• okt_bebban

BF Oktober 2016

Hej på er!
    Det fanns ju inget inlägg för oss som har BF i oktober, så jag startade ett :)
    Idag köpte jag ett digitalt graviditetstest och det visade: Gravid 1-2 veckor, men entligt graviditets appen så är jag 4 veckor (3+4)! Vet någon hur bra dom funkar? 
    Detta är min tredje graviditet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-25 22:16
    BF 1 oktober!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-04 23:09
    För er som är intresserade så finns en privat Facebook-grupp! Ni kan maila sötnöten. Hoppas vi ses där.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-11 20:47
    Nu är maxgränsen uppnådd på Facebook gruppen, så det går inte att maila Sötnöten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-17 21:50
    Nu finns en ny hemlig fb grupp, maila Helena­Saga

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-21 21:31
    Hej! Jag vill meddela er att den andra fb gruppen också nått sin maxgräns. Det kanske finns någon som vill starta en tredje?

• Svar på tråden BF Oktober 2016
  • Dani84KR

Hej tjejer såg att det var snack om fosterrörelser nyligen och tänkte dela med mig av denna som jag fick av BM idag.

• orzia1
    ak15 skrev 2016-07-06 20:51:11 följande:

Våran pojke som kommer 15 okt <3

Åhh stort grattis
  • JagOchKulan

Hej på er alla:)

Hoppas att ni mår bra, här har graviditeten varit "lättsam", enda som har varit jobbigt är onda/ömma armar/fingrar under nätterna men annars varit väldigt lätt...

Jag var på 3D/4D URL som vi själva bokade in, är inne på v26, så de var bra tajming för de. En härlig upplevelse men lite besviken då lillan var så envis att hålla händerna framför ansiktet och vända sig in mot ryggen *skratt* men Gud vilken känsla att se hennes form på hela kroppen, långa fina ben, super söta öron, näsa, ögon och perfekt hjärna och aaaa allt såg sååå bra ut...

Men samtidigt så kom barnmorskan fram till att: du är inte inne på v26 utan du är fulla v27 och är inne på v28, då alla mått,vikt och utveckling på barnet var i de stadiet...

De komiska är att detta datumet hon sa var samma datum jag fick från mitt allra första vul, men såklart blev ändrad på UL, dock då när de ändrade på ul så sa jag till dem att de inte alls kan stämma pga hur jag och sambo hade legat...

( var inne på tävlings period för fitness därav så var tyvärr inte sexlivet så stor då)

Men de ignorerade mig då och höll sig på sina ord...

Samt barnmorskan som utförde ul var väldigt osäker under hela tiden, så hade intr varit förvånad ifall hon kollade fel...

Men att i alla fall få de bekräftat igen SAMMA datum som första gg måste ju plinga en klocka för dem samt att då när jag var så säker på min sak....

Ringde BM igår för att berätta om de nya uppgifterna från 3D ultraljudet, ( ul:ET utfördes vid en klinik mitt emot dem, då kvinnohålsovärden saknade 3D så fick boka in besöket hos ett annat företag)

Men i alla fall, ringde och sa som de, påpekade att datum är samma som första igen...

Men ändå säger de emot: ja men man ser oftast veckan när man är i V18, ...

Jag sa att: ni får faktiskt ringa till den andra barnmorskan för att få höra, jag tänker inte ge mig.

Min egna barnmorska skulle återkomma under dagarna, så får se va hon säger...

Men jag har kollat med försäkrings kassan och de går att ändra datumet med ett nytt intyg...

Anledningen varför jag e på dem e för att jag vill att de ska vara rätt, inte "tror" som barnmorskan vid ul körde med, samt att hon inte alls lyssnade på mig..

Och uppgifterna de fick fram i förrgår var betydligt såååå mkt tydligare, samt som sagt andra gången gillt med samma datum.

Sist och inte minst, jag har Ett väldigt tungt arbete, de börjar ta en på krafterna att orka en hel dag, jobbar mer än heltid flesta veckorna....

De med dålig sömn samt under halva dagen har man ömma höfter och ond rygg på jobbet på all lyft...

Arbetsgivarn går med på begäran av Gravidtets penning så därav vill jag att allt blir fixat ...

• trex2013
    ak15 skrev 2016-07-06 20:51:11 följande:
    Våran pojke som kommer 15 okt <3
    Grattis väntar också en pojke och samma BF som mig! =)
  • trex2013
    orzia1 skrev 2016-07-06 17:14:42 följande:
    Ja det kommer jag försöka föda vaginalt som sagt min förlossning med dottern var alldeles perfekt Är som jag säger till folk föder gärna 20 barn om jag hade kunnat skippa att vara gravid men det funkar ju inte så

Ja man kan få väldigt kraftiga eftervärkar men jag tror man kan ta ipren om man ammar

Jag längtar till förlossningen då denna gången är sjukhuset jag ska föda på med i en studie om vattenförlossning och om allt är bra så får jag föda i vattnet ville göra det med dottern men då var det förbjudet

Men egentligen längtar jag mest till typ nyår då hon är ngr månader och man kommit in i lite rytm De första månaderna kan vara jobbiga med lite sömn och ömma bröst
    Låter spännande med möjlighet till vattenförlossning, tror knappast mitt landsting erbjuder detta. Har läst mkt bra om detta tidigare. ja, jag längtar också till man får in lite rutiner och känner att man har mer koll på allt.  när har du BF?

