• okt_bebban

BF Oktober 2016

Hej på er!
    Det fanns ju inget inlägg för oss som har BF i oktober, så jag startade ett :)
    Idag köpte jag ett digitalt graviditetstest och det visade: Gravid 1-2 veckor, men entligt graviditets appen så är jag 4 veckor (3+4)! Vet någon hur bra dom funkar? 
    Detta är min tredje graviditet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-25 22:16
    BF 1 oktober!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-04 23:09
    För er som är intresserade så finns en privat Facebook-grupp! Ni kan maila sötnöten. Hoppas vi ses där.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-11 20:47
    Nu är maxgränsen uppnådd på Facebook gruppen, så det går inte att maila Sötnöten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-17 21:50
    Nu finns en ny hemlig fb grupp, maila Helena­Saga

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-21 21:31
    Hej! Jag vill meddela er att den andra fb gruppen också nått sin maxgräns. Det kanske finns någon som vill starta en tredje?

• Svar på tråden BF Oktober 2016
  • LisenB
    LovisaC skrev 2016-07-05 06:16:03 följande:

Är det bara jag som tycker att fosterrörelser under dagen är irriterande? Haha

Min fia ligger allt som oftast med fötterna nedåt och karatesparkar på antingen min livmodertapp eller nerver som måste sitta ihop med klitoris. Det första gör riktigt ont (öm tapp) och det andra är bara riktigt jobbigt - rätt som det är sticker det till något hemskt i klitoris ;D

Hon har haft ett mönster sedan ungefär en månad tillbaka (23+nått idag bara) medan min tvååring aldrig hade ett mönster. Tvååringen hade moderkakan fram och inte ens veckorna innan hon kom kände jag henne varje dag. Ändå kunde de knappt mäta henne vid TUL pga aktivitet... Det var inget fel på henne; på neonatal fick vi beröm över hennes utveckling och flera sa "hon beter sig precis som om hon vore fullgången" trots att hon föddes i vecka 33.

Moderkakans placering spelar JÄTTESTOR roll.

Jag känner som du! De senaste två veckorna typ har han mestadels sparkat neråt, det känns som det kan sticka ut något ut vaginan när som. Obehagligt och gör ibland ont. Ibland funderar jag på om jag har försvagad livmoderhals eftersom jag känner så...

Men däremot så tycker jag det är ganska bra att han sparkar, någon dag då och då rör han sig knappt och då blir vi oroliga. Så han får gärna  hålla på för mig :)
  • orzia1
    Anonym (Uh) skrev 2016-07-04 21:18:34 följande:

Jag får seriöst panik.

Min partner lyckas inte hitta något jobb och får därför socialbidrag.

Jag kommer att få ut ca 11.000 när jag är föräldraledig.

Med hyra och utgifter så finns det inget kvar..herregud hur ska vi göra?!

Ska jag be min partner flytta ut så att jag kan ta ut bostadsbidrag , FAN det vill jag ju inte:(

Det låter fruktansvärt jobbigt, har du räknat med att ni även får barnbidrag? Inte så mkt men ändå 1000 kr. Sökee han alla jobb som går att söka? Även sådana med pendlingsavstånd? Kräver ju dock kommunala kommunikationer eller körkort.
  • Anonym (Uh)
    orzia1 skrev 2016-07-05 12:07:15 följande:
    Det låter fruktansvärt jobbigt, har du räknat med att ni även får barnbidrag? Inte så mkt men ändå 1000 kr. Sökee han alla jobb som går att söka? Även sådana med pendlingsavstånd? Kräver ju dock kommunala kommunikationer eller körkort.
    Nej har inte räknat med barnbidrag men ja 1050 kr till.
    Han söker alla jobb och har så gjort i flera år...inget lossnar:(
  • Lilla Luna
    Anonym (Uh) skrev 2016-07-05 18:20:59 följande:

Nej har inte räknat med barnbidrag men ja 1050 kr till.

