• SsJj

BF december 2015 :-)

JJ15 - Fy va hemskt! Lider med dig! Hoppas det vänder snart!

Polly98 - Åh där sa du något! En 220 säng skulle man kanske kolla efter. Och så spjälsäng intill på det så klarar man sig kanske.. ;)

Knappt man vill gnälla när vissa mår så dåligt men mitt har också eskalerat. Mår ordentligt illa om jag inte äter varannan timme och nätterna är hemska. Speciellt nu när minsta har extremt ont utav vattkoppor så vi är vakna hon och jag halva nätterna..

• SsJj
    miserable skrev 2015-05-22 15:07:14 följande:

Hej.

Jag var på mvc för inskrivning idag. Inga konstigheter förutom lågt blodtryck (90/50) . Där framgick oxå att jag äter rökt påläggsskinka ( tunna skivor) till mina mackor. Hon bad mig kolla att den verkligen var varmrökt så att jag inte äter kallrökt. Det ska stå på förp sa hon. Kan inte få fram den infon på vare sig förp eller google. Någon som vet? Det jag får fram verkar vara att allt i sverige i påläggsväg är i stort sett varmrökt, men när hon gjorde en grej av det, gör ju jag i min tur en grej av det.

Trevlig helg :)

Är det vanlig påläggsskinka så är den varmrökt annars står det klart och tydligt kallrökt skinka och det är ju en helt annan skinka, går inte ta miste på. :)
  • SsJj
    summer13 skrev 2015-05-23 23:28:00 följande:

Har varit så ledsen sen inskrivningen för några dagar sedan. Jag är överviktig sen innan och kände mig så kränkt av bm när hon började diskutera min vikt. Absolut bra att de informerar om att det finns hälsorisker med övervikt och graviditet, men hennes kommentarer kändes elaka.

"Du får MAX gå upp fem kilo, helst bör du inte gå upp alls!", "går du upp lika mycket som i förra graviditeten kommer du inte kunna röra dig", "du får absolut inte äta socker, möjligtvis fuska nån kväll i månaden", "vi kommer hålla koll och väga nog noga vid varje tillfälle".... jag är mycket väl medveten om min vikt och vill inte känna ångest inför varje besök!

har bestämt inför nästa besök att jag ska säga nej till vägning och jag gör så gott jag kan men vill inte gå hit under ångest och jag behöver inga pekpinnar.

så himla besviken och ledsen! Nu får jag nästan ångest varje gång jag ska äta istället..

Jag tycker också du ska prova byta barnmorska. Det är rätt viktigt att man klickar tycker jag. Har själv haft en jobbig BM på andra sätt och då ville jag bara att allt skulle vara över för varje gång jag skulle gå dit ist för att tycka det skulle bli roligt och ta chansen att fråga saker osv.

Hoppas det blir bättre!
  • SsJj

Åååh ni tar ju sovmorgon ;) En annan är uppe o studsar redan kring 4-5! Omöjligt att somna om. Har problem med att sova som icke gravid men alla tre graviditeterna är jag lika vidrigt morgonpigg. Mysigt att ha morgonkaffet i lugn o ro men är ju dödstrött hela dagen sen och jag sover inte en minut på dagarna, det är omöjligt för mig.. Detta är en av få kvällar jag håller mig vaken en stund trots att barnen sover (drack kaffe sent) men nu däckar jag inom 5 min jämte min stora höna! :)

• SsJj
    Beya skrev 2015-05-25 10:13:42 följande:

Usch tror min son smittat mig med maginfluensa :( orolig att det ska påverka bebisen i magen..

