• Myyslii

BF maj 2016

Hej och välkomna alla gravida. :)

Tänkte att jag startar en tråd för oss som är beräknade i maj. Jag är beräknad till 1 maj med andra barnet. Storebror är född 15 april 2014 så det blir lite över två år mellan ettan och tvåan om allt går som det ska. :)

Fritt att diskutera och ställa frågor om allt som rör gravitideten och allt däromkring.:) Trevlig ton såklart! Har man något negativt i tankarna, håll det för dig själv. ;)

• Svar på tråden BF maj 2016
  • SJLN
    TriciaN skrev 2016-04-13 14:30:12 följande:

Tips på att få upp järnvärdet utan järnrabletter? Lillan ligger redan på minus procent och det viktiga är att jag äter det lilla jag får i mig. Med järntabletter får jag inte ner något alls. Går på blutsaft och ska nu köpa brus/C-vitamin/järn stt ta på kvällen med

Ja använd gjutjärn, både stekpanna och gryta. Sen såklart försöka äta järnrik kost, ihop med c-vitamin för att ta upp järnet så bra som möjligt. Har du väldigt dåligt järnvärde?
  • TriciaN
    SJLN skrev 2016-04-13 16:27:47 följande:
    Ja använd gjutjärn, både stekpanna och gryta. Sen såklart försöka äta järnrik kost, ihop med c-vitamin för att ta upp järnet så bra som möjligt. Har du väldigt dåligt järnvärde?
    Igår låg det på 97. Har sjunkit från 112 för två v sen..
  • Catstronaut
    TriciaN skrev 2016-04-13 14:30:12 följande:

Tips på att få upp järnvärdet utan järnrabletter? Lillan ligger redan på minus procent och det viktiga är att jag äter det lilla jag får i mig. Med järntabletter får jag inte ner något alls. Går på blutsaft och ska nu köpa brus/C-vitamin/järn stt ta på kvällen med

Har du testat olika typer järntabletter? Plus att du tar dom både kväll och morgon? Jag hade extremt lågt värde och har fått upp mitt ganska snabbt.

Det jag kom på som är rikt på järn och c-vitamin: 
    Kiwi, apelsin, blomkål, grovt bröd, spenat, broccoli, mörk choklad, Linser, bönor, torkad aprikoser + nötter ex. mandlar (tas samtidigt)

Det är verkligen inte kul med järnbrist alltså :(
  • Fialooop

Igårkväll föddes våran Nellie! Bf 2/5! Född vecka 37+1. Första barnet, så det kom verkligen som en chock! Började få småvärkar igår morse och tänkte att det måste vara såhär förvärkar känns. Sen kom min sambo hem kl 16:30 och jag berättade för honom, men jag trodde verkligen inte att det betydde förlossning på g. Vi skulle åka och göra en gravidfotografering så han gick in och duschade. Kl 17 gick jag och kissade, och ut kom en färsk blödning. Sen kom värkarna igång ytterligare lite, efter att jag ring förlossningen som tyckte jag kunde avvakta hemma. Runt kl 19 ringde jag förlossningen igen för att värkarna kom med ca 3 min mellanrum. Bm tyckte jag kunde avvaktan hemma eftersom jag inte tyckte värkarna var så farliga. Efter vi lagt på fick jag en ny värk och blödde ytterligare en del. Ringde förlossningen och dem ville undersöka mig. Kom in till Lund kl 19:40 och var då till min stora chock öppen 7-8 cm. Sen gick vattnet, och värkarna blev 1000 gr kraftigare. Öppen 10 cm efter ca 1,5 h till. Sen var det bara att vänta på att hon skulle ta sig neråt med huvudet. Han inte få någon epidural, och lärde mig inte tycka om lustgasen förens i slutet. Nellie är född kl 23:44, vägde 3185 g och var 49 cm lång :) vi mår super och är världens lyckligaste. Läkarkontroll idag ua hemgång blir nog imorgon under dagen!

• SJLN

Stort Grattis fialooop! Låter som en riktigt bra förlossning

• HonanHöna
    Fialooop skrev 2016-04-14 14:33:02 följande:

Igårkväll föddes våran Nellie! Bf 2/5! Född vecka 37+1. Första barnet, så det kom verkligen som en chock! Började få småvärkar igår morse och tänkte att det måste vara såhär förvärkar känns. Sen kom min sambo hem kl 16:30 och jag berättade för honom, men jag trodde verkligen inte att det betydde förlossning på g. Vi skulle åka och göra en gravidfotografering så han gick in och duschade. Kl 17 gick jag och kissade, och ut kom en färsk blödning. Sen kom värkarna igång ytterligare lite, efter att jag ring förlossningen som tyckte jag kunde avvakta hemma. Runt kl 19 ringde jag förlossningen igen för att värkarna kom med ca 3 min mellanrum. Bm tyckte jag kunde avvaktan hemma eftersom jag inte tyckte värkarna var så farliga. Efter vi lagt på fick jag en ny värk och blödde ytterligare en del. Ringde förlossningen och dem ville undersöka mig. Kom in till Lund kl 19:40 och var då till min stora chock öppen 7-8 cm. Sen gick vattnet, och värkarna blev 1000 gr kraftigare. Öppen 10 cm efter ca 1,5 h till. Sen var det bara att vänta på att hon skulle ta sig neråt med huvudet. Han inte få någon epidural, och lärde mig inte tycka om lustgasen förens i slutet. Nellie är född kl 23:44, vägde 3185 g och var 49 cm lång :) vi mår super och är världens lyckligaste. Läkarkontroll idag ua hemgång blir nog imorgon under dagen!

Gu den förlossningen lät ju kanon :) ett stort grattis till er!! :)
  • Nini

Jätte stort grattis <3 låter som en jätte bra förlossning.
  • Pell

Stort grattis!!!!! Njut av lilla familjen
    När var ni beräknade egentligen?
  • Fialooop
    Pell skrev 2016-04-14 19:12:59 följande:

Stort grattis!!!!! Njut av lilla familjen

När var ni beräknade egentligen?

Tack alla! Förlossningen var nog så bra som man bara kan önska sig! Det var rätt intensivt eftersom det gick så fort. Men det var ju skönt samtidigt! :) och vi hade en grym barnmorska. Var beräknad till den 2/5 egentligen, blev flyttad vid RUL efter att först ha fått 27/4 som datum på KUB. Men hon ville visst ut innan dess
  • Maj2016

Vecka 37 idag :), imorgon har jag tagit första dagen som ledig inför förlossningen.. Känns konstigt att gå och lämna barn på skolan för att sen gå hem och vara själv ett tag.. När gick / går ni hem från jobbet? Väntar mitt sjätte barn och börjar få förvärkar (äntligen) fått tryck neråt och känner att snart äntligen är det på g ;)