• banerry

Det är inte synd om er bonusföräldrar

Ni bonusföräldrar som skriver här på fl och tycker synd om er själva för att ni har så jobbiga bonusbarn, förstår ni inte att ni har ett val att lämna er partner? Ni måste inte leva som ni gör, ni är vuxna människor och har friheten att välja vem ni vill leva med.

Den friheten har tyvärr inte barnen.

Hur kan ni vara så själviska att ni stannar med en partner vars barn ni avskyr?

Hur kan ni med att stänga barnen ute från deras egen familj och få dom att känna sig mindre värdiga som familjemedlemmar?

Att inte få vara med på riktigt i sitt eget hem, att inte få vara med på samma villkor, att känna sig som en börda i sitt eget hem....förstår ni vad det gör med en människas självkänsla?

Alla barndomsminnen kommer du, bonus förälder påverka, alla födelsedagar, högtider så finns du där. Kommer du ihåg själv hur det var att vara barn? Hur viktig familjen var? En doft, en känsla kan påminna så starkt om barndomen. Människor som fanns där glömmer man aldrig,en barndomsvän kan kännas som ett syskon, personerna man växer upp med formar en på ett eller annat sätt.

Barndomen är minst sagt en väldigt viktig tid i en människas liv,man lär sig hur relationer fungerar, man utvecklar självkänsla, identitet.

Om man inte får vara med i sitt eget hem vad tror ni då man tänker om sig själv ?

Barn tar alltid på sig skulden, barnen tror att det är deras fel att de inte får vara med i familjen, de tänker att det måste vara något fel på dom....

Men egentligen är det dom vuxna det är fel på, vuxna som är oförmögna att tänka utanför sig själva.

Det är inte synd om er, hur jobbiga era bonusar än är så är dom bara barn. Ni kan välja att lämna, men ni gör det inte och väljer istället att sitta och tycka synd om er själva. Det ni inte verkar fatta är att det är ni som har makten, ni är dom vuxna som styr och med makt kommer ansvar. Hur kan man tycka synd om sig själv när det är man själv som har satt sig i situationen? Sluta spela martyr som ett hjälplöst offer, lämna om det inte passar! Barnen klarar sig bättre utan er.

• Svar på tråden Det är inte synd om er bonusföräldrar
  • Anonym (less på gnällungar)

Att vara i en knepig situation är aldrig lätt för nån. Jag försvarar inte gnälliga föräldrar. Utan tycker att det alltid är mer synd om barnen. För som du skriver Ts så har de inget val. Vilket inte är helt rätt. När de blivit äldre kan de välja att bo hos ena föräldern på heltid många gånger.
    Men jag tror inte att bonusmammor för det är ju de som hamnar mest i skiten vet vad de ger sig in i. Jag tror inte att de vet att biomamman kommer att jävlas med dem i så hög grad. Att bioföräldrarna har fullt upp med sin konflikt. Att de har så dåligt samvete att de utsatt sina barn för en separation att de överkompenserar sina små prinsar och prinsessor.  Att den andra bioföräldern lägger sig i ditt förhållande. Att bonusungarna spelar på sina föräldrars dåliga samvete. Att bonusungarna hatar dig.

• BioBonus
    Anonym (Bianca) skrev 2015-05-07 01:47:45 följande:

Åh, så bra skrivet! 

Hoppas alla gnälliga bonusföräldrar här på FL läser och skäms! 

Jag hoppas frustrerade bonusföräldrar fortsätter gnälla av sig här på FL och sen tar ett djupt andetag, släpper frustrationen, hittar lösningar på problemen och går ut i verkliga livet (som ju trots allt är det som räknas...) och är de fantastiska bonusföräldrar som de flesta faktiskt trots allt är.
  • Brumma
    Anonym (Cornelia) skrev 2015-05-07 03:29:32 följande:

Provocerade den där tråden dig eller? varför valde du en man som redan har barn från början? dramaqueen

Det där inlägget var en reaktion på skribenten "insatt"s otroligt nedlåtande och otrevliga inlägg till skribenten ifråga.

Men du fortsätter ju i samma stil så...

Vad är det som gör att vuxna människor finner det ok att uttrycka sig som du gör? Att bemöta andra människor med otrevliga påhopp?

Beter du dig likadant i verkliga livet?
  • hsh
    BioBonus skrev 2015-05-07 07:45:30 följande:

Jag hoppas frustrerade bonusföräldrar fortsätter gnälla av sig här på FL och sen tar ett djupt andetag, släpper frustrationen, hittar lösningar på problemen och går ut i verkliga livet (som ju trots allt är det som räknas...) och är de fantastiska bonusföräldrar som de flesta faktiskt trots allt är.

• sextiotalist

Jag har förstått att 90% av de trådar som startas när det gäller styvfamiljsproblematik är det ingen som skyller på barnet.
    Men något som är genomgående är ofta ett förälder som inte kan ta sitt föräldra-ansvar.

