SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".
Jag blir så sablans jävla irriterad på saker likt detta:
www.aftonbladet.se/nojesbladet/article19612402.ab
Skärpning för fan!
Jag blir så sablans jävla irriterad på saker likt detta:
www.aftonbladet.se/nojesbladet/article19612402.ab
Skärpning för fan!
Varför är det viktigt?
Och tror du verkligen att alla föräldrar sitter med sina barn och förklarar vad "negerkung" har för klang i dagens samhälle?
Och tror du verkligen att min fyraåring skulle förstå de referenserna?
Varför är det viktigt?
Och tror du verkligen att alla föräldrar sitter med sina barn och förklarar vad "negerkung" har för klang i dagens samhälle?
Och tror du verkligen att min fyraåring skulle förstå de referenserna?
Men sagor och berättelser kommer alltid att förändras med tiden.
Men sagor och berättelser kommer alltid att förändras med tiden.
Jag tror att färgade barn och deras föräldrar kan ta illa vid sig, exempelvis. Och jag tror att barns värdegrunder inte utvecklas i någon högre grad av att lära sig ordet "negerkung" utan att samtidigt få ett begripligt sammanhang.
Nej, jag ser ingen fara med den här typen av censur. Jag censurerar friskt vad mina barn får se och läsa, i alla fall tills de blir gamla nog att förstå ord och händelser i ett större sammanhang. Om man vill diskutera rasism och språkbruket på 80-talet är det bättre att låta skolorna sköta den uppgiften, där eleverna samtidigt får kunskaper om tex apartheid.
Jag jobbar med media och trots det ser jag inget hot med den här formen av censur. Hade det däremot handlat om lagstiftning hade jag reagerat kraftigt. Men här rör det sig om ett medieföretag som tar ansvar för sin produktion, om än lite sent - och det är så det ska fungera.
Jag tar också ansvar för det jag publicerar.
Min starka misstanke är att det inte är just publicister som går i taket över detta, utan människor som själva skulle kunna tänka sig att använda n-ordet som benämning på svarta som tar illa vid sig och personligen känner sig censurerade.