• Satelliten

JagochKulan: vilka fina bilder!
    Var gjorde du dem och vad kostar det?

Spännande (och skönt skulle jag tycka) att det verkar som att du är nästan två veckor före det din BM sa.

Jag blev tillbakaflyttad en vecka på RUL, men jag tycker inte att det stämmer med vare sig mens eller när jag först kände mig gravid. Jag hoppas att de har fel, och jag tänker vara förberedd (det tidigare) datum som min app räknat fram. Kanske skulle ett 3D-ultraljud ge ledning?

Fast viktigare för dig att få det rätt, med tungt arbete och behov av föräldrapenning innan förlossningen!

• trex2013
    Dani84KR skrev 2016-07-06 21:03:37 följande:

Hej tjejer såg att det var snack om fosterrörelser nyligen och tänkte dela med mig av denna som jag fick av BM idag.

tack för infon! =)
  • Alvsten
    orzia1 skrev 2016-07-06 11:20:28 följande:

Hur är de,, är det ditt första ??

Jag var jätterädd när mitt andra barn skulle födas (mitt första dog. ) Jag fick tid hos teamet för förlossningsrädda prata genom mkt vad det var jag var mest rädd för. Jag läste hundatals förlossningsberättelser, den ena hemskare än den andra, mina vänner gjorde det inte bättre heller

Förlossningshistorier blir lätt som männens fiskehistorier, och därför berättar jag så ofta jag kan om min alldeles perfekta förlossning. Den gick jättebra och det var så häftigt hur kroppen arbetar. Jag var också rädd för att spricka ,, skrev i mitt brev hellre sydd ett stygn för mkt än för lite ,, fick 3 istället för 2 stygn. Jag skrev in i förlossningsbrevet vad jag var mest rädd för.

Risken för stora bristningar finns där o min kompis råka ut för en av de värsta för ca 8 år sen. Hon stanna på BB i minst 10 dagar för att understryka dels vilka problem hon fått och nöjde sig inte med att det läker ihop annars hör av dig om en måna.. Hon skrev inte ut sig förrän hon hade en tid inbokad hos dr för återbesök ngn månad senare. Hon hade en jobbig period efteråt ,, men det jobbiga för henne var hennes man som inte avlasta henne så hon fick läka. Nu var det en annan kompis som var arbetslös som kom hem dagtid och hjälpte henne så hon fick vila och läka .. Hon behövde en till op sen var det som innan.

Sen är det viktigt att man är inställd på att underlivet blir förändrat efter en förlossning oavsett hur mkt man spricker jag var jätterädd att kolla i en spegel efteråt.

Sen ett tips också prata mkt med din partner om vad du är rädd för så han kan föra din tala om du inte kan få fram i stunden vad du tänker på

Tack för ditt svar <3

Beklagar verkligen att du förlorade ditt barn, vilken sorg.

Jag har beställt hem böckerna Att föda och Att möta förlossningssmärtan som jag hoppas kan hjälpa mig lite, plus att jag inväntar remiss till Aurora. Pratar mycket med min fästman och han försöker stötta så mycket han kan. Jag hoppas att Aurorasamtalen ger mig lite mer verktyg hur jag kan tänka.

Funderar på om man kan avböja sugklocka/tång och snittas istället om det blir aktuellt?
  • Alvsten
    Lilla Luna skrev 2016-07-06 12:13:12 följande:

Vi ska också köpa smile men inte valt färg än, vi köper dock vagnen i september. :) har läst lite om den och den toppar en bäst i test lista och när jag provade den i butik kändes den smidig. Lite svår att fälla ihop men då man väl får in tekniken så. :)

Vi kommer hämta ut vagnen och babyskyddet i september tänkte vi :) tyckte att den var rätt smidig att fälla ihop, vi fick väldigt grundlig visning av min kompis som äger butiken. Kul att ni också ska ha en Smile :) får se om vi är nöjda sen när bebisen kommer och man ska ut och köra den.
  • LisenB

Så roligt att höra om allas pågående graviditeter!

Vi valde att köpa en begagnad vagn på blocket. Kändes skönt att inte lägga så mycket pengar på det, då det är så mycket annat som behövs också känns det som!

Ser verkligen spännande  ut med 3D-bild!! Då ser man ju verkligen personen inne i magen. Vi får väl vänta på det till fördelsedagen :)

Är det någon av er som har foglossning? Jag har börjat känna av fogarna lite nu i v. 25 i ryggen/svanken/svanskotan. Jag tänker att "nu brakar det lös" men det kanske kan hålla sig så här lite lätt också? Eller blir foglossning alltid värre? Kan det onda försvinna (jag förstår att själva bäckenuppluckringen inte försvinner)?
    Vi ska på semester två veckor nu och det vore supertråkigt att inte kunna gå alls (långt) typ och ha väldigt ont.

Svar på tråden BF Oktober 2016