• Communitygrodan

Påbörja IVF april/maj

Jag kommer börja spruta, korta protokollet, inom några dagar och önskar kontakt med fler som vill dela erfarenheter under resans gång.

• Svar på tråden Påbörja IVF april/maj
  • Ia84
    lindavik skrev 2015-05-25 12:18:59 följande:
    Hej,

Vad irriterande, jag skrev nyss till dig genom att citera ditt inlägg men det verkar som att det inte registrerade mitt svar. Suck. Vad spännande i alla fall att du och jag är så pass lika! :) Vart bor du någonstans? Vad anser du om blastocystodling? Jag vacklar från dag till dag, men oftast är jag glad att vi kunde göra det och därmed ta del av det mätinstrument som det ändå är, i alla fall enligt min läkare. Gjorde ni mikroinjektion tro (ICSI)? Det gjorde vi då mannens spermier var för få. Hur många ägg fick du ut som var omogna respektive mogna? Jag fick ut 7 ägg, 5 av dem mogna och alla 5 blev befruktade. Nu får vi vänta och se hur många som klarar blastocystodlingen.... hoppas på minst 2 i alla fall.
    Vad irriterande! Vi bor i närheten av Gbg och går privat på carlanderska, ni då? Jag tycker blastocystodling verkar jättebra, större chans att man får behålla det då o att det blir en graviditet. Vi gjorde standard-ivf som det heter, killens spermier fick jobba själva, normalt spermieprov. Hade åtta äggblåsor, blev sju ägg av dem, läkaren sa dock att hon tror bara fem går att använda o fem blev befruktade. Hade egentligen fått en preliminär tid för insättning idag efter tre dagar men då resultatet blev bättre än vad dem trodde så blev det blasto istället. Pratade med carlanderska idag o det verkar som att de fem håller i fortfarande, vore ju skönt att få några till frysen med.
  • Längta
    lindavik skrev 2015-05-25 14:47:56 följande:

Åh vilken lycka! Stort lycka till nu! :)

Tusen tusen tack :)
  • Filli89

Nu som ruvar, känner ni av mensvärk, längst ner i ryggen, har suttit i hela dagen?

• Blomster84

Då satte mensen in på allvar. Andra ivf försöket gick inte heller vägen. MEN! Ringde precis kliniken och det verkar som att vi får göra ett FET så snart jag får ägglossning igen. Enligt sjuksköterskan är det mer psykologiska anledningar som gör att dom rekommenderar att man väntar. Men känner man sig redo får man köra igen direkt. Väntar dock på att doktorn ska ge klartecken men det bådar ju gott :) så nu känns det strax bättre att veta att vi nog inte behöver vänta hela sommaren.

• Ellenirondellen

Tjoho! Hoppar in här. Börjar med sprutor ikväll. Första behandlingen för mig. Är det någon som ligger hyfsat lika? Håller tummarna för alla som kämpar! Ni är grymma!

• Filli89
    Ellenirondellen skrev 2015-05-26 18:09:25 följande:

Tjoho! Hoppar in här. Börjar med sprutor ikväll. Första behandlingen för mig. Är det någon som ligger hyfsat lika? Håller tummarna för alla som kämpar! Ni är grymma!

Välkommen!! vilken positiv energi du verkar ha hehe. ja din resa börjar nu, sprutorna är lite läskiga i början men man vänjer sig , det jobbigaste biten för mig var dagen innan äp, var svullen och hade ont, så tills det att du tar äl sprutan brukar d flesta må okej, lite huvudvärk här o där, lite trött eller tvärtom typ. ruvar nu dag 4 så ligger lite före, men alltid kul att ha någon att bolla tankar med, fråga på om du undrar något som jag lr någon annan här kan svara på, hoppas allt går smidigt. Kram
  • Ellenirondellen

Hej! Precis tagit första sprutan. Skrek av panik innan men sen bestämde jag mig bara och då var det ju inte så farligt. Haha. Tror som sagt man vänjer sig om några dagar. Härligt med ruvning. Håller tummarna för att det ska gå vägen! Är det första försöket för dig? Kram

Filli89 skrev 2015-05-26 18:47:09 följande:

Välkommen!! vilken positiv energi du verkar ha hehe. ja din resa börjar nu, sprutorna är lite läskiga i början men man vänjer sig , det jobbigaste biten för mig var dagen innan äp, var svullen och hade ont, så tills det att du tar äl sprutan brukar d flesta må okej, lite huvudvärk här o där, lite trött eller tvärtom typ. ruvar nu dag 4 så ligger lite före, men alltid kul att ha någon att bolla tankar med, fråga på om du undrar något som jag lr någon annan här kan svara på, hoppas allt går smidigt. Kram

• Filli89
    Ellenirondellen skrev 2015-05-26 21:37:39 följande:

Hej! Precis tagit första sprutan. Skrek av panik innan men sen bestämde jag mig bara och då var det ju inte så farligt. Haha. Tror som sagt man vänjer sig om några dagar. Härligt med ruvning. Håller tummarna för att det ska gå vägen! Är det första försöket för dig? Kram

Haha ja tog ett tag för mig att få hjälp av sjuksköterskan oxå, och ännu värre när maken skulle göra teater i några minuter sen fick man ta sig samman och komma ihåg varför man gör detta. ja detta är första försöket vi gjorde ICSI på grund av dåliga simmare, fick två tillbaka och fyra två dagars i frysen, får se hur detta går.
  • Nicka
    Ellenirondellen skrev 2015-05-26 18:09:25 följande:

Jag börjar med sprutor i slutet på veckan, väntar bara på mensen :) detta är tredje IVF försöket vi gör, går på carlanderska i Göteborg på distans, åker dit och gör plock och återförande.

nickasworld.blogg.se
  • Pyssling11

I tisdags satte dom "äntligen" in ett perfekt ägg =) Det man har väntat på så länge. 
    Att få se den här lilla pricken på tv-skärmen var så känslosamt.. Man fick så mkt hopp och kärlek i kroppen när man fick se den lilla pricken som KANSKE kan bli en liten bebis. Helt otroligt hur allt funkar!!
    Fick verkligen bita mig hårt i läppen för att inte bryta ihop för mkt, känslosam som man är haha.  I bilen hem gick det däremot inte att hålla tillbaks längre...tårarna slutade aldrig komma. Sån lättnad att ändå ha kommit så här pass långt - om man får säga så, även fast inget är 100 ännu. Så fick man ändå en riktig energiboost!
    Att vi ändå matchade varann känns så bra- då det är det som vi har varit lite rädda för.. 
    Fick ett mail att dom kunde frysa in 5 st embryon. Känns oxå bra!
    Nu är det bara att vääääänta som gäller. Nationaldagen är det gravtest som gäller för mig. 

Svar på tråden Påbörja IVF april/maj