• LjuvaMirakel

Aprilbebis 2016

Nyplussad med BF i början av april - följas åt? =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-29 19:06
    BF-lista Aprilbebisar 2016
    LjuvaMirakel - 3 april (andra barnet)
    Backsvala- 4 april
    Nystjärna- 7 april

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-30 20:05
    Vår gemensamma grupp - www.familjeliv.se/forum/group/123778

• Svar på tråden Aprilbebis 2016
  • Nils-Eric
    Nils-Eric skrev 2015-07-31 18:50:51 följande:

Jag har ingen aning o hur man räknar ut Bf. Googlade och hittade många olika svar.

Min senaste mens var 25-28 juni och jag hade ÄL 11 juli. Enligt Natural Cykles är Bf 2016-04-04.

De säger att de är "mer exakta än andra eftersom de räknar på ÄL".

Får olika svar om jag lägger in senaste mensen i andra appar, och barnmorskan sa vecka 5 när jag ringde dit i tisdags. Enligt Nc är jag idag på 4+5.

Men den "exakta" Bf får man väl först vid ultraljudet i vecka 18? Eller?

Det ser ut såhär
  • Nils-Eric
    Nils-Eric skrev 2015-07-31 18:58:56 följande:
    Det ser ut såhär

Ursäkta.

Försökte lägga till en bild men det gick inte av någon anledning

• Symetrical
    miillaw skrev 2015-07-31 18:39:32 följande:
    Haha, jag blir lika tokig också på det där.

Jag hade äl 19e juli, testade positivt grav.test igår 30e juli och den visade 1-2 veckor och samtisigt enligt gravidappen i mobilen säger den v.5 (4+3). Och enligt den uträkningen är bf 2016-04-04. Hmm..
    Jag hade äl 21/7 och har bf ca 12/4 (13/4 enligt vissa sidor)

Lättast är att räkna från två veckor innan äl (om man vet när den inträffade) och på en 28 dagars cykel. Då blir det mest tillförlitligt, även om det såklart även spelad in hur lång tid det tog för ägget att fästa.

Jag fick till exempel tidigt MF och hade därför inte äl förrän på dag 41, så räknar som om mensens första dag var 7/7, annars hade jag varit i typ v 9 nu.
  • miillaw
    Symetrical skrev 2015-07-31 19:11:17 följande:

Jag hade äl 21/7 och har bf ca 12/4 (13/4 enligt vissa sidor)

Lättast är att räkna från två veckor innan äl (om man vet när den inträffade) och på en 28 dagars cykel. Då blir det mest tillförlitligt, även om det såklart även spelad in hur lång tid det tog för ägget att fästa.

Jag fick till exempel tidigt MF och hade därför inte äl förrän på dag 41, så räknar som om mensens första dag var 7/7, annars hade jag varit i typ v 9 nu.

Okej. :)

Min menscykel kan diffa mellan 28-34 dagar har jag listat ut. Senaste mensen började 30e juni och äl 19e juli. Enligt gravidappen i min telefon är bf 2016-04-04 och enligt den på familjeliv ska bf vara den 9 april. Därav fundersam och blir tokig snart. :P Men kör med den i telefonen tills jag bokar in och träffar bm.
  • Uliise

Var lugn när det kommer till BF! Sorry men kroppen struntar fullständigt i vilket BF ni har
    Min etta kom på BF+9 och min tvåa på BF+14 ...

millaw - Clearblue digitaltest skriver ut hur många veckor som gått från befruktning, alltså från när ägg och spermie möttes, vilket kan vara några timmar till flera dagar efter samlaget. Detta beroende på när man har ägglossning. Spermierna kan ju leva flera dagar i livmoder och äggledare och ligga och vänta på ägget
    Men att det digitala testet ska kunna räkna ut exakt befruktningstillfälle får man ju ta med en rejäl nypa salt, alla har inte lika mycket HcG-hormon (det som testet reagerar på) till exempel. Hormonet ska öka i tidig graviditet men exakt hur mycket och hur fort det stiger skiljer sig mellan individer som jag förstått det.

Och iom att man börjar räkna graviditeten från sista mensens första dag så är man i vecka 1 när man har mens, man är sedan i vecka 2 veckan innan ägglossning. Men även detta skiljer sig mellan kvinnor då alla inte har ägglossning exakt 14 dagar efter mens - det beror helt på menscykeln.

Hur som helst så kommer man få en hyffsad uppskattning om BF på RUL. Men det säkraste att säga är väl att våra bebisar om de kommer i fullgången tid kommer någonstans mellan andra halvan av mars och första halvan av april

• Uliise

Så om det står vecka 1-2 på digitala testet är man alltså i vecka 3-4

• miillaw
    Uliise skrev 2015-07-31 19:17:35 följande:

Var lugn när det kommer till BF! Sorry men kroppen struntar fullständigt i vilket BF ni har

Min etta kom på BF+9 och min tvåa på BF+14 ...

millaw - Clearblue digitaltest skriver ut hur många veckor som gått från befruktning, alltså från när ägg och spermie möttes, vilket kan vara några timmar till flera dagar efter samlaget. Detta beroende på när man har ägglossning. Spermierna kan ju leva flera dagar i livmoder och äggledare och ligga och vänta på ägget

Men att det digitala testet ska kunna räkna ut exakt befruktningstillfälle får man ju ta med en rejäl nypa salt, alla har inte lika mycket HcG-hormon (det som testet reagerar på) till exempel. Hormonet ska öka i tidig graviditet men exakt hur mycket och hur fort det stiger skiljer sig mellan individer som jag förstått det.

Och iom att man börjar räkna graviditeten från sista mensens första dag så är man i vecka 1 när man har mens, man är sedan i vecka 2 veckan innan ägglossning. Men även detta skiljer sig mellan kvinnor då alla inte har ägglossning exakt 14 dagar efter mens - det beror helt på menscykeln.

Hur som helst så kommer man få en hyffsad uppskattning om BF på RUL. Men det säkraste att säga är väl att våra bebisar om de kommer i fullgången tid kommer någonstans mellan andra halvan av mars och första halvan av april

Jo visserligen lever kroppen sitt eget liv. :) Min lillasyster blev igångsatt 3 veckor innan bf pga lite olika saker. :) men får alltså Inte det "riktiga" bf fören på rul i v.18 eller?
  • Uliise

Ni som har BF 4/4 kan ju lika gärna få två veckor före mig som har BF 27/3 :-P Och jag i det fallet 4 veckor efter er.

• Uliise

millaw - njae. Vissa har samma BF hela graviditeten, men ofta ändras det efter vägen. Jag försöker att inte bry mig om BF så mycket. Min två kom som sagt 14 dagar efter BF

• miillaw
    Uliise skrev 2015-07-31 19:24:22 följande:

Ni som har BF 4/4 kan ju lika gärna få två veckor före mig som har BF 27/3 :-P Och jag i det fallet 4 veckor efter er.

Haha jo det är ju mycket sant. Vad som helst kan hända. :P
    Uliise skrev 2015-07-31 19:26:14 följande:

millaw - njae. Vissa har samma BF hela graviditeten, men ofta ändras det efter vägen. Jag försöker att inte bry mig om BF så mycket. Min två kom som sagt 14 dagar efter BF

Jo precis. Jag är bara som person otålig när det kommer till vissa saker exempelvis datum nu. Haha. Men jag kör på 2016-04-04 tills motsatsen bevisas + att datumet klingar fint :)
Svar på tråden Aprilbebis 2016