• Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".
  • Anonym (dd)
    Gert skrev 2014-09-29 19:28:06 följande:

Mina barn ska få läsa Tintin i Kongo, äta negerbollar och se på den ocensurerade versionen av Pippi Långstrump där Pippi säger "Min pappa är Negerkung".

Samma här.
    Det kommer att bli en riktigt stor grej av det när barnen inser att de inte får se samma versioner.

Har gjort det skrev 2014-09-29 18:33:04 följande:
    Det råder skymning över landet....

En mörk dag sannerligen

• Krixx

Tycker det är rimligt att böcker till barn ändras allteftersom språket ändras. Barn har nog svårt att förstå kontexten i hur vissa ord använts tidigare. Språket ändras kontinuerligt och ord som tidigare använts slutar användas eftersom de anses olämpliga. Helt naturligt.

• Anonym (Ush.)

Då kanske kvinnor skall fortsätta arbeta i hemmet, fortsätta ha sämre löner och dyl för så har det ju alltid varit så i historien? Varför ändra på det nu? Varför låta våra barn se på en ny värld där kvinnor har samma rättigheter som män när vi inte fått göra det?

Det faller en skugga över världen som vill göra kvinnor jämlika med män. 

• Anonym (AL)

Astrid Lindgren själv lär ha kommenterat detta en gång, välj själv om ni tror att hon skulle tycka det var ett övergrepp på hennes författarskap som ni påstår.

?Ja, jag skulle ta bort en massa idiotier. [?] Spiksäkert är att jag inte skulle ha gjort Pippis pappa till negerkung! En vit kille som kommer till Söderhavet och sätter på sig bambukjol[!] 
    Men det är ju inte så att jag tänkte att vi är så överlägsna dom svarta så att om vi kommer till Söderhavet blir vi genast kungar. Det är några som har tyckt att detta var en sådan oerhörd rasism.
    Vad dom än kan säga om mig personligen, om dom tror att jag har några som helst rasistiska tendenser så är det fel. Och det hade Pippi inte heller. 
    Men tiderna har ändrats och i dag skulle jag inte gjort honom till negerkung. Han skulle antagligen varit sjökapten eller pirat.?

• Anonym (k)
    Anonym (Ush.) skrev 2014-09-29 21:12:22 följande:

Då kanske kvinnor skall fortsätta arbeta i hemmet, fortsätta ha sämre löner och dyl för så har det ju alltid varit så i historien? Varför ändra på det nu? Varför låta våra barn se på en ny värld där kvinnor har samma rättigheter som män när vi inte fått göra det?

• Vitrysk hockeyhjälte
    Anonym (Ush.) skrev 2014-09-29 21:12:22 följande:

Det är en sak att skriva barnböcker om "negerkungar" nu. Det skulle inte funka. Men inte fan går man in och censurerar gammalt material i den politiska korrekthetens namn.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • MAN78

Det riktigt tråkiga är att SVT idag stämplat Astrids verk som rasistiskt. Just nu på Text-tv sid 150: "SVT rensar rasismen ur Pippi". Inte bara klumpigt formulerat utan riktigt pinsamt!

• Juronjaure

Jag blir mest fascinerad av att vuxna människor sitter här och blir upprörda över att man ändrar en barnbok... Det är inte mycket som är heligt numera, men rör för faaaan inte Pippi Långtrump? Eller negerbollen.

• Anonym (löjligt)

Ska de ta bort ordet "blekansikte" med nu från alla gamla indianfilmer och böcker liksom....

• Anonym (löjligt)
    Gert skrev 2014-09-29 19:28:06 följande:

Mina barn ska få läsa Tintin i Kongo, äta negerbollar och se på den ocensurerade versionen av Pippi Långstrump där Pippi säger "Min pappa är Negerkung".

Ja tror inte nån bryr sig faktiskt kom och tänka på filmen sune och negerbollarna :)
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".