• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • Xandie
    En PantherTant skrev 2015-06-04 09:27:37 följande:

Idag åkte mammajeansen på för första gången! Tidigt, javisst! Men såhär har det varit alla mina graviditeter, tarmarna svullnar upp så mina vanliga skinny jeans inte går att ha, och när svullnaden väl går ner, ja då har magen redan börjat puta, ger efter snabbt när varit så uttöjd under tvillinggraviditeten. Tur det finns mammajeans som ser ut som vanliga jeans när man har tröja över. Vill ju inte riktigt gå ut offentlig med graviditeten ännu. Inte för att det direkt är hemligt heller, barnen vet, och många vet vi planerat ett till (makens kompis har redan innan tingat en fadderplats). Men vil nu vänta tills vi sett ett tickande hjärta innan vi börjar berätta.

Åh, jag skulle också behöva mammabyxor redan. Jättejobbigt med vanliga jeans. Längtar till det blir varmare så det funkar med kjol och klänning. Vill inte behöva ha mammabyxor redan, jobbar i vården så måste ju byta om på jobbet, och jag vill inte att mina kollegor ska veta att jag är gravid än. Håller med dig, vill se ett tickande hjärta på UL innan vi berättar för "alla".
  • Darimna
    Lilly 27år 21/1 Inga 

MCLRBL 24år, 26/1, inga

Sansastark 26år 29/1 3 barn 

Mini11 31 år 30/1 2 killar 

Blåblomman 37år 2/2 inga 

jazmine25 33år 2/2 1 tjej 

Fiijah89 2/2 2 tjejer

Jennie 30 år, 3/2, inga 

Eliric 34 år, 3/2 1 son

Anonym ( hemlig...) 31år 4/2 2 tjejer 

Bonnie4900 30år4/2 1 tjej 

En Panther Tant 38 4/2 3barn 

Nattöga 26år 4/2 Inga 

Tokigamamman 33 år 4/2 2 barn- en tjej o en kille

Anonym EM 20 år 4/2 1 tjej

Darimna; 27år, BF 5/2, 1 tjej

Anna_längtar_barn 34år 5/2 Inga 

Anonym124 29år 6/2 Inga 

AngelinaAr 28år, BF 6/2, 2 tjejer 

MalinTherese 24år 7/2 två barn (1 pojk o 1 flicka) 

Cylyn 35år 7/2 inga 

Sarah21 21år bf 9/2 inga 

Pennie87 28år 10/2 inga 

Desideri 25år 11/2 1 tjej

Xandie 26 år 29/1 1 tjej
  • Darimna
    Xandie skrev 2015-06-04 09:54:57 följande:
    Åh, jag skulle också behöva mammabyxor redan. Jättejobbigt med vanliga jeans. Längtar till det blir varmare så det funkar med kjol och klänning. Vill inte behöva ha mammabyxor redan, jobbar i vården så måste ju byta om på jobbet, och jag vill inte att mina kollegor ska veta att jag är gravid än. Håller med dig, vill se ett tickande hjärta på UL innan vi berättar för "alla".
    Slutatde med jeans i v5 förra graviditeten också. Kändes obehagligt direkt. 

Inte börjat igen eftersom jag fortfarande har ont av kejsarsnittet så här är det kjol och klänning som gäller året om. 

Men jag tror det skulle vara samma denna gång om jag använde byxor så skulle jag nog behöva sluta med det nu, känner av livmodern jättemycket redan.
  • Anna_längtar_barn

Var har du köpt dina mammabyxor?

Jag tyckte att min mage såg ut som en gravidmage igår och idag mår jag illa och byxorna känns trånga.. Huu!

En PantherTant skrev 2015-06-04 09:27:37 följande:

Idag åkte mammajeansen på för första gången! Tidigt, javisst! Men såhär har det varit alla mina graviditeter, tarmarna svullnar upp så mina vanliga skinny jeans inte går att ha, och när svullnaden väl går ner, ja då har magen redan börjat puta, ger efter snabbt när varit så uttöjd under tvillinggraviditeten. Tur det finns mammajeans som ser ut som vanliga jeans när man har tröja över. Vill ju inte riktigt gå ut offentlig med graviditeten ännu. Inte för att det direkt är hemligt heller, barnen vet, och många vet vi planerat ett till (makens kompis har redan innan tingat en fadderplats). Men vil nu vänta tills vi sett ett tickande hjärta innan vi börjar berätta.

