• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Jag plussade för två dagar sedan för första gången och är alldeles vimsig av lycka! Solig Jag är nu i v. 5 + 5 och enligt hälsovårdaren är bebisen beräknad till den 5.3.2016.

Vore så roligt att följas åt med andra som är i samma sits! Glad

• Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?
  • Migas
    LovisaC1982 skrev 2015-09-17 05:02:50 följande:
    Det här var väldigt tänkvärt som du skrev om KUB, får kanske fundera en vända till. Jag ska tillbaka på inskrivning på tisdag så jag har lite tid att tänka själv och sen kan jag ventilera med barnmorskan. Om det skulle vara nåt som inte är ok är det dessutom skönt att få lite tid att vänja sig så det inte kommer som en chock vid förlossningen. Finns många sidor och jag ska inte förneka att jag är väldigt sugen på att se den lill* igen .
    Tack, tänkte att det inte kunde skada så mycket att skriva hur vi hade resonerat och tänkt angående det, speciellt inte eftersom ni verkar vela så mycket fram och tillbaka. 

Får inte ni ha något frejasamtal, dvs information om vad fosterdiagnostik är och vad det innebär och därmed chans att diskutera med bm innan ni bokar? Här var vi rekommenderades vi, eller kändes som vi var tvungna, att gå på det samtalet innan vi fick boka KUB just för att ha mer på vad det innebar innan man boka.

Jag tror ju att i de flesta fall känns det skönt att ha gjort det och ha så mycket kunskap man kan innan, än att eventuellt upptäcka allvarliga avviker mycket senare. Då har man tid och förberedda sig och fundera kring hur man ställer sig till saker och ting.  
  • Migas
    Linkken skrev 2015-09-17 09:07:10 följande:
    Nejdå, fråga på du bara. :) Det finns ingen stor bakomliggande orsak, utan det är bara en känsla jag har och har haft länge, att det är det som är rätt för just mig. Men jag tycker också samtalen är bra, det är alltid bra att gå igenom allt sånthär. Dock hade jag läst på väldigt mycket innan och var väl förberedd, så hon hade inga överraskningar att komma med direkt. Många ändrar sig, absolut, så vi får väl se hur det går för mig. Åtminstone känns det jättetryggt nu efter att hon sa att om jag håller fast vid min åsikt så kan ingen neka mig ett snitt utan då får jag det. Så jag är väldigt lugn inför det hela nu.

Jag håller helt med dig om att det är skillnad å¨downs syndrom och många av de andra avvikelserna. Och det mesta kan man ju faktiskt inte få veta innan barnet föds. Jag gillar inte riktigt då folk säger "Det spelar ingen roll vad det blir, så länge det är friskt!". Jag har nämligen tänkt gilla mitt barn även om det inte skulle vara friskt...
    Det lät ju skönt att höra Tycker annars man har hört historier om folk som blivit nekade snitt, men vad skönt att det inte verkar vara så generellt. 

Det är väl sant att man inte kan veta allt innan barnet föds, men jag tänkte på att om man får hög risk på någon av de andra två avvikelserna som går att se på kub. Där åtminstone den ena om jag inte missminner mig inte är livsdugligt, så känns beslutet om hur man går vidare svårare än om det skulle handla om en avvikelse som man kan leva ett mer eller mindre normalt liv med. 

Kan hålla med dig om att den kommentaren låter taskig och dum när man tänker på den, för jag tror som du säger att det i slutändan inte spelar någon roll om barnet är friskt eller inte man kommer älska det lika mycket ändå. Man kan för barnens skull hoppas på att dee som använder den inte riktigt kan ha tänkt på vad de egentligen säger. 
  • Migas
    LMG skrev 2015-09-16 18:31:22 följande:

Måste bara fråga, jag har sån fruktansvärd "mensvärk" flera gånger om dagen och jag riktigt känner hur hela livmodern drar ihop sig. Har hört att sammandragningar inte ska göra ont men det här känns som en riktigt jobbig mensvärk och är jätte obehagligt. Tror ni jag bör oroa mig?

