Nattöga skrev 2015-06-04 10:10:28 följande:
Precis på tal om det faktiskt... Jag jobbar också inom vården där det förekommer tunga lyft... Är det bara en myt att det är farligt för bebis om man lyfter tungt under graviditeten, eller är det så på riktigt? Och som sagt... Hur dags bör man säga till chefen?
Det jag har läst mig fram är att de med tunga lyft är så himla individuellt, visst man ska inte lyfta mer än nödvändigt. Men är man van att lyfta tungt och är stark i kroppen så har jag läst att det inte ska vara någon fara. Mellan 15-20kg står det i de flesta forum räknas som tungt. Sen finns de ju de mödrar som bär på sina små barn samtidigt som de är gravida och de väger ju med några kilo.
Om man tänker sig med infektionsrisker så är den basala handhygienen den bästa, vet man av att man blir förkyld lätt så ska man såklart undvika dess situationer. Väntar tills på måndag iaf, inskrivning på mvc så ser allt ok ut så får man väl berätta till cheferna. Sen till övriga personal man arbetar med så får man försöka smita undan vissa saker och låta upptagen ;) Vet att det skulle sprida sig som en jävla löpeld på avdelningen så det tänker jag inte låta ske.