• HCS

Vi med BF i slutet av nov/början av dec!

Då det är väldigt många i novembertrådarna startar jag en mindre grupp och hoppas någon hänger på!

Själv har jag BF 29/11. Väntar nu fjärde barnet, har tre pojkar sen tidigare på 9, 7 och 1 år. 

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-02 14:22
    BF-lista

23/11 - Fairytale01 / Vellinge / Sjätte barnet
    24/11 - Miaomiao / / Tredje barnet
    24/11 - CeElSu / / Första barnet
    24/11 - eihr / Svedala / Första barnet
    25/11 - EJai / Göteborg / Fjärde barnet
    26/11 - fridilie / / Första barnet
    26/11 - frida1991 / Jönköping / Första barnet
    26/11 - Kiesha / Norra Sverige / Första barnet
    27/11 - LindaM / / Femte barnet
    27/11 - Spjutt / Östrelen / Andra barnet
    27/11 - ELG / / Andra barnet
    28/11 - Knoppen234 / / Första barnet
    28/11 - Thegiirl / Göteborg / Andra barnet
    28/11 - Carrot90 / / Första barnet
    28/11 - NatalieWB / /Första barnet
    29/11 - Mikaela90 / / Andra barnet
    29/11 - MelinaG / Köpenhamn / Första barnet
    29/11 - Knasen85
    29/11 - MissPin / / Andra barnet
    29/11 - längtar985 / / Första barnet
    29/11 - Roxybe / Västerås / Andra barnet
    30/11 - Nimmi /Göteborg / Tredje barnet
    30/11 - miela33 / / Andra barnet
    1/12 - syskon1981 / / Fjärde barnet
    3/12 - LilaLove / / Första barnet
    3/12 - Nisse88 / / Andra barnet
    3/12 - aeberg / Göteborg / Tredje barnet
    ? - Globertrotter90 / Barcelona-Göteborg / Första barnet
    4/12 - Denisevictoria / Helsingborg / Första barnet
    4/12 - Johanna90 / Malmö / första barnet
    5/12 - Knasbollen81 / Uppsala / Andra barnet
    6/12 - MuM2girls / södra Östergötland / fjärde barnet
    6/12 - Nikki06 / Kalmar / Första barnet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-05 12:24
    Lämnar nu tråden då jag fått ett tidigt mf. Lycka till alla!! <3

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 17:58
    Plussade igen på Äl+9 den 4 maj.
    Nytt BF blir 15/1-2016
  • Svar på tråden Vi med BF i slutet av nov/början av dec!
  • flislis
    nikki06 skrev 2015-08-23 09:38:01 följande:

Är även här ute efter andningslarm, har fått många motargument från bekanta då det skapar mer oro än lugn men jag tror ändå man kan slappna av mer om man har ett fungerande larm :) babyvakt har jag inte bestämt mig för än. Har man öppna dörrar här så hör man också allt, tror även man hör med stängda dörrar. Och spjälsängen tar ju ett tag innan vi flyttar in i barnrummet :) kommer ni ha babynest i spjälsängen i början? Eller blir det jobbigt att tvätta den då? det kanske är lättast att bulla upp med filtar och ha maddrassunderlag el plastad frotte, isf föredrar ni något framför det andra?

Gud va jobbig man är, och troligtvis lär man sig själv vad som passar bäst men vill gärna höra vad alla andra tycker vad som passat bäst för dom, eller hur ni planerar att göra :)

Håller med dig! Även om man aldrig kan lita 100% på ett larm så måste nog det vara mycket bättre än inget alls! Man kan väl testa på sig själv emellanåt att det funkar?

Precis, vakten kan vara bra att ha om han somnar i vagn el bil. Fast nä, man kan ju inte lämna honom ute ändå i nov/dec :) nä, det får nog vänta!

Man kanske kan dra ett litet påslakan el örngott över nestet? Man skulle ju ha bara "korven" runt om.