Är värken mer påtaglig efter att de stått och gått mycket eller är den lika svår även om du har suttit ner en längre stund? Jag är ingen expert alls men har upplevt att smärtan som jag tror beror på växtvärk blir värre om man har rört på sig mycket än om man vilat i soffan en stund och för min del så kan den kännas rätt bra emellanåt och för mig såg allt bra ut på UL för en vecka sedan. Men om du är orolig så tycker jag att du åtminstone kan ringa 1177 och höra vad de säger om det.  
  • LMG
    Migas skrev 2015-09-17 20:37:40 följande:
    Är värken mer påtaglig efter att de stått och gått mycket eller är den lika svår även om du har suttit ner en längre stund? Jag är ingen expert alls men har upplevt att smärtan som jag tror beror på växtvärk blir värre om man har rört på sig mycket än om man vilat i soffan en stund och för min del så kan den kännas rätt bra emellanåt och för mig såg allt bra ut på UL för en vecka sedan. Men om du är orolig så tycker jag att du åtminstone kan ringa 1177 och höra vad de säger om det.  
    Den brukade komma när jag låg ner i soffan eller sängen och vilade. Men nu börjar jag fundera på om det kan ha varit så att jag bara var väldigt hård i magen, lyckades gå på toa idag och sen dess har jag inte känt nånting förutom vanlig växtvärk bara
  • LMG

Den här dagen tog en väldigt oväntad vändning då min sambo nu helt plötsligt ballat ur och lämnat mig. Han sitter just nu och skriver att jag ska "lösa problemet" alltså göra en abort.. Att jag är dum i huvudet som inte fattade från första början att han inte ville ha barn. Fast han senast igår sa att han älskade barnet och längtade jätte mycket, han har liksom vart och köpt spjälsäng och allt.. Är i vecka 18 och känner mig helt förstörd och vet ärligt talat inte vad jag ska ta mig till :(

• Irmisans
    LMG skrev 2015-09-18 00:46:31 följande:

Den här dagen tog en väldigt oväntad vändning då min sambo nu helt plötsligt ballat ur och lämnat mig. Han sitter just nu och skriver att jag ska "lösa problemet" alltså göra en abort.. Att jag är dum i huvudet som inte fattade från första början att han inte ville ha barn. Fast han senast igår sa att han älskade barnet och längtade jätte mycket, han har liksom vart och köpt spjälsäng och allt.. Är i vecka 18 och känner mig helt förstörd och vet ärligt talat inte vad jag ska ta mig till :(

Gud så hemskt! :/ Har inga råd att ge, utom att du ska lita på din egen känsla. Styrkekramar till dig!
    Oplanerad Mamma
  • Natalila

Vecka 14 igår och imorse kom första spyan efter en lång natt med fruktansvärd huvudvärk :(

• elin1987

Men så fruktansvärt :( kom det som en chock, eller dum fråga klart det måste ha gjort. Tänkte hur erat förhållande ser ut i övrigt? Och angående barnet så ska du göra precis som du vill och inte tänka på vad han säger! Du är ju ändå i v.18 det är lite sent för han att be om abort nu. Hade förstått om han tog upp det alternativet när du just plussat men så här långt senare är det ju bara sjukt :( kram
  • Linkken
    Migas skrev 2015-09-17 20:20:44 följande:
    Det lät ju skönt att höra Tycker annars man har hört historier om folk som blivit nekade snitt, men vad skönt att det inte verkar vara så generellt. 

Det är väl sant att man inte kan veta allt innan barnet föds, men jag tänkte på att om man får hög risk på någon av de andra två avvikelserna som går att se på kub. Där åtminstone den ena om jag inte missminner mig inte är livsdugligt, så känns beslutet om hur man går vidare svårare än om det skulle handla om en avvikelse som man kan leva ett mer eller mindre normalt liv med. 

Kan hålla med dig om att den kommentaren låter taskig och dum när man tänker på den, för jag tror som du säger att det i slutändan inte spelar någon roll om barnet är friskt eller inte man kommer älska det lika mycket ändå. Man kan för barnens skull hoppas på att dee som använder den inte riktigt kan ha tänkt på vad de egentligen säger. 
    Har också hört en del sådana historier, men så tycks det inte vara här i alla fall. Så länge det inte finns något trauma som kan bearbetas bakom och man bara känner att det är rätt så...

Ahaa, det är möjligt att kub visar på sådant också. Jag tänkte inte på det så mycket och bm sa bara att testerna visade låg risk, så jag nöjde mig så. Men klart det hade varit bra att veta ifall det funnits något där.
    Jag tror ju inte de som säger så menar något illa, det är klart att alla önskar sig ett friskt barn. Det känns bara ibland som om man ställer en hel massa krav på ett ofött barn, det ska vara friskt, ha ett visst kön osv. Sådant som varken barnet eller vi kan styra över.
  • Linkken

Nej men hjälp!! Låter ju väldigt märkligt att han nu plötsligt ändrat sig ifall han tidigare glatt sig åt graviditeten. Kan det ha hänt honom något annat som fått honom att tvivla? Tycker nog ni ska ta en ordentlig diskussion tillsammans!
    Vecka 18 är onekligen sent för en abort och massor av kvinnor tar hand om barn på egen hand. Det klarar du också, om det skulle bli så! Kram till dig!!
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?