• Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".
  • Trubbel
    Linnea1994 skrev 2014-10-01 13:26:04 följande:
    Tja eller så gör man som jag och många andra förklarat i tråden, förklarar att det var en annan syn på mörka på den tiden..

Varför är det viktigt?
    Och tror du verkligen att alla föräldrar sitter med sina barn och förklarar vad "negerkung" har för klang i dagens samhälle?

Och tror du verkligen att min fyraåring skulle förstå de referenserna?

• Trubbel
    Linnea1994 skrev 2014-10-01 13:27:24 följande:
    Du verkar inte fatta att det inte är en ny film utan en gammal man ska in och rota i! Hade filmen spelats in i dag så hade ju självklart dessa så fruktansvärda ord (enligt vissa PK) bytts mot andra.
    Filmen bygger på en bok. Vill man ha originalet, låna boken.
  • Har gjort det
    Trubbel skrev 2014-10-01 13:50:53 följande:

Varför är det viktigt?
    Och tror du verkligen att alla föräldrar sitter med sina barn och förklarar vad "negerkung" har för klang i dagens samhälle?

Och tror du verkligen att min fyraåring skulle förstå de referenserna?

Kallas för ansvarstagande föräldrar och det tror jag dom flesta är ja. Om man nu tycker att ordet negerkung är så jättefarligt så får man väl helt enkelt låta bli att sända filmen och göra en ny. MEN man ska ge fan i att peta i gamla filmer!

Jag fattar inte vad problemet är.
  • Trubbel
    Har gjort det skrev 2014-10-01 13:26:51 följande:
    Men det är ju en befintlig film man går in och gör ändringar i! Inte en bok som överförs till film. Eller har du missat det?
    Så länge man inte bryter mot upphovsrätten är det upp till SVT att göra vilka omarbetningar som helst. Jag rotar i mina egna artistiska verk så mycket jag vill, vad har andra egentligen för rätt att bråka om det?
  • Trubbel
    Har gjort det skrev 2014-10-01 13:53:47 följande:
    Kallas för ansvarstagande föräldrar och det tror jag dom flesta är ja. Om man nu tycker att ordet negerkung är så jättefarligt så får man väl helt enkelt låta bli att sända filmen och göra en ny. MEN man ska ge fan i att peta i gamla filmer!

Problemet är väl att en nyproduktion hade kostat rätt mycket pengar och att man i övrigt är nöjd med den versionen som finns!

Och jag tror att många "ansvarstagande föräldrar" använder film som barnpassning när de gör annat.
  • Har gjort det
    Trubbel skrev 2014-10-01 13:56:40 följande:
    Problemet är väl att en nyproduktion hade kostat rätt mycket pengar och att man i övrigt är nöjd med den versionen som finns!

Och jag tror att många "ansvarstagande föräldrar" använder film som barnpassning när de gör annat.
    Jo dåliga föräldrar finns ju såklart men tycker du på fullt allvar att det är rätt att gå in och ändra i en 40 år gammal film efter vad som är inne idag?? Och om svaret på den frågan är ja, tycker du, på fullt allvar, att barn mår dåligt av att höra tala som att pippis pappa var negerkung?? Och om du även tycker det, ser du inte faran med att censur kan användas vidare i andra sammanhang?
  • Chrysabelle

Men sagor och berättelser kommer alltid att förändras med tiden.

• Har gjort det
    Chrysabelle skrev 2014-10-01 14:28:32 följande:

Men sagor och berättelser kommer alltid att förändras med tiden.

Visst, men film är ett statiskt element som inte förändras såvida man inte väljer att censurera.
  • Anonym (--)
    Har gjort det skrev 2014-10-01 13:53:47 följande:

om du inte gillar filmen så kan väl du 'ge fan' i att gå och se den, svårare än så är det inte

den enda som har rätt att bli upprörd över  att det ändras i verket är författaren bakom verket och hon hade inte haft något problem

"Det var hårt och bittert att höra för den som avskyr all nationalism så innerligt som jag gör. Jag trodde du visste det. Jag trodde du visste, att jag ogillar allt indelande av människor efter nationer och raser, all sortens diskriminering mellan vita och svarta, mellan arier och judar, mellan turkar och svenskar, mellan män och kvinnor"

källa: nyheter24.se/nyheter/inrikes/778476-astrid-lindgren-jag-avskyr-all-natonalism

?Ja, jag skulle ta bort en massa idiotier. Spiksäkert är att jag inte skulle ha gjort Pippis pappa till negerkung! En vit kille som kommer till Söderhavet och sätter på sig bambukjol
    Men det är ju inte så att jag tänkte att vi är så överlägsna dom svarta så att om vi kommer till Söderhavet blir vi genast kungar. Det är några som har tyckt att detta var en sådan oerhörd rasism.
    källa: ur en personlig intervju av Elisabeth Frankl.
    och hänvisad till på www.mynewsdesk.com/se/saltkraakan-ab/news/pippi-tv-serien-restaureras-av-svt-93959 (saltkråkan är alltså bolaget som drivs av Pippis barn och barnbarn, de som har tillgång till allt material såsom brev, intervjuert etc, folk som alltså vet vad dom talar om

så jag fattar inte vad ditt problem är

Mitt problem är at trasister använder sig av Astrid Lingren för attföra fram sina vidriga och sunkiga åsikter, stå för dom istället för att dra in Astrid som var emot rasism och inte hade velat utnyttjas av rasister eller i rasistiskt syfte
    är det några som ska visa respekt så är det ni som drar vår nationalklenod i smutsen, skäms!!
  • Trubbel
    Har gjort det skrev 2014-10-01 14:03:07 följande:
    Och om svaret på den frågan är ja, tycker du, på fullt allvar, att barn mår dåligt av att höra tala som att pippis pappa var negerkung?? Och om du även tycker det, ser du inte faran med att censur kan användas vidare i andra sammanhang?

Jag tror att färgade barn och deras föräldrar kan ta illa vid sig, exempelvis. Och jag tror att barns värdegrunder inte utvecklas i någon högre grad av att lära sig ordet "negerkung" utan att samtidigt få ett begripligt sammanhang.

Nej, jag ser ingen fara med den här typen av censur. Jag censurerar friskt vad mina barn får se och läsa, i alla fall tills de blir gamla nog att förstå ord och händelser i ett större sammanhang. Om man vill diskutera rasism och språkbruket på 80-talet är det bättre att låta skolorna sköta den uppgiften, där eleverna samtidigt får kunskaper om tex apartheid.

Jag jobbar med media och trots det ser jag inget hot med den här formen av censur. Hade det däremot handlat om lagstiftning hade jag reagerat kraftigt. Men här rör det sig om ett medieföretag som tar ansvar för sin produktion, om än lite sent - och det är så det ska fungera.

Jag tar också ansvar för det jag publicerar.

Min starka misstanke är att det inte är just publicister som går i taket över detta, utan människor som själva skulle kunna tänka sig att använda n-ordet som benämning på svarta som tar illa vid sig och personligen känner sig censurerade.

Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".