Inlägg från: Anonym (orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig)

BF Oktober 2016

Anonym (funderar hit och dit) skrev 2016-04-04 23:46:37 följande:

Hej. Hur tänker ni med semester i sommar? Jag tänkte gå på mammaledighet två månader innan bf (alltså redan i augusti) men jag vet inte hur jag ska göra med sommarsemestern. Är det nån ide att ta ut nån semester egentligen? Bättre att spara den kanske? Hur tänker ni?

Vet inte hur mkt semester du har, men jag hade hellre tagit ut sem och mindre antal mamma dag är. De försvinner så fort ändå. Om du tänkt ta 8 v innan bf och sen går över2 så har du redan tagit ut 10 v... de kan kännas jobbigt och tex behöva sätta på förskola precis när den är 1 år istället för att vänta ngn månad till.. nu har ni kanske ändå en plan o inte tänker ta ut full tid o på så sätt ändå kunna vara hemma länge
  • Anonym (orolig)
    Anonym (funderar hit och dit) skrev 2016-04-05 12:01:27 följande:

Jag har 25 semesterdagar. Jag går två månader innan bf pga att mina arbetsuppgifter är för tunga. De månaderna blir inte inräknade i mina mammadagar väl om jag inte fått det helt om bakfoten? Man får en annan ersättning för den tiden har jag för mig.

Jag tror det kan vara bra att spara lite semester till sen eftersom endast de första 120 dagarna av föräldraledigheten är semesterlönegrundande.

Vi har inte planerat riktigt hur mycket vi ska ta ut och så än. Det är så mycket nytt att ta in :)

Nej du har full koll.. tror dock det heter typ graviditetspeng eller nått sånt.. då hade jag nog sparat lite på min semester tills sen
  • Anonym (orolig)
    Lilla Luna skrev 2016-04-05 12:35:03 följande:

Åh, jag vet inte alls hur jag ska göra med semestern i sommar. Jag ska utomlands snart och efter det har jag 22 semesterdagar kvar. Vill ju ha lite semester i sommar också men vet inte hur det blir då senare närmare bf... Jobbar i förskola på en småbarnsavdelning så kan ju bli en del tunga lyft emellanåt... Ska snart berätta för chefen och sen rådfråga om semestern och om när jag bör sluta jobba.

Mår jättebra nu och hoppas det är så hela grav.

Det tråkiga med att få barn sent på året är att det är svårare att få plats på den förskola man önskar. Allt med inskolning och sånt kan bli rörigt. Jag vill av koll på allt så får väl spåna på hur vi löser det. Jobba 50% kanske så kan sambon jobba sina 50% (han har en så låg tjänst) så spar jag kanske på mammaledigheten så vi kan vänta med inskolning tills bebis är 1,5 år.

Här där jag bor så är det ytterst få förskolor som bara har inskolning vid "terminstart". De flesta kan man börja på när som. Troligtvis kommer vårt barn gå hos dagbarnvårdare de första åren. Gjorde så med min dotter, hon börja där när hon var ett o sen på förskola när hon var 5. Nu var det mest för vi flytta till annat område, o ville hon skulle gå i den "by skolan" . Hade hon fortsatt hos dagbarnvårdaren så hade hon fått börja på en annan skola. Inte så långt ifrån men inte red cykel avstånd från oss
  • Anonym (orolig)
    8airam8 skrev 2016-04-05 19:47:07 följande:

KUB imorgon. Ultraljudet, alltså. Just nu nojar jag för att de inte kommer att kunna se så mycket för att jag har för mycket fett ivägen. Det skulle vara väldigt pinsamt att ligga där och inte få något resultat för att det liksom är tjockt där. Har minne från RUL med sonen för drygt sju år sedan när barnmorskan mumlade om att bukväggen var tjock och att det var svårt att se. Nu väger vad mindre än vad jag gjorde den gången, ungefär lika mycket som jag gjorde med dottern. Och då var RUL inga bekymmer, men sådant sätter sig hårt hos mig. Kan någon komma med glada tillrop?

