• Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".
  • Anonym (--)

Lägg märke till det sista stycket

?Ja, jag skulle ta bort en massa idiotier. [?] Spiksäkert är att jag inte skulle ha gjort Pippis pappa till negerkung! En vit kille som kommer till Söderhavet och sätter på sig bambukjol[!]
    Men det är ju inte så att jag tänkte att vi är så överlägsna dom svarta så att om vi kommer till Söderhavet blir vi genast kungar. Det är några som har tyckt att detta var en sådan oerhörd rasism.
    Vad dom än kan säga om mig personligen, om dom tror att jag har några som helst rasistiska tendenser så är det fel. Och det hade Pippi inte heller.
    Men tiderna har ändrats och i dag skulle jag inte gjort honom till negerkung. Han skulle antagligen varit sjökapten eller pirat.?

- Astrid Lindgren i en personlig intervju av Elisabeth Frankl. Frågan var om Astrid Lindgren skulle skrivit Pippi Långstrump annorlunda 1970, då intervjun gjordes.

så var det inte mer med den saken, nu kanske du mår lite bättre ts och alla ni andra som blivit så hemsk upprörda.. eller handlade det återigen bara om era egna fördomar..?

• Anonym (Hilma)
    Anonym (--) skrev 2014-10-01 03:32:08 följande:
    men nu var det ju disney själva som bestämde det, deras verk deras beslut, så hur menade du där?

Sen vill jag sägaatt rasister och annat fördomsfullt folk ska sluta använda sig av Astrids Lindgrens verk för att föra fram sina födsomsfulla åsikter Skrikandesta och läs Astrids EGNA ord

Det var hårt och bittert att höra för den som avskyr all nationalism så innerligt som jag gör. Jag trodde du visste det. Jag trodde du visste, att jag ogillar allt indelande av människor efter nationer och raser, all sortens diskriminering mellan vita och svarta, mellan arier och judar, mellan turkar och svenskar, mellan män och kvinnor"

så tvivlar starkt på att hon haft något emot ändringen, men vita små kränkta människor som inte får använda ordet 'neger' tar tydligen väldigt illa vid sig,
    Finns de?
    Var då?
    Jag får använda negerordet precis hur mycket jag vill. Cool
  • Centurione
    Anonym (ohwell) skrev 2014-09-30 22:11:24 följande:

Om nu negerkung ska bort ur pippi tycker jag vi byter namn på Snövit också! För i sagan säger man dessutom att man döpt henne till snövit för att hon har ett ansikte så vitt som snö!! Oh lord! Rasism rakt av!

Absolut - hennes vithet framställs ju som någonting POSITIVT! Mamman ÖNSKADE sig en dotter som skulle bli vit som snö - och hon FICK det också! TÄNK så kränkande för alla adoptivmammor!
  • Centurione
    Anonym (ohwell) skrev 2014-09-30 22:11:24 följande:

Om nu negerkung ska bort ur pippi tycker jag vi byter namn på Snövit också! För i sagan säger man dessutom att man döpt henne till snövit för att hon har ett ansikte så vitt som snö!! Oh lord! Rasism rakt av!

För övrigt finner jag även detta med Rapunzels blonda hår alldeles oerhört diskrimerande mot alla våra nya svenskar!
  • Centurione
    Det är inte alls alternativet. Det borde vi få folkomrösta om i så fall.
  • asta66
    Juronjaure skrev 2014-09-30 22:44:36 följande:
    Fånigt resonemang. Sedan när är ordet "vit" negativt laddat? Neger däremot är ett negativt laddat ord, och Pippi är inte den första sagan i världshistorien som ändrats med tiden...

Tycker att alla borde läsa detta: www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/carinabergfeldt/article19618201.ab
    Negerkung har ju en historisk referens.
    Sen är ju alla goda feer blonda medans de onda mörka. Är det också rasistiskt?
    För att inte tala om hur icke-genusmedvetna gamla barnböcker är! Där har vi en hel del att plocka bort.
    Tänker på bokbål...
  • Anonym (löjligt)

När jag porren censureras som kan uppfattas kvinnoförnedrande... :)

• Anonym (löjligt)
    Anonym (löjligt) skrev 2014-10-01 07:15:12 följande:

När jag porren censureras som kan uppfattas kvinnoförnedrande... :)

"När ska " ska det stå :)
  • Anonym (löjligt)

Kanske ska ta bort dvärgarna i fångarna på fortet med ??de är "springsjasar" och hämtar saker mm

• asta66
    Anonym (löjligt) skrev 2014-10-01 07:18:32 följande:

Kanske ska ta bort dvärgarna i fångarna på fortet med ??de är "springsjasar" och hämtar saker mm

Det är väl det minsta. Och från snövit!
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".