Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.
Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.
Stabilt förtroende
för public service
www.journalisten.se/nyheter/stabilt-fortroende-public-service
Var klämmer skon Anton? Är det din cafévärdsfavorit som har sagt upp sig?
Själv tittar jag inte på caféprogram så jag kan inte bry mig mindre om detta.
Var klämmer skon Anton? Är det din cafévärdsfavorit som har sagt upp sig?
Själv tittar jag inte på caféprogram så jag kan inte bry mig mindre om detta.
Inte då, jag förklarar bara för Anton att en förklaring till min likgiltighet i denna fråga är att jag inte tittar på cafèprogram.
Fredrik Virtanen ryter till om högervridningen på SVT.
Tja, jag vet inte jag. Margit Silberstein som inrikespolitisk kommentator. Jag gillar henne och hon klarar säkert av rollen trots att hon är borgerlig.
Tycker Fredrik Virtanen är en slags vänsterns motsvarighet till skrikhögerns gnällspikar.
Det är väl bara bra att SVT låter en borgerlig journalist få vara kvar efter att hon fallit för ålderstrecket, även om det säkert kan te sig lite märkligt för dem som får gå.
www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/84oxW/silberstein-inte-langre-objektiv-kommentator
Det behöver inte bara bero på en politiserad ledning.
En studie från England visar att journalister är sämre än genomsnittet på att vara sakliga och att hålla tillbaka sina fördomar:
https://www.businessinsider.nl/journalists-brains-function-at-a-lower-level-than-average-2017-5/?international=true&r=US
http://www.taraswart.com/wp-content/uploads/2017/05/Report-Study-into-the-mental-resilience-of-journalists-Dr-Tara-Swart.pdf
"Low scores for executive functioning indicates less of an ability to regulate emotions, suppress biases, solve complex problems, switch between tasks, and think flexibly and creatively."