Kommer säkert gå bra. Nu vet jag inte hur du ser ut eller väger. Men jag har lite mage kvar sen min dotter föddes för 8 år sen.. har en del kraftiga vänninor som aldrig haft det problemet. Och min bebis såg man tydligt trots allt fett
  • Anonym (orolig)
    Ggrahnen skrev 2016-04-05 19:40:41 följande:

Jo, fick den varningen av min svägerska. Min chef är bm och jobbar inom vård så de är alla förstående. Med tur förlänger de tjänsten. Annars blir det arbetsförmedlingen sista månaden..

Du verkar ha bra koll! Jag känner att jag har noll koll!!

som sagt få de att förlänga tjänsten ett tag i alla fall,till eller kanske sätta in dig som timanställd. vet inte om du riskerar din SGI om du är arbetslös 1-3 månader. Det bästa är att ringa FK. Och säger de en sak så se till så du får det på papper..

Har fått en del koll på det här med f.k. är mitt andra barn och en del har ändrats, sen har ja en del kompisar som stått utan tjänst ngn mån innan bf o fått sin SGI nollad..

Lycka till
  • Anonym (orolig)
    Lerumsmamma skrev 2016-04-06 01:36:24 följande:

Men sgi:n sänks inte om man anmäler IG på arbetsförmedlingen som arbetssökande den dagen anställningen går ut.

Okej. ???? vad bra
    gumman1981 skrev 2016-04-06 07:55:03 följande:

Blir man arbetslös innan bf så försvinner inte sgi'n om man anmäler sig på arbetsförmedlingen första arbetslösa dagen. Jag blev arbetslös precis efter att jag hade plussat men jag är ändå skyddad och får mammapeng på det jag har tjänat när jag jobbade.

Okej. Vad bra det är så
  • Anonym (orolig)

Skulle inte vara???? Suck.. varför kan inte smileys följa med när man skriver

• Anonym (orolig)
    robinminson skrev 2016-04-05 22:17:25 följande:

Hej. Fler i v.11 som mår dåligt? T.ex halsbränna, illamående, trötthet, ingen aptit, huvudvärk o yrsel?

Är nu i v 10+4 och mår riktigt dåligt. Är extremt yr, speciellt när jag reser mig upp. Huvudvärk till och från och väldigt trött framförallt på eftermiddagarna.

Känner mig helt orkeslös och matt i kroppen. Frossa och feberkänslor. hjärtklappning och hjärtat slår extremt hårt och sakta ibland. Mår jätte konstigt.

testa ditt järnvärde, om du ej har ngn aptit så se om där är ngt du kan äta, kall mat kanske? Yoggi, fil osv? Du kanske får lite blodtrycksfall när du reser dig, ta o res dig i omgångar från sängen, sätt dig upp, vänta en stund. Ligg gärna o veva med benen innan du sätter dig upp
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Hej :)) skrev 2016-04-06 08:58:22 följande:

Hej på er!

Jag är gravid i v 10+6 och har bf i slutet på oktober:)

Har sedan v 5 haft extremt illamående och har sedan v 6 fått mediciner för illamåendet. Hjälper vissa dagar men har inte gått 1 dag utan att spy än så länge, hoppas de ger sig snart för jag spyr konstant, inget "morgonillamående" här direkt haha.

Har varit på 3 ultraljud redan och tittat på den lille som verkar må bra iaf :)

Någon mer som har så mycket illamående/kräkningar?

Ha de gott

Jag har hypermisis (kraftigt graviditetsillamående) legat inne på sjukhus i omgångar då jag fått ämnesomsättning a brist. Är ute på permission efter en v på sjukhus med dropp osv. Har testat lerg comp o primperan o nu går jag på zofran plus lergigan. Ligger på gränsen för njursvikt och har fått blodtransfusion. Är i v 13+3 nu tror jag och det har ej blivit bättre. Är inställd på att ha det såhär till v 16 el hela graviditeten. Gått ner ca 10 kg på en vecka..