Det finns barn som sätter käppar i hjulet, jag har läst trådar skrivna av vuxna som berättat att de medvetet jävlades med den nya för att få ha sin förälder i fred.
    Det finns jävliga vuxna som går in i ett förhållande med en som barn sedan tidigare
    Det finns jävliga föräldrar som gör allt för att sabotera för en ny som exet har träffat (med barnen som slagpåse)
    Men de är i minoritet
    Så min erfarenhet (av alla trådar jag läst)
    Största problemet är föräldern
    Andra problemet är exakt samma problem som vilken förälder som helst möter
    Det är ofta 75% av alla trådar som  kan räknas in i den kategorin

De övriga 25% delas jämnt mellan de övriga grupperna.

Jag har en bra relation med sambons barn, men det fanns en period då jag hade gärna lämnat skutan, pubertala ungdomar är inte roliga (i kombination med en trotsigt eget barn hemma blir det än värre).
    Det var inte roligt att veta att när sambons barn kom över, så skulle det bli en helg med tjafs, tjurighet, bråk etc (alla tre barnen bidrog lika mycket med bråken, inte minst minstingen). Men det som fick mig fixa detta, det var vänner som fick mig att inse att det är inget konstigt att det kan bli så och jag hade rätt till mina känslor (och en liten varning, nu vet du vad som väntar dig när ditt eget barn kommer  puberteten)

Men däremot är jag ganska säker på att många barn (av lojalitet och i mina ögon inget konstigt)

Ska väl tillägga, när min egen son var i värsta trotsen, så hade, om situationen varit så, en ny kvinna fått alla mina sympatier om hon hade upplevet det hela väldigt jobbigt. För när han var som jobbigast, då var jag lättad att jag var hans mamma och hade tankat massor av mysiga och underbara stunder och inte minst kärlek, som gjorde att jag kunde hantera dessa perioder.

• Anonym (BRA TRÅDSTART!!!)
    BioBonus skrev 2015-05-07 07:45:30 följande:

Så går det inte till. Här triggar de varann. Detta är ett riktigt vidrigt, gnälligt kärringforum egentligen.
  • hsh
    Brumma skrev 2015-05-06 22:15:05 följande:

Så - för att hon skrev om en situation där ett bonusbarn betett sig illa - alltså INTE bonusföräldern - så tar du dig rätten att tolka fritt vad hon skriver. Även när hon ifrågasätter hur folk här beter sig?

Sedan - bara för att man inte är biologisk förälder så får man inte be om råd eller släppa lite ånga?

Skall man hålla sig ifrån det som förälder också.

Det är PRECIS det du skriver som gör mig så trött, ledsen och arg. Att man skall behandlas sämre bara för att man har en man som har barn sedan tidigare. Att man inte har samma rättigheter som människa. *************** JA !!!!!!! ******

Jag bryr mig inte det minsta om vad randomiserade människor säger om MIN roll som bonusförälder, eftersom jag vet att vårt sätt funkar bra för oss. Men att vuxna människor sitter och anser sig ha rätten att nedvärdera, särbehandla, döma och bete sig som en hysterisk mobb gör mig illamående och förbannad.

• hsh
    Brumma skrev 2015-05-06 22:15:05 följande:

Så - för att hon skrev om en situation där ett bonusbarn betett sig illa - alltså INTE bonusföräldern - så tar du dig rätten att tolka fritt vad hon skriver. Även när hon ifrågasätter hur folk här beter sig?

Sedan - bara för att man inte är biologisk förälder så får man inte be om råd eller släppa lite ånga?

Skall man hålla sig ifrån det som förälder också.

Det är PRECIS det du skriver som gör mig så trött, ledsen och arg. Att man skall behandlas sämre bara för att man har en man som har barn sedan tidigare. Att man inte har samma rättigheter som människa. *************** JA !!!!!!! ******

Jag bryr mig inte det minsta om vad randomiserade människor säger om MIN roll som bonusförälder, eftersom jag vet att vårt sätt funkar bra för oss. Men att vuxna människor sitter och anser sig ha rätten att nedvärdera, särbehandla, döma och bete sig som en hysterisk mobb gör mig illamående och förbannad.

• sextiotalist
    Anonym (s.) skrev 2015-05-07 01:22:07 följande:
    Sanna ord, framförallt gällande attityden och den enade fronten. När man läser här på FL så framgår det så tydligt att vissa inte ens har pratat med sin partner (bioföräldern) innan de frågar om råd på hur deras problem ska lösas, särskilt problem där det just är bioföräldern som har störst ansvar/mest inflytande. 
    Ibland kan det vara den bästa vägen, att först ventilera med någon om inte är så nära, ofta får dessa som skriver många goda råd och tips som de kan ta med sig i ett samtal med föräldern sedan.
    Det är mycket sällan konstruktivt att ta sådant när man är i affekt, men får man ur sig det mesta och på köpet en del tips och råd, så kan det leda till något positivt att ta samtalet med råden i bakhuvudet och frustationen är borta
  • sextiotalist
    Anonym (BRA TRÅDSTART!!!) skrev 2015-05-07 08:27:04 följande:
    Så går det inte till. Här triggar de varann. Detta är ett riktigt vidrigt, gnälligt kärringforum egentligen.
    Du har uppenbarligen inte läst svaren i dessa trådar, det är ytterst sällan triggningar, utan det brukar vara två typer av svar, dels de som hugger direkt, men mellan de svaren brukar det komma goda råd och tips.
Svar på tråden Det är inte synd om er bonusföräldrar