• Angelique

Fler äldre som ska göra ivf?

Jag är 39 år och hoppas få göra syskonförsök efter jul. Finns det fler, så kan vi följas åt.

• Svar på tråden Fler äldre som ska göra ivf?
  • Viola78

Hej!

Jag fyller 37 år på fredag, och har precis påbörjat mitt första IVF-försök (synarela-spray, ska börja med menopur-sprutor ikväll). Har inga barn sen innan, och är ganska stressad över min ålder och nervös över att aldrig få någon familj. Har lågt AMH-värde (1,5) och läkaren sa att det finns risk att jag inte kommer att svara på stimuleringen...

Försöker vara positiv, men ibland är det svårt!

• Supers
    Viola78 skrev 2015-01-07 17:52:22 följande:

Hej!

Jag fyller 37 år på fredag, och har precis påbörjat mitt första IVF-försök (synarela-spray, ska börja med menopur-sprutor ikväll). Har inga barn sen innan, och är ganska stressad över min ålder och nervös över att aldrig få någon familj. Har lågt AMH-värde (1,5) och läkaren sa att det finns risk att jag inte kommer att svara på stimuleringen...

Ja det är inte lätt att inte stressa ang åldern. Rädslan över att inte få något barn finns i bakhuvet hela tiden.

Men vi får inte ge upp hoppet trots allt.

Hoppas behandlingen går bra nu. Kram kram
  • Happyland
    Viola78 skrev 2015-01-07 17:52:22 följande:

Hej!

Lågt AMH? Jag har 0,7 och enligt min läkare är det inga problem...? Betydligt lägre än ditt värde! Nu har jag inte börjat med injektionerna ännu, så vi får se hur det blir. Är på g med min första IVF och blir 39 år i år.
  • Happyland

Hur många enheter ska du ta på injektionerna? Jag ska spruta 300 enheter de första 6 dagarna. Nu blev jag nervös och undrar varför du fått den infon av din läkare? Då borde ju mina 0,7 vara katastrofala enligt din doktor!? :-O

• Viola78

Jag ska också spruta 300 enheter, och sen ska ja o ta ett blodprov på dag 6 för o e om dosen behöver ändras.

Nej usch, jag vill inte göra dig nervös! De har kanske bara olika referensvärden eller nått?? Eller så är min läkare bara lite mer pessimistisk?? Eller så väger han kanse in mitt värde ihop med andra blodprovsvärden och vad han såg på ultraljudet osv. Han sa att kvinnor som genomgår IVF vanlgtvis ligger på AMH 5-15.  

• zasu

Amh ska ställas i relation till ens ålder. 1,5 är inte dåligt. Jag är 41 och har 0,5. Min dos är maxdosen, enligt min läkare, för menopur (375). Har ultraljud imorgon, ska bli spännande att se hur det har utvecklats.

• Angelique

Har ni några tips och tricks för er? Som att avstå från något eller äta extra av något? Är det någon härinne som tar trombyl?

• Helendi

Viola78, vad är det för doktor du har talat med? Den verkar inte riktigt rösk som man säger i Norrland.

Precis som zasu säger: Sök exempelvis på age-specific amh så får du reda på åldersspecifika amh-värden. Allt ovan 0,7 brukar anses som att det finns en chans att stimuleringen kan ge tillräckligt med ägg. Dessutom så säger inte amh-värdet allt, man bör kolla på alla värden sammanlagt.

Amanda 2011.11.04
  • Liil

Måste säga att vad härligt att se att vi är såpass många som är i ivf svängen som kommit upp i åldern! Man kan annars tro att man är helt ensam.

Svar på tråden Fler äldre som ska göra ivf?