• Anonym (TS)

När syskonet inte kommer.. Stressad, ledsen. Finns det någon annan i samma situation?

Vi har ett barn på 3,5 år som kom till på andra försöket. Vi var båda helt överens att ha 3-4 år mellan barnen, varför vi började försöka i vintras. Blev då gravid direkt, men fick missfall. Veckorna gick, blev gravid igen, men missfall även igen. 

Detta har tagit mig så oerhört hårt, främst för att "alla" frågar om syskon. Jag svarar att man inte kan bestämma när syskon kommer, men folk verkar verkligen inte fatta utan tjatar vidare om hur syskon är viktiga. 

Jag ångrar inte att vi inte började tidigare, men det stressar mig så då vårt barn bara blir större. Hon frågar själv varför hon inte har syskon, och det gör mig så himla sorgsen. Alla våra vänner har fått syskon till sina barn, medan vårt dröjer. Jag vet att alla inte ens får ETT barn, men alla har ju sin egen situation. Mina närmaste vänner är gravida nu, och det är knappt jag orkar att träffa dem. 

Finns det någon annan här i samma sits och vill prata? 

• Svar på tråden När syskonet inte kommer.. Stressad, ledsen. Finns det någon annan i samma situation?
  • Maräng87

Åh vad frustrerad jag blir när den ena efter den andra får både ett och två syskon hur lätt som helst, bara "ojdå det gick visst lite fort", och så sitter man här och lyckas inte ens få ett endaste litet syskon. :(( Usch vad bittert men jag blev det nu efter ännu en graviditet hos en bekant.

• Allie779
    Anonym (W) skrev 2015-09-08 14:11:42 följande:

Hur hanterar du folks kommentarer? Jag har jättesvårt för det, blir otroligt generad!

Innan jag fick missfall brukade jag svara att vi bara ska ha ett eller vi får se längre fram.sen försöka börja prata om annat.

Efter missfallet bblir jag väldigt obekväm med frågan om ssyskon. Tänker direkt på min lilla plutt jag förlorat å är rädd att folk ska se sorgen å börja ställa ffrågor. De som vvet om vad som hänt kan fråga om vi inte ska försöka igen men då säger jag att jag tagit en paus i det.
  • Gena
    Anonym (TS) skrev 2015-09-04 23:46:06 följande:
    Här har du en till, jag blev så himla ledsen. Satt på en middag när nån berättade det, så jag fick ursäkta mig ett tag för ett toabesök. Där satt jag, bara grinade. Otroligt roligt för dem, men för mig blev det bara ännu en påminnelse om vad jag och min familj inte har. Jag fick ju också två missfall, precis som du!! Alla ska verkligen ha barn i vinter/vår, och jag känner mig bara så bitter, ledsen och stressad, När är det vår tur? Och allas blickar på magen, vinglaset, vår dotter. 
    Anonym ((Längtar)) skrev 2015-09-04 23:13:20 följande:

Jaha. Ligger och gråter igen. Skulle ju inte tänka på det. Men så såg jag att Victoria väntar barn. Och det är ju superkul för dom!
    Men naturligtvis kan jag inte låta bli att tänka dels att vi fick vårt första barn samtidigt och dels (och det här är det jobbiga), att vi skulle ha fått barn nr.2 samtidigt om jag inte hade fått mitt andra missfall. Missunnar VERKLIGEN inte dom, men tanken på att behöva se bilder av hennes växande marsbebis-mage gör mej så ledsen.

Jag måste måste måste bli gravid igen snart.

Jag blev faktiskt genuint glad för hennes skull.  Det är för att jag misstänker att hon är en av oss helt enkelt. Brukar tycka det jobbigare med dem som föder barn på löpande band .

• Gena

Tack till "längtar" och TS som svarade mig när jag skrev i den här tråden för två veckor sedan.

Sedan dess har jag och min sambo satt in det sista embryot vi hade i frysen. Fick mens i förrgår. Ville inte skriva här förrän jag visste hur det skulle gå.

Jag och min sambo har nu bestämt att vi ger upp det här med syskon. Det har kostat så mycket energi under de år vi försökt. Det har varit så extremt påfrestande, särskilt det sena missfallet. Det var det absolut värsta jag någonsin varit med om.

Vi har ju ett fint och friskt barn, vilket är mer än vad många har. Så vi kommer inte att försöka med syskon något mer. Hade jag varit yngre (är över 40) hade vi kanske försökt adoptera, men just nu känns det som att vi nöjer oss med det vi har. Vilket inte är så lite.

• Anonym ((Längtar))

Åh vad tråkigt Gena! Hoppas att ni på nåt sätt kan landa i nån slags frid över att det blev som det blev.

• Anonym (TS)
    Gena skrev 2015-09-11 11:07:22 följande:

Tack till "längtar" och TS som svarade mig när jag skrev i den här tråden för två veckor sedan.

Sedan dess har jag och min sambo satt in det sista embryot vi hade i frysen. Fick mens i förrgår. Ville inte skriva här förrän jag visste hur det skulle gå.

Jag och min sambo har nu bestämt att vi ger upp det här med syskon. Det har kostat så mycket energi under de år vi försökt. Det har varit så extremt påfrestande, särskilt det sena missfallet. Det var det absolut värsta jag någonsin varit med om.

Vi har ju ett fint och friskt barn, vilket är mer än vad många har. Så vi kommer inte att försöka med syskon något mer. Hade jag varit yngre (är över 40) hade vi kanske försökt adoptera, men just nu känns det som att vi nöjer oss med det vi har. Vilket inte är så lite.

Är beslutet väl fattat och tryggt, då tror jag att man kan leve med det, än om man fortfarande velar. Jag nämnde min barnlängtan för en vän, men då blev hon jättearg, sa att jag var oförskämd för jag hade ändå nåt. Hon har hållt på med IVF flera gånger innan det väl blev barn. 

Känns ibland som vissa inte fattar hur det kan kännas med syskon som inte kommer. 
  • Anonym (TS)

Hur går det för alla? 

• Oscarsmamma84

Denna månaden så ska vi ha sex varannan dag. Då borde vi pricka in det tycker jag. September verkar vara den månaden som jag är mest fertil. Första grav blev jag gravid 17 sept (slutade i mf) andra grav blev jag oxå gravid 17sept ( blev min son). Så blir jag gravid igen denna månaden så e det nästan kusligt hehe.

hoppas det går bra för er andra

• Anonym ((Längtar))

Händer inte så mkt här. Borde ha ÄL när som helst så ligger i och håller tummarna.

• Anonym ((Längtar))

Oscarsmamma - då håller jag tummarna för att ni får till en tredje septembergraviditet! Verkar ju va er månad ????

Svar på tråden När syskonet inte kommer.. Stressad, ledsen. Finns det någon annan i samma situation?