Vi satte upp hans spjälsäng här igår! Blir supermysigt. önskar jag också fick plats i den! Jag börjar få bebisfeber på riktigt nu, kan sitta i timmar o googla nyfödd-bilder! Bara 3 mån kvar!
  • summer13

Kan tipsa om baby monitor appen. Då startar man appen, skriver in vilket telnr den ska ringa upp sen lägger telen brevid bebis. Gör bebis ljud skickar den sms till det kopplade numret, skriker bebis ringer den upp. Har funkat super när jag o sambon varit ute på tomten å bastat om kvällarna exempelvis! gratis är den också!

• flislis
    summer13 skrev 2015-08-24 20:53:17 följande:

Kan tipsa om baby monitor appen. Då startar man appen, skriver in vilket telnr den ska ringa upp sen lägger telen brevid bebis. Gör bebis ljud skickar den sms till det kopplade numret, skriker bebis ringer den upp. Har funkat super när jag o sambon varit ute på tomten å bastat om kvällarna exempelvis! gratis är den också!

Tack för tipset! Har tidigare hört mkt negativt om apparna, fast det var längesen och mkt kan ha hänt i utvecklingen. Känns ju värt att testa innan man köper monitor!

(Härom dagen sparkade inte lillskrutten på hela dagen (han brukar alltid vakna o röra på sig när jag sätter mig i soffan vid 19-20). När vi gick och la oss var vi jätteoroliga o försökte med speldosa o knuffar. Till slut vaknade han :) och sen höll han igång halva natten! :) )

(Om barnet föds i vecka 27 är det 88% chans att det klarar sig! För vecka 28 är chansen mer än 90%)
  • Nilla6

Hej heter Pernilla är 31 år gammal och bor i Sigtuna. har bf 26/11, andra barnet, har en son som blir 7 år nu i september, väntar en till son. Sjukskriven sen juli pga sammandragningar, foglossning, karpaltunnelsyndrom, samt lågt albumin värde vilket gör att jag lägger på mej vätska, har nu gått upp ca 20 kg. Gick upp 35 med första men hoppas på mindre denna gång. Längtar jätte mycke till han är ute då vi försökte bli gravida i 5.5 år, 2 inseminationer förra året som inte tog sej så bestämde vi för ivf vilket tog sej på första försöket.

• Lortdocka

Vi hade ett sånt där rörelselarm (det reagerar på rörelse, inte andning) i blöjan till vår första, men efter att det larmat två gånger fick vi panik (det kan ha glidit ur position) och köpte ett sånt man lägger under madrassen i spjälsängen istället och så fick han sova där istället för i vår säng och det larmet larmade aldrig, förutom när vi glömde stänga av det när vi tog upp sonen ur sängen och det började tjuta som bara den.... Oops ;)

Anledningen till att jag ville ha larm var för att jag inte fick ro att sova annars utan låg på helspänn och lyssnade efter sonens andetag. När vi skaffat larmet kunde jag slappna av mer och somna och sova utan oro.

Till tvåan nu kommer vi använda larmet till sängen redan från början och hon kommer få sova i sin egen säng, precis intill min. Ettan som numera är 4 1/2 sover fortfarande delvis i vår säng och han får lov att göra det eftersom han behöver tryggheten och närheten. Om han somnar i sin säng brukar han komma till vår säng mellan 4-6 när han vaknat och varit på toa, sen somnar vi om och sover några timmar tillsammans. Men sen i våras jobbar hans pappa natt och jag är lite mörkrädd (löjligt men sant) så sonen sover i min säng hela veckorna när pappan är på jobbet och då sover jag bättre än när han sover i sin säng... Tur att man har en stor och förnuftig gosse som kan samsova för mammas skull <3

• Miaomiao

hej tjejer! hur går det för alla? v 30 här nu, och har fått tid för kejsarsnitt 16/11, så drygt två månader kvar nu, helt otroligt! har skaffat barnvagn och babysitter, och beställt spjälsäng mm från ikea. hoppas fortfarande på att få lite babykläder, så avvaktar med köpet av små söta bodys och brallor i stl 50 :)

har nu gått upp 10 kg från början av graviditeten, känner mig ganska tung men mår bra annars. mer andfådd, och börjar bli tungt att sova på ryggen. 

oroar mig för ryggbedövningen som jag hade problem med förra gången, men vill ändå vara vaken under KS för att vara med om miraklet en gång till.