Han söker alla jobb och har så gjort i flera år...inget lossnar:(

Sådär såg vår situation ut förut. Nu har sambon äntligen fått jobb men bara 50% så vi får inte ihop ekonomin under föräldraledigheten.. :(
  • Anonym (Uh)
    Lilla Luna skrev 2016-07-05 18:44:11 följande:
    Sådär såg vår situation ut förut. Nu har sambon äntligen fått jobb men bara 50% så vi får inte ihop ekonomin under föräldraledigheten.. :(
    Jag måste kolla om vi kanske kan få bostadsbidrag, min partner är inte skriven hos mig ännu men så ska det bli..Bostadsbidrag kan iaf ge någon tusenlapp mer och det gör ju saken bättre
  • Lilla Luna
    Anonym (Uh) skrev 2016-07-05 18:55:28 följande:

Jag måste kolla om vi kanske kan få bostadsbidrag, min partner är inte skriven hos mig ännu men så ska det bli..Bostadsbidrag kan iaf ge någon tusenlapp mer och det gör ju saken bättre

Är han inte skriven där så bör du kunna få bostadsbidrag. :) det hjälper ju lite i alla fall. Jag måste höra med csn om jag kan få skjuta upp min återbetalning av lånet under ett år eller så. Jag kommer vara hemma i typ 6 mån eller lite mer. Sen får sambon vara hemma så ekonomin går ihop.
  • Alvsten

Börjar bli så vansinnigt rädd för förlossningen! Har alltid varit förlossningsrädd men nu när jag vet att det närmar sig börjar jag känna mig pressad. Får typ panik. Och det hjälper ju knappast att Aftonbladet har en specialgranskning av bristerna inom förlossningsvården just nu, och att jag läser Födelsevrålets rapporter hela tiden. Läste nu att närmare 30 akutsjuksköterskor sagt upp sig här i Uppsala där jag bor...

Funderar på om man kan åka till något annat land och föda barn?

Inväntar remiss från Aurora men de har tydligen extremt ont om tider här i Uppsala...

• Eili
    Alvsten skrev 2016-07-05 20:53:23 följande:

Börjar bli så vansinnigt rädd för förlossningen! Har alltid varit förlossningsrädd men nu när jag vet att det närmar sig börjar jag känna mig pressad. Får typ panik. Och det hjälper ju knappast att Aftonbladet har en specialgranskning av bristerna inom förlossningsvården just nu, och att jag läser Födelsevrålets rapporter hela tiden. Läste nu att närmare 30 akutsjuksköterskor sagt upp sig här i Uppsala där jag bor...

Funderar på om man kan åka till något annat land och föda barn?

Inväntar remiss från Aurora men de har tydligen extremt ont om tider här i Uppsala...

Jag förstår dig. Såg också Aftonbladets specialgranskning. Dock så valde jag att inte läsa något just för att jag inte vill bli orolig i onödan. Jag är redan lite orolig för att få en stor bebis på grund av graviddiabetes och att jag själv va ganska stor när jag föddes. Ska dock ta upp detta med min BM på fredag när jag ska dit. Har nämnt det innan både för henne och min BM på spec-mvc men fick då till mig att det är långt kvar. Nu går tiden så jäkla fort så känns som att det börjar bli läge för att tas på allvar nu. 

Har du funderat på om du vill ha kejsarsnitt eller om du vill föda vaginalt? 
  • Alvsten
    Eili skrev 2016-07-05 21:27:02 följande:

Jag förstår dig. Såg också Aftonbladets specialgranskning. Dock så valde jag att inte läsa något just för att jag inte vill bli orolig i onödan. Jag är redan lite orolig för att få en stor bebis på grund av graviddiabetes och att jag själv va ganska stor när jag föddes. Ska dock ta upp detta med min BM på fredag när jag ska dit. Har nämnt det innan både för henne och min BM på spec-mvc men fick då till mig att det är långt kvar. Nu går tiden så jäkla fort så känns som att det börjar bli läge för att tas på allvar nu. 

Har du funderat på om du vill ha kejsarsnitt eller om du vill föda vaginalt? 

Nej det smartaste är att låta bli att läsa men jag kan inte låta bli!

Förstår att det känns som att tiden rinner iväg, känner lika dant och man vet ju hur fullt upp de har på sommaren.

Jag vill föda vaginalt om det inte finns några komplikationer, typ sätesbjudning eller så. Men efter de där artiklarna börjar jag fundera på om man ska kolla upp riskerna med kejsarsnitt istället.... Hur vill du göra?
  • Alvsten

Vi har förresten tänkt beställa vagn :) en Britax Smile 2 har vi fastnat för i färgen Lagoon green. Någon med erfarenhet av den vagnen?

Svar på tråden BF Oktober 2016