• HCS

Vi med BF i slutet av nov/början av dec!

Då det är väldigt många i novembertrådarna startar jag en mindre grupp och hoppas någon hänger på!

Själv har jag BF 29/11. Väntar nu fjärde barnet, har tre pojkar sen tidigare på 9, 7 och 1 år. 

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-02 14:22
    BF-lista

23/11 - Fairytale01 / Vellinge / Sjätte barnet
    24/11 - Miaomiao / / Tredje barnet
    24/11 - CeElSu / / Första barnet
    24/11 - eihr / Svedala / Första barnet
    25/11 - EJai / Göteborg / Fjärde barnet
    26/11 - fridilie / / Första barnet
    26/11 - frida1991 / Jönköping / Första barnet
    26/11 - Kiesha / Norra Sverige / Första barnet
    27/11 - LindaM / / Femte barnet
    27/11 - Spjutt / Östrelen / Andra barnet
    27/11 - ELG / / Andra barnet
    28/11 - Knoppen234 / / Första barnet
    28/11 - Thegiirl / Göteborg / Andra barnet
    28/11 - Carrot90 / / Första barnet
    28/11 - NatalieWB / /Första barnet
    29/11 - Mikaela90 / / Andra barnet
    29/11 - MelinaG / Köpenhamn / Första barnet
    29/11 - Knasen85
    29/11 - MissPin / / Andra barnet
    29/11 - längtar985 / / Första barnet
    29/11 - Roxybe / Västerås / Andra barnet
    30/11 - Nimmi /Göteborg / Tredje barnet
    30/11 - miela33 / / Andra barnet
    1/12 - syskon1981 / / Fjärde barnet
    3/12 - LilaLove / / Första barnet
    3/12 - Nisse88 / / Andra barnet
    3/12 - aeberg / Göteborg / Tredje barnet
    ? - Globertrotter90 / Barcelona-Göteborg / Första barnet
    4/12 - Denisevictoria / Helsingborg / Första barnet
    4/12 - Johanna90 / Malmö / första barnet
    5/12 - Knasbollen81 / Uppsala / Andra barnet
    6/12 - MuM2girls / södra Östergötland / fjärde barnet
    6/12 - Nikki06 / Kalmar / Första barnet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-05 12:24
    Lämnar nu tråden då jag fått ett tidigt mf. Lycka till alla!! <3

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 17:58
    Plussade igen på Äl+9 den 4 maj.
    Nytt BF blir 15/1-2016
  • Svar på tråden Vi med BF i slutet av nov/början av dec!
  • summer13
    flislis skrev 2015-06-10 10:23:57 följande:

Usch vad hemskt. Hur känner du nu, vill du helst göra vf eller ks? Hur klarar sog psyket efter en sån händelse? Mådde du bra o kunde njuta av bebisens första tid?(Lite väl privat kanske, svara inte om du inte vill!)

Jag känner mig jätterädd för ks, det var det värsta jag varit med om. Efter jag repat mig och fått blodtransfusioner och så upplevde jag inte mycket besvär efter ks. Tycker återhämtning därefter var enkel. Och bebisen var så himla efterlängtad så jag lärde mig nog direkt att skilja på besvikelsen över förlossningen och glädjen för mitt nya barn. Hade inga svårigheter alls men anknytningen.

Nästa gång hoppas jag på vf. Men jag vet att jag ska ha öppet sinne iaf.. Eftersom bebisen var stor vid födseln så rekommenderade läkaren mig igångsättning v 38 ca denna gång.

Efter rul kommer jag gå till ofeliamottagning där man kan prata om sin rädsla och bearbeta det!
  • Knoppen234
    MissPin skrev 2015-06-11 07:17:42 följande:

Jag tror det är rätt vanligt att man spricker lite. Det var ingenting jag tänkte eller märkte under själva förlossningen, då ville jag bara ha ut ungen :)

På BB hade jag lite svårt för att sitta efteråt, var väldigt öm och svullen, vågade inte kissa för tänkte att det kommer svida väldigt mycket. Tillslut visade dom mig hur underlivet såg ut efteråt, det såg verkligen inte så farligt ut så då vågade jag slappna av och kissa. Haha.

Första tiden efter så tog jag en handduk och rullade ihop och formade som en ring och satt på, det gick mycket lättare att sitta då.

Jag var rätt allmänt öm och helt slut i hela kroppen. Det är ett ordentligt träningspass och jag tränar inte i vanliga fall.

De va änna skönt att höra att de inte va så illa som jag hade trott. Jag tränar inte heller så då kan man tänka sig att man kommer va trött och öm ett tag.

De gör ju en lite lugnare att höra att de inte var så illa efter som jag trodde att man typ inte kunde gå osv.

Känns ju rätt stort att trycka ut en unge och sen tro att allt ska vara som vanligt. Men har alltid trott att man typ inte kan gå efter och att man typ inte kan hålla tätt att de är typ fritt flöde där nere då man töjt ut så mycket och att de tar några dagar innan man kan känna sig lagom normal. (vet konstiga tankar) haha :)
  • Knoppen234
    hilmaeleonora skrev 2015-06-11 07:56:13 följande:

Jag fick ju två sfinkter rupturer med första och andra. Hade dubbla sittringar i en vecka men har inte haft några som helst problem efteråt. Trots det vill de inte att jag föder vaginalt igen. 

Håller med, det är ett ordentligt träningspass. Efter snittet var jag mer groggy, illamående och allmänt risig. Så återhämtningen har gått mycket segare med snitt. 

Men, så får det bli även nu.

