• SsJj

BF december 2015 :-)

Min stora (4år) var hemma vid 2 tillfällen under hela förra året, hennes första år på fsk. Det tog 3 månader att lyckas smitta henne med vattkoppor. Hon har lyckats få ett riktigt starkt immunförsvar och så har det alltid varit så jag tror det byggs upp ändå trots att dom aldrig är sjuka. :) Och att det säkerligen kan vara olika.. :)

Det är hemskt att känna frustration över en förlossning. Tyvärr hjälper det väl inte att skriva något i förlossningsbrevet heller? Hoppas du får en barnmorska som lyssnar nästa gång då. Det måste vara det värsta som kan hända i princip, att man inte får en BM man trivs med och känner sig trygg med..

Det jag är mest orolig över är BB-tiden. Blivit så otroligt illa behandlad på BB och där är aldrig någon som bryr sig på samma sätt som på förlossningen. Bara att hoppas att det blir bättre denna gången.

• SsJj
    Honsomvill skrev 2015-07-23 12:35:42 följande:

Här är också en till med RUL kvar!

På onsdag nästa vecka är det dags för oss.

Känner en massa sparkar hela dagarna så är inte jätte orolig men ändå: hur kan man inte vara orolig?

Har inte tänkt så mycket på förlossningen. Eftersom det är min första gång, vet jag inte hur jag ska tänka riktigt.. Vad ska man vara rädd för? Vad ska man vara förberedd på? Osv..

Det är svårt att förbereda sig på en förlossning. Det man vill och känner hemma är kanske inte alls vad man vill och känner under förlossningen. Man får vara lite öppen och prova sig fram. Det kan gå jättesnabbt och det kan ta flera dygn.

Läs på lite om olika smärtstillande. Man kan gå en profylax kurs om man känner för det. Man kanske ska läsa på lite om kejsarsnitt och ha i tankarna att det kan komma att behövas i värsta fall.. Sugklocka och andra hjälpmedel kan man läsa om. Vara medveten om att när bebisen är ute och man helst av allt bara vill bli lämnad ifred så ska moderkakan krystas ut också och ev behöver barnmorskan sy. Man kan läsa om olika ställningar att föda i. Lite om dom olika förlossningsfaserna.

Ja det var lite tips.. :)

Jag trodde jag skulle vilja ha lustgas men gillade den inte alls. Det var svårt att hitta rätt teknik, smakade illa och den gången det fungerade så tog den bort så mycket av smärtan att jag kom och tänka på storasystern där hemma och tappade fokus och blev ledsen istället så då tog jag hellre smärtan. Öppnade mig från 4 till 9 cm medans jag skulle försöka få på mig sjukhuskläderna så annan bedövning hann jag inte med att prova..
  • SsJj
    Honsomvill skrev 2015-07-27 23:01:24 följande:

Det här är en jätte konstig fråga, men görs RUL vaginalt eller utanpå magen?

Alltid utanpå magen. :) Jag tror bara det är ultraljud innan vecka 12 som man gör vaginalt. :)
  • SsJj

Ja det är klart. Den kan vara lite svår att se via magen såklart. :)

• SsJj
    gällka88 skrev 2015-07-28 19:22:16 följande:

Jaha... Nu kom de en blödning igen. Tredje gången. I vecka 18+6.... Har inte mer ont än vanligt...å befinner mig lååååångt ifrån någon sorts barnmorska. Har lite panik å känner efter å känner efter så jag inte har ont... Verkar som de inte blöder mer än de som kom först, nu är de som brunt, tidigare var de RÖTT!

Jag som äntligen börjat känna lite glädje igen sen nervositet efter tidigare blödning och RUL etc... Ja vet inte om ja orkar med de här mer... :'(

Usch va jobbigt! Jag läste något om att man kunde få blödningar om moderkakan låg på ett visst ställe eller så och det växer. Ska se om jag kan hitta det igen så jag kan formulera mig ordentligt. Hoppas du slipper mer blod!!
  • SsJj
    gällka88 skrev 2015-07-29 04:01:51 följande:

Nä.. Eller ja de har man väl alltid men de är 3 timmars bilresa till närmaste sjukhus.. Finns ju en sjukstuga här men vettefan om dom kan göra nåt där....

Ganska sömnlös inatt.. Men ja tror ja känt bebis sparka men är osäker om de verkligen är den ja känner eller om de är nåt annat....

Oj! Det var ju en bit att åka. Fast det är nog värt det för att slippa må dåligt. Ring och prata med dom. Har du lika långt in om du ska till förlossningen sen då?
  • SsJj
    gällka88 skrev 2015-07-29 15:45:49 följande:

Nu ha ja ringt både BM och gynmottagning. Fått en tid imorgonbitti för koll på gyn. Blödningen har slutat å ja känner små buffar så jag är inte så jätteorolig längre men de ska ändå bli skönt att få en extra koll.

SsJj: nä jag har inte lika långt då till förlossningen, hemma har ja bara typ 5 minuter att gå till sjukhuset men just nu befann ja mig långt borta i fjällen i min systers stuga...

Vad skönt! Jaha men vad bra! Lät lite oroväckande att ha 3 timmar till närmsta ställe alltid annars.. :)
  • SsJj
    Seven Costanza skrev 2015-07-29 15:57:39 följande:

Jag har BF först den 4 januari men jag tänkte att jag frågar här ändå eftersom flera av er varit på RUL nu, hoppas det går bra. Har ni fått veta könet på RUL? För jag ska på RUL om två veckor och när jag läst om RUL på Region Skånes hemsida stod det att de inte gör könsbestämning eftersom RUL bara är en medicinsk undersökning. Jag har sett fram emot att få veta könet om de kan se, så jag blev så besviken att läsa detta. Någon som gjort RUL i Skåne och fått veta könet?

Jag tror det står lika "hårt" oavsett vart faktiskt. Har läst det här också vill jag minnas men har ändå fått veta kön vid båda mina RUL och räknar med det även denna gång. Bara fråga, du är nog inte den första som vill veta. :)
  • SsJj

Jag kände sparkar ett par kvällar i streck men det är säkert 2 veckor sedan. Känner tydligt kanten på livmodern och det är roligt att kunna känna hur fort den växer. Imorgon är det äntligen min tur för RUL. Det har varit en plågsam väntan. Vecka 19+2 idag enligt mens och 19+4 enligt kub så får se vilket datum vi ska gå efter efter imorgon. Ska bli såå spännande att få se om det är min tredje tös eller en liten pojke som gömmer sig där inne! Lovat stora tjejen som fyller 4 idag att vi ska gå och köpa bebisens första plagg imorgon efter ultraljudet så hon är också spänd. Helst vill hon ha en lillasyster och jag håller nog med även om en pojke hade varit roligt. :)

• SsJj

Velvet jag är också helt inne på ditt spår och behöver och bearbetningen oavsett kön.

Egentligen vill jag säga att tjejer kommer närmare varandra och har roligare med varandra men jag är själv ett exempel på att det inte alltid stämmer. Jag och min bror har alltid varit tajta och aldrig jag och min syster.

Det är nog för att det känns så främmande. Som att bli mamma för första gången om det skulle vara ett annat kön? Jag vet ju hur mina tjejer fungerar nu liksom och jag har alltid fått känslan av att det är tvärtom att killar är så mycket mer krävande och totalt sjövilda. Jag känner mig nog helt enkelt bara som en Flickmamma. :)

Absolut skulle en kille vara fantastiskt! Är gudmor till en underbar lite pojke (min systerson) och han föddes det datum jag är beräknad på så han är ca 7 månader. :)

Svar på tråden BF december 2015 :-)