• Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".
  • Hypnotica

Snövit är redan omskriven - av Disney. "Den lilla sjöjungfrun" med.

Brukar ni kalla människor från Mellanöstern för "sandnegrer"?

Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • Anonym (löjligt)
    asta66 skrev 2014-10-01 07:30:11 följande:

Det är väl det minsta. Och från snövit!

Japp

Och spökplumpen är ju svart!
  • asta66
    Anonym (löjligt) skrev 2014-10-01 07:43:35 följande:
    Japp

Och spökplumpen är ju svart!
    Han hade jag ju glömt. Och han stal så det utmålar ju svarta som tjuvar!
  • Anonym (Jisses)

Herregud, 9 sidor med dumheter staplade på varandra. Är ni helt sanna?

Sedan när användes ordet "vit" som något som buntade ihop en hel folkgrupp till en lägre stående varelse? 

Ni gör er så oerhört korkade med er strävan att få hävda er jävla rätt. Ni skiter fullkomligt att andra blir kränkta av denna strävan, det absolut viktigaste är att ni får använda ordet neger. Ni ska minsann aldrig sluta använda det och ni ska minsann lära era barn ordet. Hur kan det vara så viktigt? Så viktigt att ni hellre väljer att framställa er själva som ignoranta och obildbara småungar än att inse att det här är inte er strid. Så till vida att ni inte är de svarta som utsatts för folks vardagsrasism har ni inget att säga i saken.

Till och med Astrid själv ångrar valet av ord. Hur svårt kan det vara?

• Har gjort det
    Anonym (Jisses) skrev 2014-10-01 08:21:39 följande:

Herregud, 9 sidor med dumheter staplade på varandra. Är ni helt sanna?

Sedan när användes ordet "vit" som något som buntade ihop en hel folkgrupp till en lägre stående varelse? 

Ni gör er så oerhört korkade med er strävan att få hävda er jävla rätt. Ni skiter fullkomligt att andra blir kränkta av denna strävan, det absolut viktigaste är att ni får använda ordet neger. Ni ska minsann aldrig sluta använda det och ni ska minsann lära era barn ordet. Hur kan det vara så viktigt? Så viktigt att ni hellre väljer att framställa er själva som ignoranta och obildbara småungar än att inse att det här är inte er strid. Så till vida att ni inte är de svarta som utsatts för folks vardagsrasism har ni inget att säga i saken.

Till och med Astrid själv ångrar valet av ord. Hur svårt kan det vara?

Suck. Det handlar inte om ordet neger eller något annat ord heller. Det handlar om principer. Börjar man ta sig rätten att ändra och censurera i historiska verk så är det en farlig utveckling. Det är DET det handlar om. Inget annat.

• Anonym (Pia)

Censur är bara idioti! Det här är vårt kulturarv och det försvinner inte bara för att man försöker sudda bort det. Se det stället om en möjlighet att prata med barnen om det som varit.

Historien är proppfull med försök att ändra det förflutna till att bli mer PK, det lyckas aldrig. Gör upp med den istället.

• Anonym (Jisses)
    Har gjort det skrev 2014-10-01 08:26:33 följande:
    Suck. Det handlar inte om ordet neger eller något annat ord heller. Det handlar om principer. Börjar man ta sig rätten att ändra och censurera i historiska verk så är det en farlig utveckling. Det är DET det handlar om. Inget annat.
    Har du läst tråden?

"snart kommer man väl inte få säga snövit längre" "spökplumpen var ju svart" bu-hu.

Gällande "principerna" du talar om ändras ofta språk i böcker vartefter tiden går. Jag vågar lova dig att en bok skriven för 100-200 år sedan skulle vara mer eller mindre oläslig för de flesta läsare idag. Språket behöver uppdateras helt enkelt för att språket lever.

Är det bara ordet "neger" du känner dig kränkt och ledsen över att det försvunnit eller sörjer du ordet "ehuru" lika mycket?
  • Har gjort det
    Anonym (Jisses) skrev 2014-10-01 08:37:07 följande:
    Har du läst tråden?

"snart kommer man väl inte få säga snövit längre" "spökplumpen var ju svart" bu-hu.

Gällande "principerna" du talar om ändras ofta språk i böcker vartefter tiden går. Jag vågar lova dig att en bok skriven för 100-200 år sedan skulle vara mer eller mindre oläslig för de flesta läsare idag. Språket behöver uppdateras helt enkelt för att språket lever.

Är det bara ordet "neger" du känner dig kränkt och ledsen över att det försvunnit eller sörjer du ordet "ehuru" lika mycket?
    Du har inte förstått poängen. Det det är frågan om är en film. Jag såg Bröderna Marx filmer från 30-talet för ett tag sen. Det finns en hel del grejer där som inte passar i en modern tid heller men man ska/får inte gå in och ändra där heller. Om man däremot översätter ett verk, eller gör en nyinspelning, så anpassar man det till modern svenska.

Jag känner mig inte kränkt eller lessen över nåt ord. Det är bara fånigt och löjligt att tro det. Däremot är jag orolig över tendensen om man ska gå in och ändra o historiska verk. Historien lär oss vad som kan hända då. 

Vad är det som är svårt?
  • Anonym (heja förändring!)

Önskar vi kunde skotta loss en bit mark av vårt anrika land och ställa alla trångsynta & rädda människor där. Nu snackar jag om NI som blir upprörda för att man vill göra om - göra rätt. 

Negerkung är väl inte vettigt idag längre? Det var andra tider då och nya tider nu. SOM DET SKA VARA SÅ FÖRÄNDRAS SAKER OCH TING. 

Om inte så skulle vi kvinnor inte ha rösträtt, kunna göra abort eller whatever. 

Jag lovar, inget barn kommer må dåligt av att det sägs kung i Pippi istället för negerkung. 

Ni är pinsamma. 

• Har gjort det
    Anonym (heja förändring!) skrev 2014-10-01 09:57:16 följande:

Önskar vi kunde skotta loss en bit mark av vårt anrika land och ställa alla trångsynta & rädda människor där. Nu snackar jag om NI som blir upprörda för att man vill göra om - göra rätt. 

Negerkung är väl inte vettigt idag längre? Det var andra tider då och nya tider nu. SOM DET SKA VARA SÅ FÖRÄNDRAS SAKER OCH TING. 

Om inte så skulle vi kvinnor inte ha rösträtt, kunna göra abort eller whatever. 

Jag lovar, inget barn kommer må dåligt av att det sägs kung i Pippi istället för negerkung. 

Ni är pinsamma. 

Jag tror inte heller att nån tar skada av att det sägs negerkung eller kung eller nåt annat men det är inte poängen. Att gå in och ändra i historiska verk är aldrig nånsin okej. Vill man ha en moderna version av pippi får man helt enkelt spela in en ny version. På samma sätt som om man vill ha en modern översättning av en bok så får man göra en ny. Man går inte in och pillar i den gamla.

Och varför ska barn idag titta på 40 år gamla, dammiga  versioner av pippi? Spela in nya så kan det bli roligare för barnen
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".