• HCS

Vi med BF i slutet av nov/början av dec!

Då det är väldigt många i novembertrådarna startar jag en mindre grupp och hoppas någon hänger på!

Själv har jag BF 29/11. Väntar nu fjärde barnet, har tre pojkar sen tidigare på 9, 7 och 1 år. 

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-02 14:22
    BF-lista

23/11 - Fairytale01 / Vellinge / Sjätte barnet
    24/11 - Miaomiao / / Tredje barnet
    24/11 - CeElSu / / Första barnet
    24/11 - eihr / Svedala / Första barnet
    25/11 - EJai / Göteborg / Fjärde barnet
    26/11 - fridilie / / Första barnet
    26/11 - frida1991 / Jönköping / Första barnet
    26/11 - Kiesha / Norra Sverige / Första barnet
    27/11 - LindaM / / Femte barnet
    27/11 - Spjutt / Östrelen / Andra barnet
    27/11 - ELG / / Andra barnet
    28/11 - Knoppen234 / / Första barnet
    28/11 - Thegiirl / Göteborg / Andra barnet
    28/11 - Carrot90 / / Första barnet
    28/11 - NatalieWB / /Första barnet
    29/11 - Mikaela90 / / Andra barnet
    29/11 - MelinaG / Köpenhamn / Första barnet
    29/11 - Knasen85
    29/11 - MissPin / / Andra barnet
    29/11 - längtar985 / / Första barnet
    29/11 - Roxybe / Västerås / Andra barnet
    30/11 - Nimmi /Göteborg / Tredje barnet
    30/11 - miela33 / / Andra barnet
    1/12 - syskon1981 / / Fjärde barnet
    3/12 - LilaLove / / Första barnet
    3/12 - Nisse88 / / Andra barnet
    3/12 - aeberg / Göteborg / Tredje barnet
    ? - Globertrotter90 / Barcelona-Göteborg / Första barnet
    4/12 - Denisevictoria / Helsingborg / Första barnet
    4/12 - Johanna90 / Malmö / första barnet
    5/12 - Knasbollen81 / Uppsala / Andra barnet
    6/12 - MuM2girls / södra Östergötland / fjärde barnet
    6/12 - Nikki06 / Kalmar / Första barnet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-05 12:24
    Lämnar nu tråden då jag fått ett tidigt mf. Lycka till alla!! <3

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 17:58
    Plussade igen på Äl+9 den 4 maj.
    Nytt BF blir 15/1-2016
  • Svar på tråden Vi med BF i slutet av nov/början av dec!
  • MissPin

Någon annan med sammandragningar? Jag har haft sammandragningar sen i början av vecka 14 nu. Med sonen så hade jag sammandragningar från vecka 16, så hade räknat med att det skulle komma tidigt den här gången. Dom gör ju inte ont, men dom är ändå jobbiga.

• Lortdocka
    MissPin skrev 2015-06-09 20:00:50 följande:

Någon annan med sammandragningar? Jag har haft sammandragningar sen i början av vecka 14 nu. Med sonen så hade jag sammandragningar från vecka 16, så hade räknat med att det skulle komma tidigt den här gången. Dom gör ju inte ont, men dom är ändå jobbiga.

Jag har också haft det de senaste två veckorna, är i mitten av vecka 17 nu. Om jag varit mycket i rörelse under dagen på jobbet (förskola, inte helt lätt att sitta still men jag försöker just pga sammandragningarna) och sen är aktiv på em/kvällen med min son, så får jag sammandragningar. De gör inte ont men det känns inte särskilt skönt heller, och det har jag tolkat som att min kropp säger till mig att vila. Så om jag får sammandragningar på eftermiddagen/kvällen så halvligger jag i soffan en halvtimme eller så tills de gått över igen. Det är ju ofta kroppens sätt att tala om att man ska ta det lite lugnare.

Min foglossning som började spöka tidigt har faktiskt, peppar peppar, gett med sig litegrann och blivit helt acceptabel.
  • Dakine

Jag är i v 15. (14+3) och har känt rörelser sedan ca 2 veckor tillbaka. Känns som fladder, eller så "buffar" men känns ingenting på utsidan. Känner igen känslan från när sonen var i magen. Men nu tycker jag det har varit mycket mindre rörelser, och börjar bli jätte orolig att något ska vara fel! :/ 

• Dakine

Jag är i v 15. (14+3) och har känt rörelser sedan ca 2 veckor tillbaka. Känns som fladder, eller så "buffar" men känns ingenting på utsidan. Känner igen känslan från när sonen var i magen. Men nu tycker jag det har varit mycket mindre rörelser, och börjar bli jätte orolig att något ska vara fel! :/ 

• summer13

Jag hade en jättejobbig förlossning som slutade i snitt, blodtransfusioner m.m och det var det värsta jag varit med om. Övertygad om att jag skulle dö. Hade sån dödsångest och allt var bara hemskt.

som plåster på såren fick jag världens mest fantastiska lilla bebis (på 5 kg..) så självklart värt det!

Vet inte hur jag ska klara denna gången, men kommer boka in samtal för det så hoppas det kommer hjälpa..

• flislis
    Miaomiao skrev 2015-06-09 15:53:05 följande:

Inte ett dugg nyfiken :) Inte min grej. Återhämtningen efter KS gick superbra, åkte hem andra dagen.

Nu råkade jag kanske ogilla din kommentar, det var inte meningen! Är svårt att surfa på denna sidan med mobil. :) Skönt att det gick så bra!

