• Anonym (TS)

När syskonet inte kommer.. Stressad, ledsen. Finns det någon annan i samma situation?

Vi har ett barn på 3,5 år som kom till på andra försöket. Vi var båda helt överens att ha 3-4 år mellan barnen, varför vi började försöka i vintras. Blev då gravid direkt, men fick missfall. Veckorna gick, blev gravid igen, men missfall även igen. 

Detta har tagit mig så oerhört hårt, främst för att "alla" frågar om syskon. Jag svarar att man inte kan bestämma när syskon kommer, men folk verkar verkligen inte fatta utan tjatar vidare om hur syskon är viktiga. 

Jag ångrar inte att vi inte började tidigare, men det stressar mig så då vårt barn bara blir större. Hon frågar själv varför hon inte har syskon, och det gör mig så himla sorgsen. Alla våra vänner har fått syskon till sina barn, medan vårt dröjer. Jag vet att alla inte ens får ETT barn, men alla har ju sin egen situation. Mina närmaste vänner är gravida nu, och det är knappt jag orkar att träffa dem. 

Finns det någon annan här i samma sits och vill prata? 

• Svar på tråden När syskonet inte kommer.. Stressad, ledsen. Finns det någon annan i samma situation?
  • Anonym ((Längtar))

Oscarsmamma. Samma här Då hade jag nog inte ägglossning trots positivt ägglossningstest. Skitmissfall! Illa nog att få missfall, att det ska strula till ens menscykel efteråt också är bara taskigt.

• Anonym ((Längtar))

Dessutom är det nu prick ett år sen vi började syskonförsöken...

• Anonym ((Längtar))

Nu kom mensen. Dag 38 vilket blir 6 dagar längre cykel än jag brukar ha (ägglossningen var också sen), helt ok för att vara efter missfall ändå.

Nu gäller det igen i mitten av sept!

Jag var förresten med på ett fyraårskalas igår. Av sju mammor var jag den enda utan bebis. Hade anat att det skulle bli så men ändå tufft, bröt ihop hemma igår kväll. Skönt gråta ur sej ibland ändå.

Nu siktar jag om. Tar det sej nästa månad så kan det bli ett junibarn. Åh det vore fint det.

• Oscarsmamma84
    Anonym ((Längtar)) skrev 2015-08-30 07:11:27 följande:

Nu kom mensen. Dag 38 vilket blir 6 dagar längre cykel än jag brukar ha (ägglossningen var också sen), helt ok för att vara efter missfall ändå.

Jag var förresten med på ett fyraårskalas igår. Av sju mammor var jag den enda utan bebis. Hade anat att det skulle bli så men ändå tufft, bröt ihop hemma igår kväll. Skönt gråta ur sej ibland ändå.

Nu siktar jag om. Tar det sej nästa månad så kan det bli ett junibarn. Åh det vore fint det.

Usch lider med dig. Förstår att det är tufft. Har du barn sen innan?

Min mens har fortfarande inte kommit. Testade 2 dagar efter bim så testet borde visa rätt. Men fattar inte varför mensen ej kommer.
  • Anonym (Mor till Ida)

Hej,

Tror ni det blir svårare att bli gravid om man väntar "för länge"? Dvs att det är mer gynnsamt att få barn med två års mellanrum än om man väntar tills barnet är typ fyra?

Bara en hypotetisk fråga

• Anonym (TS)
    Anonym (Mor till Ida) skrev 2015-08-30 12:10:53 följande:

Hej,

Tror ni det blir svårare att bli gravid om man väntar "för länge"? Dvs att det är mer gynnsamt att få barn med två års mellanrum än om man väntar tills barnet är typ fyra?

Bara en hypotetisk fråga

Nej, det tror jag inte, det handlar väl om hur gammal du är! Är man över 35 så skulle jag vara mer stressad.
  • Anonym (TS)
    Anonym ((Längtar)) skrev 2015-08-30 07:11:27 följande:

Usch, det är verkligen så himla jobbigt. Jag bangade faktiskt en fest igår för att jag inte orkar sitta med gravida (som ändå bara pratar med varann). Bittert, va? 
  • Anonym ((Längtar))

Oscarsmamma - men vad irriterande. Hoppas du får din mens, eller ännu hellre plus, snart!

Ja jag har en 3,5 åring. Tack och lov. Ger en nåt annat att tänka på än önskan att bli gravid igen... annars skulle jag tänka på det heeeela tiden. Nu tänker jag bara på det nästan hela tiden ????

• Anonym ((Längtar))

TS - ja det är jobbigt med alla magar... Men om två veckor satsar vi igen!

Nu ska jag försöka att inte tänka så mycket på allt detta - inte för att jag tror att det påverkar mina chanser utan bara för att jag vill må så bra som möjligt. Grät så mkt i helgen. Får va nog med tårar nu för mej!

• Anonym (TS)
    Anonym ((Längtar)) skrev 2015-08-31 18:40:26 följande:

TS - ja det är jobbigt med alla magar... Men om två veckor satsar vi igen!

Nu ska jag försöka att inte tänka så mycket på allt detta - inte för att jag tror att det påverkar mina chanser utan bara för att jag vill må så bra som möjligt. Grät så mkt i helgen. Får va nog med tårar nu för mej!

Ditt barn är också 3,5? Då är vi verkligen i samma sits. Det känns som vi är sist. Jag fasar över att träffa bekanta; alltid är det nån som har något glädjande barnbesked - såklart. Senast bröt jag ihop totalt, men jag sa som det var, att vi försökt så länge men bara får MF. 
Svar på tråden När syskonet inte kommer.. Stressad, ledsen. Finns det någon annan i samma situation?