Men med snitt har man inte ont där de snittat och typ svårt att röra sig efter? Förlåt alla mina frågor kring detta men barnmorskan svarar inte lika bra som ni :) och jag är jätte nyfiken vad man har framför sig. Och snitt vet man ju aldrig men håller tummarna och tårna att jag slipper.
  • flislis
    summer13 skrev 2015-06-11 09:48:03 följande:

Jag känner mig jätterädd för ks, det var det värsta jag varit med om. Efter jag repat mig och fått blodtransfusioner och så upplevde jag inte mycket besvär efter ks. Tycker återhämtning därefter var enkel. Och bebisen var så himla efterlängtad så jag lärde mig nog direkt att skilja på besvikelsen över förlossningen och glädjen för mitt nya barn. Hade inga svårigheter alls men anknytningen.

Nästa gång hoppas jag på vf. Men jag vet att jag ska ha öppet sinne iaf.. Eftersom bebisen var stor vid födseln så rekommenderade läkaren mig igångsättning v 38 ca denna gång.

Efter rul kommer jag gå till ofeliamottagning där man kan prata om sin rädsla och bearbeta det!

Men då var det akut ks? Vad jag förstått o läst mig till kan det bli lite rörigt, dom tar ju beslutet av en orsak liksom. Planerat brukar nog gå lugnare till.

Hoppas såklart du får göra en vf som du vill :) Bra att dom sätter igång det så tidigt då, 5 kg är ju en hel del! Min sambos mamma berättade att han vägde 4,5, hoppas inte det går i arv :p
  • hilmaeleonora
    Knoppen234 skrev 2015-06-11 10:56:42 följande:
    Men med snitt har man inte ont där de snittat och typ svårt att röra sig efter? Förlåt alla mina frågor kring detta men barnmorskan svarar inte lika bra som ni :) och jag är jätte nyfiken vad man har framför sig. Och snitt vet man ju aldrig men håller tummarna och tårna att jag slipper.
    Jo det är lite besvärligt då också. Men det tar jag gärna, om alternativet är att det finns risker för att gå med stomipåse resten av mitt liv. 
  • summer13
    flislis skrev 2015-06-11 11:26:38 följande:

Men då var det akut ks? Vad jag förstått o läst mig till kan det bli lite rörigt, dom tar ju beslutet av en orsak liksom. Planerat brukar nog gå lugnare till.

Hoppas såklart du får göra en vf som du vill :) Bra att dom sätter igång det så tidigt då, 5 kg är ju en hel del! Min sambos mamma berättade att han vägde 4,5, hoppas inte det går i arv :p

Ja det var akut, efter 36 timmar med värkar varav 10 timmar fullt öppen orkade jag inte mer helt enkelt..

Både min familj och min sambos familj har fått stora barn och det är ärftligt. Hade hen legat med huvudet "rätt" hade det nog gått bättre. Tror inte det var storleken som gjorde det men det i kombination med att huvudet låg fel gjorde att hen inte kom ner som hen skulle.
  • flislis
    summer13 skrev 2015-06-11 19:27:27 följande:
    Ja det var akut, efter 36 timmar med värkar varav 10 timmar fullt öppen orkade jag inte mer helt enkelt..

Både min familj och min sambos familj har fått stora barn och det är ärftligt. Hade hen legat med huvudet "rätt" hade det nog gått bättre. Tror inte det var storleken som gjorde det men det i kombination med att huvudet låg fel gjorde att hen inte kom ner som hen skulle.
    Oj... förstår att du inte orkade mer! :/
  • Knoppen234
    hilmaeleonora skrev 2015-06-11 11:38:05 följande:

Jo det är lite besvärligt då också. Men det tar jag gärna, om alternativet är att det finns risker för att gå med stomipåse resten av mitt liv. 

Ja det förstår jag, då hade jag i stort sätt gjort bad som helst. Om de är planerat blir man sövd då?
  • miela33
    flislis skrev 2015-06-10 10:18:42 följande:

Tack för ditt svar. Tror vi alla är överrens om att det värsta som kan hända är när det händer något oväntat och läkare bara gör utan att vi vet vad som händer . Kanske är därför så många som vill göra planerat snitt, känns som det är mycket mer oväntat som kan hända vid vf. Personligen har jag dessutom svårt att lita på läkare o vårdpersonal. Känns svårt att lämna ut sig så totalt till en bm i en så svår situation, vid ks är allt inplanerat och vanliga vf-komplikationer gör inget. Visst är en normal, komplikationsfri förlossning det bästa, men ärligttlat verkar de ganska sällsynta...

Hur gick återhämtning för dig?

Återhämtningen gick endå relativt smärtfritt, men hade känningar i 1 1/2år på snittet o nu vis vid ny graviditet har jag åter fått små känningar, har läst att moderkakan kan växa fast i det gamla snittet, ( skulle jag aldrig ha läst för oj vad nojjig jag blev) men det höll i sig ca 4-6 v sen släppte det igen.

Jag är ju själv väldigt nervös inför fl o vaginalt födande o ingen förstår mig, "du har ju ett barn, du vet vad som väntar" klassisk kommentar o trött på att höra den :( men jag siktar iaf på vaginal förlossning.
  • flislis
    miela33 skrev 2015-06-12 07:44:01 följande:

Jag är ju själv väldigt nervös inför fl o vaginalt födande o ingen förstår mig, "du har ju ett barn, du vet vad som väntar" klassisk kommentar o trött på att höra den :( men jag siktar iaf på vaginal förlossning.

Finns så många som tycker att det är fult m ks, nästan tabu. Tom min mamma, hon vill inte ens försöka förstå. "Det är ju helt naturligt och kroppen är byggd för det" Man ska inte lyssna på andra. Förstår inte varför jag är så rädd om det nu är så naturligt. Hjärtkirurgi och antibiotika är inte heller naturligt!

Tack o lov håller min syster med mig, hon har gjort både vf o ks.
Svar på tråden Vi med BF i slutet av nov/början av dec!