SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".
Jag blir så sablans jävla irriterad på saker likt detta:
www.aftonbladet.se/nojesbladet/article19612402.ab
Skärpning för fan!
Jag blir så sablans jävla irriterad på saker likt detta:
www.aftonbladet.se/nojesbladet/article19612402.ab
Skärpning för fan!
Jag fattar inte, kommer inte originalverket existera längre?
Det kommer att bli svårare och svårare att få tag i det med tiden.
Det är också vid den tidpunkten som historien börjar svaja. Diverse tolkningar uppstår som att "boken är ändrad för författaren var rasse" medans andra kommer säga "nä, det var hon inte alls, neger var inget fult ord förr i tiden..."
Så har vi debatten om negerbollen igen.
Vi ska lära av historien inte förneka eller förändra den.
Massvis med ord byter betydelse och blir olämpliga. Ordet idiot användes från början om folk med psykiatrisk sjukdom, det görs inte längre. CP, mongo m.fl. Andra ord byts ut utan att något varit kränkande, dagis/förskola, städare/lokalvårdare. Många gånger finns det flera olika ord för samma sak, vissa kränkande, andra inte. Hora/prostituerad, knarkare/missbrukare, neger/mörkhyad m.fl. Förstår inte varför just ordet neger är ett sådant essentiellt ord i vissa människors vokabulär?
Massvis med ord byter betydelse och blir olämpliga. Ordet idiot användes från början om folk med psykiatrisk sjukdom, det görs inte längre. CP, mongo m.fl. Andra ord byts ut utan att något varit kränkande, dagis/förskola, städare/lokalvårdare. Många gånger finns det flera olika ord för samma sak, vissa kränkande, andra inte. Hora/prostituerad, knarkare/missbrukare, neger/mörkhyad m.fl. Förstår inte varför just ordet neger är ett sådant essentiellt ord i vissa människors vokabulär?
Handlar det om ordet neger?
Det handlar om ett namn på ett bakverk vars ursprung är en fullständig gåta och irrelevant...
...och det handlar om en slags variant av ett bokbål.
Det är en stor skillnad.
Det handlar om att radera kultur.
Jag tycker att det är problematiskt att börja klippa i gamla verk. I just det här fallet så har ju Astrid Lindgren själv sagt på 70-talet att om hon skulle skrivit om berättelsen då så hade hon inte gjort det likadant. Pappan hade varit sjökapten eller pirat istället. Det kan man väl tolka som någon form av samtycke.
Jag tycker att det är problematiskt att börja klippa i gamla verk. I just det här fallet så har ju Astrid Lindgren själv sagt på 70-talet att om hon skulle skrivit om berättelsen då så hade hon inte gjort det likadant. Pappan hade varit sjökapten eller pirat istället. Det kan man väl tolka som någon form av samtycke.
Vafan? Menar ni att det faktiskt inte finns neger i negerbollar? Snart kommer väl någon och påstår att det inte finns tiger i tigerkaka heller. :(
(Fotnot: Jag har aldrig kallat det för negerboll egentligen. Vi sa chokladboll eller kokosboll. Tror inte det låg några politiskt korrekta motiv bakom utan det var helt enkelt så vi sa i vår familj.)
Ja, det handlar om ordet neger. Massvis med böcker ändras utan protester, t.ex. Sagan om Ringen, Bibeln med flera. Varför är det alltid när man ska plocka bort rasistiska tillmälen som "folk" blir upprörda och inte annars?
Ja, det handlar om ordet neger. Massvis med böcker ändras utan protester, t.ex. Sagan om Ringen, Bibeln med flera. Varför är det alltid när man ska plocka bort rasistiska tillmälen som "folk" blir upprörda och inte annars?