Det behöver du inte oroa dig för! Bebis tar all näring den behöver i första hand så det är du som blir utan isf. Hoppas det går över fort! Krya på dig!
  • SsJj
    Winny87 skrev 2015-05-25 12:29:03 följande:

När kan man börja köpa grejor till bebisens ankoms? Jag är i v.11 så väntar lite till men har börjat fundera på när man brukar börja köpa? Vill inte köpa allt i sista minut för då blir det en stor summa på en gång och massa stress.. :)

Jag har väntat tills efter RUL med flickorna och gör samma sak denna gången. :) Förutom att jag kanske köper något litet som något klädersplagg eller så för att det är svårt att låta bli. :) Dels för att jag är lite tramsig gällande vilket kön det blir och dels är jag lite allergisk mot att ha saker ståendes som inte används. Jag har alltså sålt av precis allt tyvärr så det blir en del att jaga tag i. Tur det är nära till Gekås. ;)
  • SsJj
    JJ15 skrev 2015-05-26 08:58:55 följande:

Sjukskriven resten av veckan och läkarn har skrivit ett recept på primperan (verkar vara vanligt här i Finland mot illamåendet). Är sängliggandes, känner mig som en zombie. Sovit riiiktigt dåligt inatt. Hoppas att veckan börjat bättre för er andra mammor!

Fyy va jobbigt!! :( Hoppas du mår lite bättre med dom då och vila mycket så hoppas vi det vänder för dig snart!
    evve88 skrev 2015-05-26 11:04:04 följande:

Igår gjorde jag mkp, hon flyttade fram mig 8 dagar. Känns så skönt! Nu är de bara att hålla tummarna för provsvar.. Usch var inte beredd på att det skulle kännas så obehagligt! Denna eviga väntan!!

Vi håller också tummarna!! Kram!

Välkomna maria1 och sommarsol1 ! :)
  • SsJj
    Beya skrev 2015-05-26 12:04:18 följande:

Välkomna alla nya:)

Förresten, jag ska ju göra KUB- testet nästa vecka, får man reda på resultatet direkt, eller det tar några dagar det också?

Du har lämnat blodprovet va? Isf får du veta det direkt efter ultraljudet. :) Det fick iaf jag.
  • SsJj
    Pyret 85 skrev 2015-05-26 22:33:53 följande:

Varit på vul ikväll och sett den lilles hjärta ticka fint. Den hade dessutom hicka och rörde sig. Spännande! Hon sa att jag va i v.8+4 och jag trodde själv 8+5.

Hur kommer det sig att du gjorde vul? Va roligt att se den lille så tydligt och få bild! :) Mitt vul och min app skiljde också en dag men i slutändan kommer bebisen ändå när den själv behagar.. :)
  • SsJj
    nikki06 skrev 2015-05-27 07:52:28 följande:

Ska också på inskrivning idag! Har inte varit där på något hälsosamtal eller så innan så känns spännande :)

Men jag tror jag tabbade mig!! Ska man inte lämna urinprov på första besöket? Fick ett rör med mig hem som jag tror jag skulle lämna på hälsosamtalet men dubbelbokade mig då så fick lov att ta det på telefon ist. Jag har nämligen kissat nu imorse och glömde bort det! Om jag håller mig till precis innan mötet så kommer jag ändå bara hålla mig tre timmar och man ska ju helst ha morgonurinet :/ någon som vet om det här gör någon skillnad??

På tal om boende så har vi flyttat till en trea nu som vi renoverar (hade velat göra barnrummet i någon fin färg men blev bara tråkig äggskalsvit eftersom jag egentligen ville veta könet då). Det kommer passa oss bra nu i början, det blir första bostaden som vi köper och våra föräldrar bor supernära, både hans mamma och min familj (de ska dock flytta om ett år) bor på samma postnr :) vi vill ju givetvis bo i hus sen men känns skönt att bo i stan intill föräldrarna och så jag enkelt kan ta tåget till skolan sen när jag ska göra klart min sista termin. Men tanken är att vi, när jag är färdigutbildad och jobbat något år eller två, ska kunna köpa hus. Så vi får hoppas det funkar med lägenhet så länge! Vi har stor hiss och bor längst bort i en loftgång så att vi kan ha barnvagnen utanför om vi vill. Men visst längtar man till hus :)

Det är nog lugnt med urinprovet. Du är inte den första som glömmer. Bara säg till som det är och i värsta fall får du lämna ett nytt någon dag. Urinprovet ska ju förvaras i kylskåpet och man kan ju inte ha ett urinprov i jobbkylen i flera timmar om en sån ens finns utan då får man ju kissa när möjligheten finns.. :)
Svar på tråden BF december 2015 :-)