• Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".
  • SnuffyN

Det kommer bara att fortsätta.

För ett år sedan var det Kalles jul nu är det Pippi.

Minns när det var en tavla som någon konstnär målat med en kvinna som vissa brösten. En uppsatt politiker tyckte att tavla var kränkande. Så dom tog bort tavlan. Tavlan var ca 200år gammal och målad av någon gammal känd konstnär och hängt där i x- antal år.

Själv tycker jag det är väldigt rasistiskt med en kille som är uppspikad på ett kors. Så det är kanske nästa grej vi ska plocka ner.

• Centurione
    SnuffyN skrev 2014-09-30 21:28:23 följande:

Minns när det var en tavla som någon konstnär målat med en kvinna som vissa brösten. En uppsatt politiker tyckte att tavla var kränkande. Så dom tog bort tavlan. Tavlan var ca 200år gammal och målad av någon gammal känd konstnär och hängt där i x- antal år.

Själv tycker jag det är väldigt rasistiskt med en kille som är uppspikad på ett kors. Så det är kanske nästa grej vi ska plocka ner.

Fast detta med den barbystade kvinnan är inte jämförbart, tycker jag. En barbystad kvinna ÄR en barbystad kvinna, vare sig hon lever nu eller för hundra år sedan eller två tusen år sedan.Tycker du att det hade varit rätt med en målning av ett par som har samlag också, i salen där de tog emot utländska dignitärer - bara motivet var kopierat ifrån bordellen i Pompei..? En penisstatyett kanske blir helt OK som centerpiece, bara den är tagen ifrån ett indiskt tempel..?
  • Anonym (ohwell)

Om nu negerkung ska bort ur pippi tycker jag vi byter namn på Snövit också! För i sagan säger man dessutom att man döpt henne till snövit för att hon har ett ansikte så vitt som snö!! Oh lord! Rasism rakt av!

• Har gjort det

Och glöm inte kalle anka & co. tänk vilket hån mot dom stackars djuren. alla ankor framställs som aggressiva och korkade. ren ankrasism! stoppa genast!!

• Juronjaure
    Anonym (ohwell) skrev 2014-09-30 22:11:24 följande:

Om nu negerkung ska bort ur pippi tycker jag vi byter namn på Snövit också! För i sagan säger man dessutom att man döpt henne till snövit för att hon har ett ansikte så vitt som snö!! Oh lord! Rasism rakt av!

Fånigt resonemang. Sedan när är ordet "vit" negativt laddat? Neger däremot är ett negativt laddat ord, och Pippi är inte den första sagan i världshistorien som ändrats med tiden...

Tycker att alla borde läsa detta: www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/carinabergfeldt/article19618201.ab
  • Har gjort det
    Juronjaure skrev 2014-09-30 22:44:36 följande:
    Fånigt resonemang. Sedan när är ordet "vit" negativt laddat? Neger däremot är ett negativt laddat ord, och Pippi är inte den första sagan i världshistorien som ändrats med tiden...

Tycker att alla borde läsa detta: www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/carinabergfeldt/article19618201.ab
    Extremt korkat resonemang. Jag bryr mig inte om några fåntrattar tycker att det är farligt med negerkung. eller nåt annat för den delen.  Det är bara patetiskt. Det jag tror är farligt är att om man börjar ändra i gamla verk av politiskt korrekta skäl finns det en stor risk att det går över styr. Risken är helt enkelt överhängande att någon klåfingrig politiker får för sig att "förbättra" både det ena och det andra.

Jag tycker man ska va benhård mot alla såna dumheter. Sen lite off-topic, barn tål hemska sagor. Bar mår inte bra av att vaderas in i nåt slags bomull där allt ska vara supersäkert hela tiden. Livet är hårt och det måste barn lära sig, annars blir dom helt oförberedda på det när dom inser det. Vilket vi tyvärr ser exempel på idag med galna curlingföräldrar.
  • Grande Rock
    Har gjort det skrev 2014-09-30 07:10:18 följande:

Det handlar naturligtvis INTE om ifall Pippi skulle vara rasist eller inte. Det har INTE på något sätt med saken att göra. Det det handlar om är att vi i Sverige inte ska censurera gamla filmer för vad som idag är politiskt korrekt.

Oavsett vad det handlar om. Det är ALLTID fel att göra så. Fatta!

sedan när är en nyutgåva en gammal film?
    Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • Grande Rock
    Har gjort det skrev 2014-09-30 16:11:59 följande:
    Jag tycker man ska vara stenhårt mot den här typen av dumheter. Det finns absolut INGEN anledning att klippa i Astrids verk. Vad tror man sig uppnå med det? Yttrandefriheten är på allvar hotad om folk tycker att dom har rätt att klippa i verk från en annan tid. Om man tror sig värna barnen så tar inga barn skada av att nån är negerkung. Om det nu är så farligt så får väl svt spela in en ny film.

Censur är censur och det är alltid farligt.
    Personligen tycker jag det är bättre att de klipper bort valda delar och visar filmerna istället för att inte visa filmerna öht, vilket är alternativet.
    Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • Anonym (--)
    Julligulli skrev 2014-09-30 20:58:20 följande:
    Vill man klaga på att någon "gör om svenska historien" kan man ju börja med att klaga på Björn Söder, som idag gjorde narr av ett stort, historiskt verk när han klädde ut sig till Nils Holgersson. 
  • Anonym (--)
    SnuffyN skrev 2014-09-30 21:28:23 följande:

men nu var det ju disney själva som bestämde det, deras verk deras beslut, så hur menade du där?

Sen vill jag sägaatt rasister och annat fördomsfullt folk ska sluta använda sig av Astrids Lindgrens verk för att föra fram sina födsomsfulla åsikter Skrikandes

ta och läs Astrids EGNA ord

Det var hårt och bittert att höra för den som avskyr all nationalism så innerligt som jag gör. Jag trodde du visste det. Jag trodde du visste, att jag ogillar allt indelande av människor efter nationer och raser, all sortens diskriminering mellan vita och svarta, mellan arier och judar, mellan turkar och svenskar, mellan män och kvinnor"

så tvivlar starkt på att hon haft något emot ändringen, men vita små kränkta människor som inte får använda ordet 'neger' tar tydligen väldigt illa vid sig,
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".