• Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".
  • The past is now
    Anonym (löjligt) skrev 2014-10-01 10:19:09 följande:

Om man tittar på nån gammal film med tex rasistiskt inslag får man ju prata om det att "så var det förr visst är det bra att vi inte har det så här längre" man ska inte underskatta barns förståelse om man förklarar på ett bra sätt som en ansvarsfull förälder varför göra problem av det...

Håller med!
  • Anonym (Dåligt svt)

Jaha så då menar SVT på riktigt att svenskarna var (är) rasister, speciellt på den tiden? Är detta bekräftatnu?

• Trubbel
    Gert skrev 2014-09-29 19:28:06 följande:

Mina barn ska få läsa Tintin i Kongo, äta negerbollar och se på den ocensurerade versionen av Pippi Långstrump där Pippi säger "Min pappa är Negerkung".

För att det är viktigt för ditt lilla barn som inte har några referensramar att lära sig ordet "negerkung"? Eller för att du vill använda ditt barn som slagträ mot det politiskt korrekta etablissemanget?

• Trubbel
    Har gjort det skrev 2014-10-01 08:26:33 följande:
    Suck. Det handlar inte om ordet neger eller något annat ord heller. Det handlar om principer. Börjar man ta sig rätten att ändra och censurera i historiska verk så är det en farlig utveckling. Det är DET det handlar om. Inget annat.
    inte censur, det är omarbetningar! Alla böcker omarbetas när de översätts till film. Är det nytt för dig?
  • Trubbel

Jag tycker man ska va benhård mot alla såna dumheter. Sen lite off-topic, barn tål hemska sagor. Bar mår inte bra av att vaderas in i nåt slags bomull där allt ska vara supersäkert hela tiden. Livet är hårt och det måste barn lära sig, annars blir dom helt oförberedda på det när dom inser det. Vilket vi tyvärr ser exempel på idag med galna curlingföräldrar.
    Japp. Barn till smygrasistiska föräldrar mår bättre än andra.
    ... Eller...
  • Har gjort det
    Trubbel skrev 2014-10-01 13:08:12 följande:
    Japp. Barn till smygrasistiska föräldrar mår bättre än andra.
    ... Eller...
    Öööh va? På vilket sätt, ens avlägset, handlade det jag skrev om rasism???
  • Linnea1994
    Trubbel skrev 2014-10-01 12:59:50 följande:
    För att det är viktigt för ditt lilla barn som inte har några referensramar att lära sig ordet "negerkung"? Eller för att du vill använda ditt barn som slagträ mot det politiskt korrekta etablissemanget?
    Tja eller så gör man som jag och många andra förklarat i tråden, förklarar att det var en annan syn på mörka på den tiden...

Tex så var ordet "neger" det som gällde långt fram på 80-talet i skola och samhälle. Vi var ju inte rasister för det!
  • Har gjort det
    Trubbel skrev 2014-10-01 13:04:36 följande:
    inte censur, det är omarbetningar! Alla böcker omarbetas när de översätts till film. Är det nytt för dig?
    Men det är ju en befintlig film man går in och gör ändringar i! Inte en bok som överförs till film. Eller har du missat det?
  • Linnea1994
    Trubbel skrev 2014-10-01 13:04:36 följande:
    Du verkar inte fatta att det inte är en ny film utan en gammal man ska in och rota i! Hade filmen spelats in i dag så hade ju självklart dessa så fruktansvärda ord (enligt vissa PK) bytts mot andra.
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".