• Anna_längtar_barn

I tisdags var jag och tog cellprov. Har haft lite bekymmer med det till och från i 10 år. När jag var där gjorde läkaren ett vaginalt ultraljud. Inget hjärta syntes än, för tidigt sa hon. Hon började prata om att det kan fastna i äggledaren. Jag har haft ganska ont men nu känns inte någon sån smärta. Jag blev lite orolig när hon sa så. Jag ska dit igen 15/6 och hoppas verkligen på att se ett hjärta och att den lilla/lille är på rätt ställe.

Nån som varit med om samma?!

• Nattöga

Intressant för en newbie som mig att se hur det kan variera från person till person när mammabyxorna måste på... Jättetidigt för vissa, senare för andra och kanske inte alls för ytterligare andra? :o Sorry... Är så fashinerad av allt såhär första graviditeten!

Grattis alla nya förresten!

Någon som har tips på hur man ska låta bli att oroa sig för mf i onödan? :s Jag är lite besvärlig för mig själv där....

• IdaSofiaa

När ska man berätta för cheferna på jobbet egentligen? Vill ju inte berätta för tidigt om det skulle gå åt skogen, men samtidigt har de ju tystandsplikt. Anledningen till min fråga är för att jag jobbar på ett sjukhus på Hjärtmedicin, en akutvårdsavdelning. Mycke stress, tunga patienter som vårdas med tung hjärtsvikt som kan behöva hjälp i säng, mycke uppdragningar i säng. Körningar ner till IVC-kranskärlsröntgen och vanlig röntgen.  Är i Vecka 5.

• Darimna
    IdaSofiaa skrev 2015-06-04 10:04:51 följande:

När ska man berätta för cheferna på jobbet egentligen? Vill ju inte berätta för tidigt om det skulle gå åt skogen, men samtidigt har de ju tystandsplikt. Anledningen till min fråga är för att jag jobbar på ett sjukhus på Hjärtmedicin, en akutvårdsavdelning. Mycke stress, tunga patienter som vårdas med tung hjärtsvikt som kan behöva hjälp i säng, mycke uppdragningar i säng. Körningar ner till IVC-kranskärlsröntgen och vanlig röntgen.  Är i Vecka 5.

Jobbar man på sjukhus bör man berätta på en gång. Det är bra att de vet det. 

Dels för din skull med tanke på infektionsrisk och vissa arbetsuppgifter som kanske inte är lämpliga för gravida, dels för deras för att det kan när som helst hända att du måste rusa iväg och kräkas eller att du blir dyng-trött och får svårt att fokusera och de bör då veta varför.

På de flesta andra jobb kan man ju likväl vänta till efter v 12 eller ännu längre om man vill
  • Nattöga
    IdaSofiaa skrev 2015-06-04 10:04:51 följande:

Precis på tal om det faktiskt... Jag jobbar också inom vården där det förekommer tunga lyft... Är det bara en myt att det är farligt för bebis om man lyfter tungt under graviditeten, eller är det så på riktigt? Och som sagt... Hur dags bör man säga till chefen? 
  • Nattöga
    Darimna skrev 2015-06-04 10:10:09 följande:
    Jobbar man på sjukhus bör man berätta på en gång. Det är bra att de vet det. 

Dels för din skull med tanke på infektionsrisk och vissa arbetsuppgifter som kanske inte är lämpliga för gravida, dels för deras för att det kan när som helst hända att du måste rusa iväg och kräkas eller att du blir dyng-trött och får svårt att fokusera och de bör då veta varför.

På de flesta andra jobb kan man ju likväl vänta till efter v 12 eller ännu längre om man vill
    Låter rimligt... hur är det med smittor? Bör man hålla sig undan från patienter med det? Eller är det lugnt sålänge man håller basal hygien?
Svar på tråden BF februari 2016