Vad har du fått för.medicin?
  • Anonym (orolig)
    bpumpkin skrev 2016-04-06 09:52:42 följande:

Nu vill jag dela med mig av roliga nyheter. Gjorde KUB och därmed första UL igår. Var så kul att få se pyret där inne, hen verkade livlig och en smula envis i hur hen ville ligga. :) Vi fick veta att risken för kromosomfel var lägsta möjliga och allt såg ut att vara på rätt plats. SÅ SKÖNT! Och så blev ny BF 10 oktober, några dagar tidigare än förut. Känner mig lättad och gladare nu, tror jag ska fira med att beställa en babybox och några gravidtajts. ;)

Grattis!!! Vad roligt. Ja fira du ordentligt
  • Anonym (orolig)

Idag så gör min chef det officiellt på mitt jobb att jag är gravid och sjukskriven pga illamående. Och idag gör min man det officiellt på sitt jobb, så nu i EM ska vi gå ut med det på f.b.. vissa av mina vänner vet redan men inte många.. så snart slipper jag vara anonym även här..

• Anonym (orolig)

Ä

carpediemo skrev 2016-04-06 11:20:36 följande:

Hej på er!

Tänkte mest fråga hur aktiv ni är med träning/motion?

Läste någonstans att man skulle röra på sig minst 150 h i veckan...

Här ligger jag med ångest och har inte tagit en promenad sedan lördags förra veckan och då bara för att handla :/

Ä

Jag är inte alls aktiv pga mitt illamående, förra graviditeten innan jag blev inlagd och sen fick jag order om sängliggande från v 25 så gick jag ut och gick ca 30 min per dag.. tror att lite vardagsmotion är bättre än o träna på gym en dag i v...
  • Anonym (orolig)
    Eili skrev 2016-04-06 12:47:16 följande:

Lider med dig som mår så dåligt. Jag vet inte vad jag skulle ta mig till om jag hade mått så dåligt. Kul för er att gå offentligt :)

Vilken vecka är du i?

Är i vecka 13+3 idag. Hrmmm ja illamående är ingen hit, och det är ett under för mig oxå att jag orkat såhär långt... man får ta en dag i taget...
  • Anonym (orolig)
    Josber skrev 2016-04-06 14:30:18 följande:

Idag blir det ett till och sista ul innan rutin ultraljud! Håll tummarna att det ser bra ut med den lilla :)

Lycka till. Vilken tid ska du vara där?
  • Anonym (orolig)
    8airam8 skrev 2016-04-06 16:29:17 följande:

KUB visar låg risk! Och det var inte för mycket fett ivägen :) BF 14 oktober. Jisses. Det bodde någon där inne.

Grattis.. vad underbart
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Lyckorus) skrev 2016-04-07 06:40:18 följande:

Behöver lite svar är orolig har fått rosa flytningar med blod sen i lördags. Ringt 1177 fått olika svar. En sa att de kan vara missfall. Den andra att de kan vara normalt är i v 11 (10+5)

Ringde bm hon sa de kan vara vilketsom. Är så orolig, fick frågan "om jag kände mig gravid?" Ja, jag har mått bra och så men mått illa när jag tänkt på en maträtt som annars är god.

Har min inskrivning den 26/4 är ju någon vecka dit. Har haft sån otrolig huvudvärk och molnande mensvärk ni vet sån man får någon dag innan man ska ha mens om någon förstår hur jag menar. Är så orolig kan inte tänka på annat.

Kan du inte få ett UL och se så allt är bra? Det behöver inte vara mf.. kraaam
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Hej :)) skrev 2016-04-07 07:52:46 följande:

Å fy vad jobbigt du verkar ha det..

Jag har oxå hyperemesis men har än sålänge inte behövt åka till sjukhuset:) nu äter jag ondenasatron men de gör bara att jag spyr lite mindre, mår illa hela tiden iallafall.. hade lergigan innan och dom hjälpte i början men inte så mycket mer än några dagar. Otroligt trött på detta illamående och villa bara att det ska gå över eller åtminstone hålla sig till en viss tidpunkt på dygnet.

Hoppas att du mår lite bättre snart iallafall :)

Ja illamåendet är skit. Men hellre det o slippa kräkningar än båda.. jag har fått rådet o kombinera zofran ( ondenastron) med lergigan comp.. vet inte om det kan hjälpa dig något...

Vilken v är du i?
Svar på tråden BF Oktober 2016