Fler äldre som ska göra ivf?
Jag är 39 år och hoppas få göra syskonförsök efter jul. Finns det fler, så kan vi följas åt.
Jag är 39 år och hoppas få göra syskonförsök efter jul. Finns det fler, så kan vi följas åt.
Hej på er,
det är verkligen helt individuellt hur man reagerar på medicinerna. Jag gjorde min sista IVF förra året och fick då med AMH 0,2 vid 41 års ålder ut 5 ägg. Jag fick hästdos 450 ie Gonal F + 150 Menopur. Ett halvår tidigare också 5 ägg men då dos 300 + 150. Men....nu strax innan 42 då jag gått över till ÄD så har jag gjort en "fuling" då jag hade kvar mediciner och gjort en egen stimulering hemma med 150 GF+75 M....och idag på VUL så har jag 5 st jämnstora blåsor!
Så vad jag vill säga är att kroppen är lurig och det gäller att testa sig fram lite. Även om du har lågt AMH kan du visst lyckas få fram ägg om förutsättningarna är rätt. Sedan spelar givetvis ålder in, därav att jag gett upp IVF med egna ägg nu men att mirakulöst lyckas på egen hand kan ju ske.....sedan finns det även två skalor att mäta AMH mot. 0,7 i ena enheten brukar vara ett riktmärke vid IVF men de sista åren har det luckrats upp och de flesta klinikerna gör IVF med värden betydligt lägre.
Lycka till alla!
Ska bli intressant att se utfallet, nu när man kommit upp i ålder. Gjorde IVF för 10 år sedan och det har ju hänt en del med kroppen på dessa år. Bara att hoppas att kroppen har lust att samarbeta och att den har möjlighet att svara och ge bra ifrån sig, trots att oddsen känns lite halvdana. Håller tummarna för oss allihop här!
Själv är jag på spraydag 11.
Var tidigare idag in på koll eftersom jag inte fått några egentliga biverkningar av Synarelan, och visst var jag nedreglerad och ska börja spruta ikväll - snabba puckar .
Tycker de ska bli intressant att se om en vecka om kroppen har samarbetat eller ej.
Zasu - hur gick vulet idag? Och hur går det för dig Stockholmsmilen?
Hoppar in jag med. 1 ivf försöket, 41 år och med ännu sämre amh värde på 0,52. Men vi fick 15-20% chans så gör 2 fördök så får man se. Går på cvl. Blev rätt illa behandlad på sofia innan vi ens kom dit. Under tiden fick vi tid på cvl och säger tack och lov till det. Inte för att de kan lova en biff som läkaren sa men annars kommer vi att fundera på varför. Har ett MA i v 10 och ett tidigt MF i botten. Försökt i snart 3. Är inte på sprayen nu och väntsr på mensen så man kan få börja spruta. Känner av humörsvängningar kanske något värre än pms annars inget.
Åh vad skönt att läsa att det trots allt funkat för personer som haft betydligt lägre AMH än jag! Jag hoppas hoppas...
Har inte fått veta något om mina andra provsvar eller så mycket om hur det såg ut på u-ljudet, så jag vet inte om det finns andra parametrar han tagit hänsyn till när han sa så. Tycker min läkare är väldigt svår... Han säger inte så mycket. Är mest tyst, sitter och tittar in datorskärmen, hummar lite o skakar på huvudet... Känns ju härligt, NOT! När jag försökte fråga sa han att det var bättre om jag inte visste så mycket, att de bara skulle göra mig nervös. AMH-värdet fick jag typ tvinga ur honom, suck...
Grejjen är att jag blir mer nervös av att inte veta... Jag vill ha "koll på läget", och veta vad plan B är om det inte lyckas. Jag vill också veta på ett ungefär hur stor chansen är. Är rädd att hoppas och tro FÖR mycket, för då känns risken att krasha och bli helt förstörd om det inte går vägen större...
Hur länge har ni andra försökt bli gravida? Vi körde själv i ca 4 år, sedan utredning. Det var 3.5 år sedan :/
Kitty: vi försökte bara o ett år innan vi sökte hjälp. Då bara vanlig oskyddad sex, inga stickor eller så. Vi hörde att efter ett år räknas man som ofrivilligt barnlös och ska söka hjälp. Det tog ett halvår från att vi ringde till Sophiahemmet till vi gick tid. Under den tiden körde vi stemhårt med stickor och allt.
Viola: hår det inte att gå byta doktor? Det här är ju tillräckligt jobbigt när man har en som är bra, inte ska ni behöva ha det så där!
Smultron: på vilket sätt blev ni illa behandlade på Sophia?
Liil: ja visst känner man sig ensam ibland!
Viola: hår det inte att gå byta doktor? Det här är ju tillräckligt jobbigt när man har en som är bra, inte ska ni behöva ha det så där!
Smultron: på vilket sätt blev ni illa behandlade på Sophia?
Liil: ja visst känner man sig ensam ibland!
Zasu - hur gick vulet idag? Och hur går det för dig Stockholmsmilen?