SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".
Jag blir så sablans jävla irriterad på saker likt detta:
www.aftonbladet.se/nojesbladet/article19612402.ab
Skärpning för fan!
Jag blir så sablans jävla irriterad på saker likt detta:
www.aftonbladet.se/nojesbladet/article19612402.ab
Skärpning för fan!
Om man tittar på nån gammal film med tex rasistiskt inslag får man ju prata om det att "så var det förr visst är det bra att vi inte har det så här längre" man ska inte underskatta barns förståelse om man förklarar på ett bra sätt som en ansvarsfull förälder varför göra problem av det...
Om man tittar på nån gammal film med tex rasistiskt inslag får man ju prata om det att "så var det förr visst är det bra att vi inte har det så här längre" man ska inte underskatta barns förståelse om man förklarar på ett bra sätt som en ansvarsfull förälder varför göra problem av det...
Stackar barn vars föräldrar hetsar upp sig och grälar över saker som:
"BUHU, VI FÅR VISST INTE SÄGA NEGERBOLL LÄNGRE?!"
"JAG VILL SÄGA NEGERKUNG!"
"MEN VADÅ- KINESER HAR VÄL SNEDA ÖGON?"
De barnen är det synd om - för det är de som lär sig ÄKTA rasism. Usch.
Jag tycker att det vore mera rätt om man förklarade att synen på andra var en helt annan för 40-50 år sedan. Skrattade tex när jag läste att på dåvarande lisebergshallen kunde man mot entre få komma in och bevittna negerer...
Skall man börja censurera allt som inte stämmer med dagens värderingar så ryker väl snart allt som är skriver före 1960....
Jag tycker att det vore mera rätt om man förklarade att synen på andra var en helt annan för 40-50 år sedan. Skrattade tex när jag läste att på dåvarande lisebergshallen kunde man mot entre få komma in och bevittna negerer...
Skall man börja censurera allt som inte stämmer med dagens värderingar så ryker väl snart allt som är skriver före 1960....
Lägg märke till det sista stycket
?Ja, jag skulle ta bort en massa idiotier. [?] Spiksäkert är att jag inte skulle ha gjort Pippis pappa till negerkung! En vit kille som kommer till Söderhavet och sätter på sig bambukjol[!]
Men det är ju inte så att jag tänkte att vi är så överlägsna dom svarta så att om vi kommer till Söderhavet blir vi genast kungar. Det är några som har tyckt att detta var en sådan oerhörd rasism.
Vad dom än kan säga om mig personligen, om dom tror att jag har några som helst rasistiska tendenser så är det fel. Och det hade Pippi inte heller.
Men tiderna har ändrats och i dag skulle jag inte gjort honom till negerkung. Han skulle antagligen varit sjökapten eller pirat.?
- Astrid Lindgren i en personlig intervju av Elisabeth Frankl. Frågan var om Astrid Lindgren skulle skrivit Pippi Långstrump annorlunda 1970, då intervjun gjordes.
så var det inte mer med den saken, nu kanske du mår lite bättre ts och alla ni andra som blivit så hemsk upprörda.. eller handlade det återigen bara om era egna fördomar..?
Kanske ska ta bort dvärgarna i fångarna på fortet med ??de är "springsjasar" och hämtar saker mm
Stackar barn vars föräldrar hetsar upp sig och grälar över saker som:
"BUHU, VI FÅR VISST INTE SÄGA NEGERBOLL LÄNGRE?!"
"JAG VILL SÄGA NEGERKUNG!"
"MEN VADÅ- KINESER HAR VÄL SNEDA ÖGON?"
De barnen är det synd om - för det är de som lär sig ÄKTA rasism. Usch.