Digestive skrev 2024-02-03 15:52:45 följande:
I ditt huvud är det möjligt att jag skriver det. I verkligheten skriver jag att Public Service borde uppfylla demokratibestämmelsen - som står beskriven strax ovanför - vilket jag anser att de inte gör.
Progressiva.
Varför tar du upp enskilda grupper när det talas om konservativt och progressivt? - vardera enskild grupp som du tar upp kan ge uttryck av det ena eller det andra.
Allt det här har du och jag redan gått igenom men du verkar ha en nyvunnen minnesförlust att slå i bordet.
Låt oss göra det här enklare: vad är det som du inte kommer ihåg sedan sist?
Demokrativillkoren tillsammans med andra villkor finns beskriven här om du inet vill gå direkt till lagtexten.
På vilket sätt menar du att demokratibestämmelsen inte är uppfylld pga av att DU delar upp sändningar som konservativa eller progressiva?
Du kan rimligen inte mena att fetstilade raderna nedan har med konservativa eller progressiva åskådningar att göra - om du inte menar att konservativa eller progressiva åskådningar i sig har med antidemokratiska uttryck att göra.
SD som har en lång historia av antidemokratiska åsikter och uttalande bakom sig och säkert också framför sig kallar iofs sina åsikter och uttalande för konservativa, gör du samma falska påståenden som de gör om vad som är konservativt?
Är samma antidemokratiska 'konservatism' eller någon annan sorts konservatism som du menar inte ryms i demokratibestämmelserna? Eller är det något annat i regelverket som skaver på dig ?För det kan rimligen inte vara demokratibestämmelsen som sådan du har invändning mot eller menar inte vara uppfylld, eller så är det demokratibestämelsen som faktiskt skaver hos dig och då har jag inte glömt något av våra tidigare diskussioner.
Det är lätt att förstå att demokratibestämmelserna inte har något som helst att göra med konservativt eller progressivt innehåll.
mediemyndigheten.se/ansokan-och-registrering/regelverk/regler-for-radio--och-tv-sandningarRegelverk: Radio- och tv-lagen
Sändningsform: Public service, marksänd tv, beställ-tv, webb-tv, text-tv
Enligt den så kallade demokratibestämmelsen i radio och tv-lagen ska programverksamheten som helhet präglas av det demokratiska statsskickets grundidéer samt principen om allas lika värde och den enskildes frihet och värdighet.
Enskilda program prövas inte direkt mot demokratibestämmelsen. Det beror på att bestämmelsen gäller programverksamheten som helhet. Bestämmelsen innebär att programföretagen kan ta avstånd från eller bemöta diskriminerande eller rasistiska uttalanden utan att komma i konflikt med kravet på opartiskhet. Bestämmelsen innebär också en skyldighet att markera ett avståndstagande från, eller att bemöta, antidemokratiska uttalanden. Att programföretag inte har gjort detta har i några ärenden som granskningsnämnden har bedömt, inneburit att inslagen stridit mot bestämmelsen om radions särskilda genomslagskraft.