• Knasbollen81

BF december 2015 :-)

Några med BF december 2015 som vill följas åt?!

Jag plussade igår och hat enligt egna beräkningar BF 5/12

• Svar på tråden BF december 2015 :-)
  • Loveway
    Lizzie09 skrev 2015-05-12 13:01:17 följande:

Hej och välkommen! :)

Jag är också i vecka 8 med första barnet :) Är i liknande sits som er, jag pluggar (dock färdig nu i maj) och är timvikarie och min sambo driver ett litet företag, så den ekonomiska inkomsten är inte enorm direkt. Men vi lägger undan runt 500:- var varje månad på ett sparkonto som vi kommer att använda till bebisgrejer sen, och det funkar jättebra för oss. Får vi något extra över en månad så åker det också in på sparkontot. Tror allt kommer gå jättebra ekonomiskt, även fast vi inte har två fasta jobb :)

Vad skönt att höra att man inte är ensam om att inte ha det helt stabilt på den fronten.

Det här med att spara är toppen, då har.man junen buffert att luta sig mot sen när det börjar närma sig. Jag har ett sparande sedan innan som vi planerar att bygga på till bebis. Nu i sommar kommer min sambo också jobba så då kommer vi förhoppningsvis kunna lägga undan en del vi också :)
  • Dakine

Själv har man som inga tecken förutom illamående ibland, och sedan har jag börjat bli så himla trött! Men känner aldrig någon växtvärk eller liknande. Ibland hugger det till i sidorna, men har ingen aning om vad det kan vara. För mig känns det också som att skaffa barn för första gången, då sonen hinner bli 5 år. 

Känner mig större redan nu. Är i v 10+3. Men jag vet inte om det bara är tarmarna som gör att jag är mer svullen. är andra barnet, och visst brukar det börja synas fortare men tror inte det syns så här snabbt, speciellt inte på mig som redan är ganska mullig runt magen (från min första grav) som jag tyvärr inte lyckats tränat bort. Är ju en annan sak om man är väldigt smal, då syns det ju som fortare! 

Jag ska försöka tänka att inte äta så mycket kakor, godis, glass, skräpmat och läsk. Just nu känns det ganska enkelt, då det enda jag är sugen på är päron, tomater, kiwi, äpple och apelsin. Typ syrliga saker! Gick upp över 20 kg med sonen, och vägde då 63 kg som startvikt. Gick dock ner till 59 kg redan 2 månader efter förlossningen, så det mesta var vätska. Men sen blev man sjuk, och slutade att träna och nu har jag en startvikt på 80 kg, och har redan gått upp 2 kg. Har panik. Vill att vågen ska stå på +-0. Att jag kan få gå ner i vikt, medan bebisen frodas ;) 

Jag vill få en hård bebiskula nu så man slipper se "fet" ut! Kan knappt hålla in magen nu heller, så känns bara jobbigt. 

• Loveway
    Astli85 skrev 2015-05-12 15:46:46 följande:

Hej hej! Jag är i v 7 (6+5) och är alldeles ensam i detta än så länge . Ekonomiskt tror jag det alltid löser sig.. jag arbetar .. men som usk så ganska kass betalt.. men vill man så kan man! :)

Vilken otroligt skön inställning :) Jag är duktig på att oroa mig för saker och ting i tid och otid och önskar att jag hade mer av din inställning.
  • Loveway
    velvet skrev 2015-05-12 12:16:09 följande:

Loveway - Grattis till plusset! :D Vi befann oss i en liknande situation när jag blev gravid med dottern för fyra år sen. Jag hade ett ganska dåligt betalt arbete och min sambo hade två år kvar av sin utbildning. Dessutom bor vi i Stockholm vilket är dyrt. Det fungerade dock jättebra och dottern saknade aldrig någonting! Dessutom anser jag att många av grejerna vi köpte till henne var heeelt onödiga. (Sen vill man ju köpa vissa onödiga grejer för att det är roligt, men det är ju en annan sak ;))

Nu är vår situation helt annorlunda. Vi har båda fått bra jobb och har precis köpt en bostadsrätt. Men hade vi befunnit oss i samma situation som förut så hade det fungerat det också. :)

Vad lugnande det kändes efter att ha läst ditt svar :) Jag vill gärna tro att allt löser sig, men min oro tar lätt över. Att höra att det löst sig fint för någon annan i samma sits känns toppen iaf!

