• Desideri

Östgötar som planerar barn 2016

pannkakan87 skrev 2015-06-03 10:23:06 följande:
    Så himla glad för din skull. STORT GRATTIS {#emotions_dlg.flower} och väldigt avundsjuk (men det är jag van vid) haha. Gick det på ert första försök? Drömmer

Men nu är det inte så lång tid kvar för mig heller.. Kan börja räkna månaderna på två händer äntligen. 9 månader tills vi ska försöka första gången. *längtar*

Tack snälla! Hjärta Ja det gick på första försöket, vilket jag verkligen inte trodde skulle hända. haha :)

Åh du ska se att dessa 9 månader kommer gå fort! :)

• Desideri

Tack fina ni! :) ja det känns jättebra även om oron att det inte ska gå vägen finns med. Sen är det samtidigt ganska läskigt också. Hur kommer jag må denna gång, kommer jag må jätteilla och få foglossning tidigt, kommer det vara en eller två bebisar där inne, hur kommer förlossningen gå, kommer jag kunna amma, namn, hur kommer dotter reagera, hur gör vi med vagn, hur ska vi möblera om inför bebisen... tja bara några av tankar som snurrat i huvudet sen plusset ;D

Känns skönt att man har 9 månader på sig att fixa och dona. Men tills kub så tar vi en dag i taget. :)

• Desideri
    skatergirl81 skrev 2015-06-04 12:59:54 följande:
    Jag tänker på sånt redan nu...och på att det kan bli missfall, vill inte vara negativ bara realistisk .

Ja det finns säkert en tanke med att det går nio månader innan bebis kommer. Gott om tid att ställa in sig och fixa iordning allt!

Tror allt kommer gå superbra och hoppas att du kommer få må bra!
    Tack! Ja visst tänker man på mf en del men försöker att njuta också. Tar en dag i taget tills vi får göra vårat ultraljud. Man kan inte göra så mycket mer än vänta och hålla tummarna. 
  • Desideri
    marol skrev 2015-06-05 16:28:22 följande:

Ska ha äl på söndag så jag började äl-testa igår vilket gav ett synligt streck men som ändå lämnade utrymme för att kunna bli starkare och jag kände sån glädje idag när dagens test var starkare idag än igår så skönt att det verkar bli äl denna månad nu när vi ska börja resan och skönt att se antydan till att det är på gång liksom. Längtar att se morgondagens test som förmodligen kommer att vara full styrka eftersom att dagens var nära på lika starkt som kontrollstrecket. Då vet jag att det finns chans nu från min sida iaf, att kroppen kommer släppa ett ägg som kan bli befruktat. Blir så glad (och småsugen) av den tanken :)

Åh vad spännande! Håller tummarna för full stegring på testet imorgon! :) 
  • Desideri
    skatergirl81 skrev 2015-06-05 19:25:42 följande:
    När får ni göra det? När ska man anmäla sig till mvc och sånt?
    Jag ringde här om dagen, eftersom det är semestertider ringde jag typ så fort jag plussa annars skulle jag nog väntat nån vecka. Och det var nog tur jag ringde för det fanns inte alls många tider hos min barnmorska jag gick hos sist. Fick tid för inskrivningssamtal 23/7 och ultraljud/KUB 30/7. Lååångt tills dess.. 7 och 8 veckor kvar :)
  • Desideri
    skatergirl81 skrev 2015-06-05 20:26:04 följande:

Varför gör de inte ultraljudet samtidigt?

För att de bla tar blodprov på inskrivningen som ska lämnas minst en vecka före ultraljudet så det hinner analyseras. :)
  • Desideri
    StillAlive skrev 2015-06-06 22:12:59 följande:
    Vad är det för blodprov?

Det blodprovet är för att kolla några hormoner som vid en viss nivå kan ha ett samband med kromosomavvikelser.

"Man mäter mängden av graviditetshormonet beta-hCG och moderkakshormonet PAPP-A. De två hormonerna visar, tillsammans med Nackuppklarningen, om det finns en ökad sannolikhet för att fostret har Downs syndrom eller en annan kromosomavvikelse." 

• Desideri
    marol skrev 2015-06-07 13:09:39 följande:

Har lite funderingar:

Om jag fick fullt utslag på äl-testet igår och något svagare idag betyder det att jag har äl idag då? Alltså går styrkan på testet ned direkt samma dag som ägget lossat? Om jag har äl idag och har sex, kan den satsen befrukta då eller är det för sent? Tänker eftersom testet blivit svagare. Kan sex idag och en sats idag till och med förstöra chansen på så sätt att den "täcker igen"/stoppar/förstör för tidigare gånger?

Ja efter ett positivt test så är äl  om 12-24 timmar så jag skulle gissa på att äl är idag. Har ni sex idag kan absolut den satsen befrukta ägget. Även om man har sex dagen efter äl så kan det bli befruktat. Har man sex innan äl så ligger spermierna typ och väntar på att ägget ska släppas och har man sex under äl så möts spermierna och ägget på vägen. Vet inte hur jag ska förklara men hoppas du förstår. :)  Jag tror inte det förstör om ni har sex varje dag. 
  • Desideri
    skatergirl81 skrev 2015-06-07 11:34:45 följande:
    Tycker det är toppen att de kollar allt så noga! Vi har verkligen tur som bor i Sverige!
    Ja verkligen, dock så erbjuds inte kub eller ens ett ultraljud i alla kommuner vid v 13. Vissa (som linköping) erbjuder alla kub, vissa erbjuder inte alls kub, vissa erbjuder bara de över 35år och vissa har bara rutinultaljudet i ca v19 som jag fattat det. Jag tycker alla borde ha samma rätt att bli erbjudna det, väldigt orättvist som det är just nu. 
  • Desideri
    skatergirl81 skrev 2015-06-07 19:02:29 följande:
    Jag visste inte att det var så olika!! Känns ju helt fel...man ska ju få samma vård överallt. Jag vill göra kub...vet inte hur det är här i Norrköping. När det görs och om alla erbjuds? Kan man be om kub?
    Menade inte kommuner utan landsting. Alla gravida i hela östergötland blir erbjudna KUB. :) Det är bara 4 landsting i hela sverige som erbjuder alla gravida kub, tråkigt nog. Som sagt borde ju alla ha samma rätt vart de än bor i sverige.
Svar på tråden Östgötar som planerar barn 2016