• MissPin
    Miaomiao skrev 2015-09-09 13:32:20 följande:

hej tjejer! hur går det för alla? v 30 här nu, och har fått tid för kejsarsnitt 16/11, så drygt två månader kvar nu, helt otroligt! har skaffat barnvagn och babysitter, och beställt spjälsäng mm från ikea. hoppas fortfarande på att få lite babykläder, så avvaktar med köpet av små söta bodys och brallor i stl 50 :)

har nu gått upp 10 kg från början av graviditeten, känner mig ganska tung men mår bra annars. mer andfådd, och börjar bli tungt att sova på ryggen. 

oroar mig för ryggbedövningen som jag hade problem med förra gången, men vill ändå vara vaken under KS för att vara med om miraklet en gång till.

Vad skönt att ha en tid! Det är ju snart! Jag går in i vecka 29 imorgon.

Vi har storhandlat på gekås i Ullared, ska snart börja göra iordning bebisrummet! Ska bli så kul! Bebisen kommer ju inte sova där på länge, men vill ändå ha ett rum klart. Vi har köpt lite kläder, men vi fick väldigt mycket kläder förra gången och hann inte använda allt, så vi kommer inte köpa mera. Vi köpte en fleeceoverall och en varm liten åkpåse.
  • summer13

Vecka 28 här! Gått upp 2kg totalt. Överviktig sen tidigare så är himla stolt faktiskt!! Sålt bilen och går/cyklar mycket samt äter bättre. Ibland måste man få klappa sig själv på axeln tycker jag

Börjar dock bli tungt nu, magen växer massor och bebis trycker på lite överallt. Härligt att det snart är dags! Väntar på samtal för att få komma på aurora och vill hitta en profylaxkurs att gå. Tiden börjar gå lite väl snabbt så nog dags att ta tag i det!!

• flislis

Har precis varit och lyssnat på hjärtat, 126 hade han i puls. Bm sa att det hörs att det är en kille. :)

Sitter nu o gör glukosbelastning... Trodde ju inte det skulle vara så farligt, men är trött, grinig och törstig! :/

Nån mer som varit på "föräldrautbildning"? Vi har varit på en föreläsning om amning, vilket blev väldigt tjatigt för att det mesta som sas stod i ett häfte vi redan fått från bm... Trodde det skulle var mer profylax och blöjor och sånt. Amning verkar vara ett känsligt ämne.

• MissPin
    flislis skrev 2015-09-10 09:21:12 följande:

Har precis varit och lyssnat på hjärtat, 126 hade han i puls. Bm sa att det hörs att det är en kille. :)

Sitter nu o gör glukosbelastning... Trodde ju inte det skulle vara så farligt, men är trött, grinig och törstig! :/

Nån mer som varit på "föräldrautbildning"? Vi har varit på en föreläsning om amning, vilket blev väldigt tjatigt för att det mesta som sas stod i ett häfte vi redan fått från bm... Trodde det skulle var mer profylax och blöjor och sånt. Amning verkar vara ett känsligt ämne.

När vi lyssnade nu sist så hade bebisen 150 i hjärtslag, men när jag väntade vår son så låg hjärtslagen mellan 150-160 varje gång. Så tror inte riktigt på det där att killar har lägre puls och flickor högre.

Usch, jag ska göra glukosbelastningen på torsdag, tyckte det var jättejobbigt sist, mådde så himla illa.
Svar på tråden Vi med BF i slutet av nov/början av dec!