• moaz

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2023-01-18 13:50:36 följande:
    För public service förkämpar är tanken på ett public service med konservativa inslag så abstrakt att tanken inte ens är greppbar.
    Vilket är ett ganska sant, och sorgligt, konstaterande.

Så långt borta är det att ett PS skulle kunna innehålla annat än program med progressiv inriktning.
    Blå och gul
  • klyban
    Digestive skrev 2023-01-18 09:00:33 följande:
    17 exempel postades för tio dagar sedan. Det är dessa 17 exemplen som diskussionen har handlat om. Vad i hela fridens namn har du diskuterat dag in och dag ut i över en vecka? 🤪

Aja, kan man inte göra diskussionen omöjlig så kan man alltid göra den meningslös. Bravo. 👏

Ett har vi endast fått, och det var inte ens du som gav dom exempel, och vet du vad som var det roliga med det exemplet?
    Jo, att inte prata om dessa sexualiteter hade varit PARTISKT.
    Men det är lugnt, jag har sedan rätt många inlägg tillbaka insett att du har inget alls.
    För hade du, så vet jag sedan innan det skulle regnat in länkar osv...
    S T E R I L T är det nu, och det berättar något Solig

JA diskussionen är ju är SVT/SR opartiska, och med tanke med detta senaste inlägg, så får jag nog säga att det råder INGEN SOM HELST tvivel att SVT/SR förblir opartiskt även efter detta inlägg och detta på default.

Flash Gordon skrev 2023-01-18 13:59:59 följande:

Så långt borta är det att ett PS skulle kunna innehålla annat än program med progressiv inriktning.

Vi står här och väntar fortfarande.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Digestive
    klyban skrev 2023-01-18 17:41:09 följande:

Ett har vi endast fått, och det var inte ens du som gav dom exempel, och vet du vad som var det roliga med det exemplet?
    Men det är lugnt, jag har sedan rätt många inlägg tillbaka insett att du har inget alls.

JA diskussionen är ju är SVT/SR opartiska, och med tanke med detta senaste inlägg, så får jag nog säga att det råder INGEN SOM HELST tvivel att SVT/SR förblir opartiskt även efter detta inlägg och detta på default.

😴

• Digestive
    klyban skrev 2023-01-18 17:41:09 följande:

😴

• Digestive
    nattuw skrev 2023-01-18 13:50:36 följande:
    För public service förkämpar är tanken på ett public service med konservativa inslag så abstrakt att tanken inte ens är greppbar.
    Samtidigt skyltar individer som klyban och Padirac helt ogenerat med sina fördomar om konservativa och därmed behovet av nyansering och en bättre förståelse för det samma.
  • Padirac
    Digestive skrev 2023-01-18 18:40:34 följande:
    Samtidigt skyltar individer som klyban och Padirac helt ogenerat med sina fördomar om konservativa och därmed behovet av nyansering och en bättre förståelse för det samma.
    Nu ljuger du allt.

Det är du som skriver att alla de 17 hbtq-progrsm du listat inte kan ge sinnesnäring till konservativa, inte vara konservativ sinnesnäring - om det beror på fördomar eller ren och skär dumhet eller böghat vet du bäst.

Men du kastar sten i glashus.  

Ljug inte om andra, det borde du lärt dig vid din ålder. Skämmes digestive, både för lögnerna och dina fördomar.
  • Digestive
    Padirac skrev 2023-01-18 19:14:01 följande:
    Nu ljuger du allt.

Det är du som skriver att alla de 17 hbtq-progrsm du listat inte kan ge sinnesnäring till konservativa, inte vara konservativ sinnesnäring - om det beror på fördomar eller ren och skär dumhet eller böghat vet du bäst.

Men du kastar sten i glashus.  

Ljug inte om andra, det borde du lärt dig vid din ålder. Skämmes digestive, både för lögnerna och dina fördomar.
    Och vart skulle jag ha skrivit någonting sådant?

Att ljuga om att någon ljuger är en position som enbart du kan lyckas sätta dig i. 👏
  • Padirac
    Digestive skrev 2023-01-18 19:34:27 följande:
    Och vart skulle jag ha skrivit någonting sådant?

Att ljuga om att någon ljuger är en position som enbart du kan lyckas sätta dig i. 👏
    Här

• Digestive
    Padirac skrev 2023-01-18 20:04:02 följande:
    Här

Du får nog prova igen eller roa mig med att förklara hur du tänker.
  • Padirac

I kölvattnet runt och efter Trumpismen, alt right och SDs vurmare påstår de sig vara 'konservativa' och sprider alternativa fakta och kräver att fördomar och bigotteri ska normaliseras och få utrymme i svensk Public Service 

Oblygt sprids har och lögner, inte bara om HBTQ utan också om de som pekar på vad de som i 'konservatismens' namn sprider detta..

Kräks

www.expressen.se/kultur/hynek-pallas/falsk-balans-om-dragqueens/

”Drag – från glitter till kulturkrig” på SVT Kultur fördjupar sig i hur dragqueens hamnade i samhällsdebattens skottglugg.

Hynek Pallas varnar för vad som händer när medier jagar en falsk balans. 

...

KULTURDEBATT. I boken ”Att överleva envälde” (2021) skildrar den ryskfödda journalisten Masha Gessen hur illa rustade amerikanska medier visade sig vara efter valet av Donald Trump. Hur dåligt förberedda även demokratiska flaggskepp som New York Times var på att handskas med en amerikansk president som förde krig mot medierna och spred ”alternativa fakta” på presskonferenser och Twitter. Hur medierna i sin strävan efter opartiskhet därför blev del i normaliseringen av rasism och lögner. 

Jag drog mig till minnes Gessens kritik av mediernas jakt på falsk balans när jag häromdagen såg Kulturnyheternas specialprogram ”Drag – från glitter till kulturkrig”.  

Det blir för all del mycket klokt sagt under programmets halvtimme om drag. Men så skulle plötsligt dragqueens som läser sagor på bibliotek debatteras av bloggaren Ivar Arpi och kulturredaktören Johannes Klenell

Arpi – som tidigare nämnt pedofili och dragqueens med namn som ”Malestia child” i samma andetag som dessa sagostunder på sin blogg (31/12-22) – framför extrema och ogrundade åsikter om hur en ”queerideologi” handlar om att bryta ner barnens kön och sexualitet. 

..

Genom att göra det till ”debatt” bidrar SVT nämligen till exakt samma slags falska balansakt som den Gessen analyserade. En där debattörer och därmed frågan görs till två sidor av ett mynt. Inte en fråga om rättigheter, utan en där den ena parten påstår att barn indoktrineras av ”queerideologi” för att dragartister läser sagor för dem.

...

Visst bör så kallade kulturkrigsfrågor diskuteras. De är ju inte minst viktiga för dem vars rättigheter alltid varit kringskurna och begränsade. Men då ska sammanhanget – som att det är rättighetsfrågor saken rör, och att den ena parten är emot dessa rättigheter – vara extremt tydlig. Liksom vilka miljöer snack om ”queerideologi” och ”indoktrinering” kommer ifrån."

Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?