Min sambo har också två år kvar på sina studier, och jag tjänar inte riktigt så bra som jag är van vid vilket skrämmer mig.

Minns du på ett ungefär hur mycket du fick ut varje månad under den perioden? :)

Vad skönt att allt har löst sig för er och att ni kämpat på tillsammans! Jag hoppas på det samma för oss!
  • SsJj
    Anniiica skrev 2015-05-12 21:28:32 följande:

Hur gör ni? Följer ni Livsmedelsverkets rekommendationer eller kör ni på bara?

Är första barnet här och man vill väl följa riktlinjerna då.

Jag dricker te 2-3 koppar om dagen, men dricker varken kaffe eller läsk för övrigt.

Till viss del! Tycker inte man ska äta lättprodukter kanske. Nu äter jag varken mjölk eller gluten själv men..

Annars så fryser jag torkat/kallrökt. Äter inte rått kött eller smarriga mögelostar. Försöker undvika kaffe vilket funkar ganska bra nu vid illamående men annars är jag en riktig kaffetant..

Såklart vill man inte skada sitt barn men jag tror inte man ska vara för hård mot sig själv heller.
    Loveway skrev 2015-05-12 23:12:37 följande:

Men vad spännande :)

Hur mår du som läget är just nu? Jag själv har väldiga problem med illamående och kräks var och varannan dag. Har även som växtvärk i magen, men det är mest bara lite mysigt då det känns som ett bra tecken.

Vågar knappt skriva det men helt okej för tillfället! :) Har plågats med fruktansvärd huvudvärk och konstant illamående (utan att kräkas) i flera veckor så känns skönt med en paus men visst mår jag illa om jag inte äter ganska tätt och jag är rätt trött och slö och andfådd.. :)

Har du provat postafen eller sea band (?) eller lergigan?

Ja växtvärk är ett okej symtom! :)
  • Beya

Jag dricker te 2-3 koppar om dagen, men dricker varken kaffe eller läsk för övrigt.

Ja jag gör mitt bästa för att ha koll och följa dem.
  • velvet

Loveway - Minns inte exakt, men runt 14000 i månaden tror jag att jag fick ut. Inte så mycket alltså. :) Och då pluggade som sagt min sambo och fick ingen ersättning under sommaren innan dottern föddes i september. Men det gick jättebra! Vi köpte säng, badbalja och andra nödvändigheter på IKEA, kläder fick vi ärva till största del och vagn köpte faktiskt min mamma till oss i present. Men hade hon inte gjort det så finns det ju en jättebra andrahandsmarknad för vagnar och andra babyprylar! :)

• velvet
    fantasy06 skrev 2015-05-12 21:35:21 följande:
    Känns som första gången för mig med. Sonen blir 9 år i september. Galet att man glömt hur det var sist :)
    Vår dotter blir 4 år till hösten och kommer alltså att vara runt 4 år och 3 månader när bebisen kommer. Det känns helt annorlunda den här gången. Många saker har jag glömt bort, andra saker känner jag att jag har bättre koll på. När jag fick barn var jag först ut bland våra vänner och hade inte direkt någon att fråga och ventilera med, nu har de flesta hunnit få sitt första barn och man har hunnit vara med om en del. 

Hur tänker ni andra när det gäller ålderskillnaden mellan barnen? Vi ville inte ha för tätt och ha det "avklarat" utan ville verkligen LÄNGTA efter ett till barn. Vi ville dessutom att dottern skulle vara någorlunda stor (blöjfri, sova bra, kunna vänta och förstå att man måste ägna tid åt bebisen osv) samtidig så vill man ju att syskonen ska ha glädje av varandra. 
  • Astli85

Haha jag är nog så långt ifrån livsmedelsverket riktlinjer. . Mer än att jag inte äter rökt å rått och typ opastöriserad saker... jag äter lågkolhydratskost och skulle aldrig världen moffa bröd och massa kolhydrater bara för de tycker det. .. jag äter det jag mår bäst av... jag har ökat på mer grönsaker och mejerier.. that's all.. men aldrig skulle en light produkt eller margarin nudda mina läppar :D
Svar på tråden BF december 2015 :-)