• Anonym (TS)

När syskonet inte kommer.. Stressad, ledsen. Finns det någon annan i samma situation?

Vi har ett barn på 3,5 år som kom till på andra försöket. Vi var båda helt överens att ha 3-4 år mellan barnen, varför vi började försöka i vintras. Blev då gravid direkt, men fick missfall. Veckorna gick, blev gravid igen, men missfall även igen. 

Detta har tagit mig så oerhört hårt, främst för att "alla" frågar om syskon. Jag svarar att man inte kan bestämma när syskon kommer, men folk verkar verkligen inte fatta utan tjatar vidare om hur syskon är viktiga. 

Jag ångrar inte att vi inte började tidigare, men det stressar mig så då vårt barn bara blir större. Hon frågar själv varför hon inte har syskon, och det gör mig så himla sorgsen. Alla våra vänner har fått syskon till sina barn, medan vårt dröjer. Jag vet att alla inte ens får ETT barn, men alla har ju sin egen situation. Mina närmaste vänner är gravida nu, och det är knappt jag orkar att träffa dem. 

Finns det någon annan här i samma sits och vill prata? 

• Svar på tråden När syskonet inte kommer.. Stressad, ledsen. Finns det någon annan i samma situation?
  • Oscarsmamma84

Blir så trött på alla dessa som ska fråga om där inte blir några syskon snart. Vill bara be dem hålla käften. Vi försöker få ett syskon nu men inget jag vill berätta. Bara min bästa vännina som vet om det. Fick ett mf innan jag fick sonen som nu e två o då tjatade ingen men nu så e det ett evigt tjatande.

• EmPe
    Anonym ((Längtar)) skrev 2015-08-18 16:23:38 följande:

Det här med zink förresten EmPe, hur mkt ska han ta? Köper ni det i vanlig hälsokostaffär eller?

Köpte tabletterna i en hälsokostbutik. Minns inte hur mycket, sa bara till expediten att jag ville ha de med högst procent zink;)

För övrigt så äter jag omega 3, b12 och folsyra och försöker leva så sunt som möjligt. Dragit ner på kaffe...samtidigt måste man ju leva..så det händer att det slinker ner ett glas vin då och då:)

Det är verkligen helt otroligt att folk saknar förmåga att själva inse att man inte frågar om barn. Även de par som redan har barn. Igår kväll fick jag själv ett meddelande från en ytlig vän som undrade om det inte var dags att skaffa nr 2?!? :/
  • Anonym (TS)
    EmPe skrev 2015-08-18 15:30:31 följande:
    Förstår vad du menar och man måste göra det som känns bäst för en själv. För mig blir det stressande att inte ta test. Har lite oregelbunden cykel så jag är rädd att missa äl annars.

Är själv lite skeptisk men av nyfikenhet; är det någon som använder sig av någon metod för att öka chansen att bli gravid..jag menar hälsokost, diet, ställningar, husmorsknep eller annat? Jag tvingar mannen att äta zink för det ska tydligen öka spermans rörlighet som då ska öka chansen..vi får väl se;)
    Nej, inga husknep eftersom jag inte tror på dem alls. Positivt, va? ;) Har många vänner som gjort IVF, och där har de fått lära sig att det enda man kan göra själv är att sluta röka, dricka mindre/ingen alkohol och ev. gå ner i vikt. På FL pratar man om att Bisolvon gör slemmet mindre segt, men så funkar det inte på kvinnans sekret, där styrs det enbart hormonellt. :)
  • Anonym (TS)
    Oscarsmamma84 skrev 2015-08-18 16:40:41 följande:

Blir så trött på alla dessa som ska fråga om där inte blir några syskon snart. Vill bara be dem hålla käften. Vi försöker få ett syskon nu men inget jag vill berätta. Bara min bästa vännina som vet om det. Fick ett mf innan jag fick sonen som nu e två o då tjatade ingen men nu så e det ett evigt tjatande.

Ja, t.om min chef frågade igår!! Jag sa att jag just fått MF. Hon sa att jag inte skulle ta illa upp med alla frågor, det är bara vänligt ställda. Jovisst, men de kan hamna fel ändå...
  • Oscarsmamma84
    Anonym (TS) skrev 2015-08-19 07:26:14 följande:

Ja, t.om min chef frågade igår!! Jag sa att jag just fått MF. Hon sa att jag inte skulle ta illa upp med alla frågor, det är bara vänligt ställda. Jovisst, men de kan hamna fel ändå...

Jo tror inte folk menar nåt illa men de har inte med det o göra.

Fattar inte hur det kan vara så intressant när andra ska skaffa barn.
  • EmPe
    Anonym (TS) skrev 2015-08-19 07:24:56 följande:
    Nej, inga husknep eftersom jag inte tror på dem alls. Positivt, va? ;) Har många vänner som gjort IVF, och där har de fått lära sig att det enda man kan göra själv är att sluta röka, dricka mindre/ingen alkohol och ev. gå ner i vikt. På FL pratar man om att Bisolvon gör slemmet mindre segt, men så funkar det inte på kvinnans sekret, där styrs det enbart hormonellt. :)
    Är som sagt själv skeptisk..var bara nyfiken;) Här är en intressant länk, "barnmorska som knäcker myterna" :)

www.bravardag.se/familjeliv/barn-och-uppvaxt/artikel/barnmorskan-knacker-fertilitetsmyterna
  • Anonym (Syskon)

Tänkte att jag kan dela med mig av vår historia här. Vi försökte få till ett syskon i två åt utan att jag blev gravid en enda gång. Så frustrerande att det inte hände någonting. Vårt första barn blev till på andra försöket så det blev väldigt frustrerande när det inte hände något alls. Efter två år bestämde vi oss för att söka hjälp och påbörjade en ivf-behandling. Jag blev dock överstimulerad av hormonbehandlingen, så efter äggplock fick vi pausa och inte göra insättningen. Den månaden vi pausade så lyckades vi själva bli gravida:) tror att det var hormonchocken för kroppen som gjorde det. Så om en månad kommer vårt efterlängtade syskon. Det finns mycket hjälp att få. Stort lycka till till er alla! Håller tummarna för er!

• Anonym (TS)
    Anonym (Syskon) skrev 2015-08-19 08:21:44 följande:

Tänkte att jag kan dela med mig av vår historia här. Vi försökte få till ett syskon i två åt utan att jag blev gravid en enda gång. Så frustrerande att det inte hände någonting. Vårt första barn blev till på andra försöket så det blev väldigt frustrerande när det inte hände något alls. Efter två år bestämde vi oss för att söka hjälp och påbörjade en ivf-behandling. Jag blev dock överstimulerad av hormonbehandlingen, så efter äggplock fick vi pausa och inte göra insättningen. Den månaden vi pausade så lyckades vi själva bli gravida:) tror att det var hormonchocken för kroppen som gjorde det. Så om en månad kommer vårt efterlängtade syskon. Det finns mycket hjälp att få. Stort lycka till till er alla! Håller tummarna för er!

Tack! Skönt att man inte är ensam. Har idag fått reda på två i bekantskapskretsen som ska ha syskon nu... Såklart fick de första barnet långt efter oss. 
  • EmPe

Hur går det för er? Någon som har bim snart? Jag ska testa till helgen..skitjobbig väntan nu..

Svar på tråden När syskonet inte kommer.. Stressad, ledsen. Finns det någon annan i samma situation?