Tack alla som delar med sig. Ks är oftast ett känsligt ämne, men här verkar ingen ta illa upp :)
  • Lortdocka
    summer13 skrev 2015-06-09 21:27:29 följande:

Jag hade en jättejobbig förlossning som slutade i snitt, blodtransfusioner m.m och det var det värsta jag varit med om. Övertygad om att jag skulle dö. Hade sån dödsångest och allt var bara hemskt.

som plåster på såren fick jag världens mest fantastiska lilla bebis (på 5 kg..) så självklart värt det!

Vet inte hur jag ska klara denna gången, men kommer boka in samtal för det så hoppas det kommer hjälpa..

Min förlossning var också jobbig, och därför har läkaren sagt att jag måste träffa någon på avdelningen för förlossningsrädsla och prata igenom min förra förlossning, bearbeta den så jag kan gå vidare med den här förlossningen. Han har lite hållhake på mig, att jag måste prata om det innan jag får mitt snitt beviljat, eftersom det gått över fyra år sen förlossningen och jag inte pratat med någon där ännu, vilket de rekommenderade att jag skulle göra efteråt, men jag ville bara hem med min fina lilla son (3130 gram) och glömma det som hänt med mig och därefter har jag inte tänkt på det igen, förrän nu då....
    Så mitt råd är att prata med din barnmorska och se till att du får prata med någon speciellt inriktad på förlossningsrädsla!!
  • miela33
    flislis skrev 2015-06-09 21:55:10 följande:

Nu råkade jag kanske ogilla din kommentar, det var inte meningen! Är svårt att surfa på denna sidan med mobil. :) Skönt att det gick så bra!

Tack alla som delar med sig. Ks är oftast ett känsligt ämne, men här verkar ingen ta illa upp :)

Jag fick oxå KS med min son, blev inlagd v34+0 pga stört blödning, hade en moderkaka som låg helt fel o trots extra UL där dom sa att moderkakan låg rätt (vilken den inte alls gjorde) på morgonenen efter började jag stört blöda igen o innan jag fatta något låg jag i opperationsrum o skulle få ryggmärgsbedövning o bli snittad i vaket tillstånd, det var dom enda två sakerna jag verkligen inte ville ha, ville föda vaginalt. Innan ryggmärgsbedövningen börjat verka prova dom snitta 3 cm ca. Sen kom moderkakan vaginalt o dom sövde mig, allt gick väldigt väldigt fort, vaknade en timme efter med ingen mage helt borta i narkosen o ingen bäbis på rummet, kan inte beskriva den skräcken jag kände då. Men sonen låg på neo o mådde ypperligt bra. Känner mig snuvad på den sista "tjocka" tiden (det jag såg mest fram emot) och känner mig även berövad en normal förlossning. (Vad man väntat sig liksom)

Endå skeptisk denna gång o livrädd inför vaginal förlossning, ingen som förstår då jag ju har barn sen innan :/ o jag orkar inte förklara alla ggr.

Detta är inget känsligt ämne för mig så sett utan även KS är ju en sorts förlossning. Så har du frågor får du gärna ställa dom.

Ursäkta för rörigt inlägg :)
  • flislis
    miela33 skrev 2015-06-10 07:47:59 följande:

Jag fick oxå KS med min son, blev inlagd v34+0 pga stört blödning, hade en moderkaka som låg helt fel o trots extra UL där dom sa att moderkakan låg rätt (vilken den inte alls gjorde) på morgonenen efter började jag stört blöda igen o innan jag fatta något låg jag i opperationsrum o skulle få ryggmärgsbedövning o bli snittad i vaket tillstånd, det var dom enda två sakerna jag verkligen inte ville ha, ville föda vaginalt. Innan ryggmärgsbedövningen börjat verka prova dom snitta 3 cm ca. Sen kom moderkakan vaginalt o dom sövde mig, allt gick väldigt väldigt fort, vaknade en timme efter med ingen mage helt borta i narkosen o ingen bäbis på rummet, kan inte beskriva den skräcken jag kände då. Men sonen låg på neo o mådde ypperligt bra. Känner mig snuvad på den sista "tjocka" tiden (det jag såg mest fram emot) och känner mig även berövad en normal förlossning. (Vad man väntat sig liksom)

Endå skeptisk denna gång o livrädd inför vaginal förlossning, ingen som förstår då jag ju har barn sen innan :/ o jag orkar inte förklara alla ggr.

Detta är inget känsligt ämne för mig så sett utan även KS är ju en sorts förlossning. Så har du frågor får du gärna ställa dom.

Ursäkta för rörigt inlägg :)

Tack för ditt svar. Tror vi alla är överrens om att det värsta som kan hända är när det händer något oväntat och läkare bara gör utan att vi vet vad som händer . Kanske är därför så många som vill göra planerat snitt, känns som det är mycket mer oväntat som kan hända vid vf. Personligen har jag dessutom svårt att lita på läkare o vårdpersonal. Känns svårt att lämna ut sig så totalt till en bm i en så svår situation, vid ks är allt inplanerat och vanliga vf-komplikationer gör inget. Visst är en normal, komplikationsfri förlossning det bästa, men ärligttlat verkar de ganska sällsynta...

Hur gick återhämtning för dig?
  • flislis
    summer13 skrev 2015-06-09 21:27:29 följande:

Usch vad hemskt. Hur känner du nu, vill du helst göra vf eller ks? Hur klarar sog psyket efter en sån händelse? Mådde du bra o kunde njuta av bebisens första tid?(Lite väl privat kanske, svara inte om du inte vill!)
Svar på tråden Vi med BF i slutet av nov/början av dec!