• okt_bebban

BF Oktober 2016

Hej på er!
    Det fanns ju inget inlägg för oss som har BF i oktober, så jag startade ett :)
    Idag köpte jag ett digitalt graviditetstest och det visade: Gravid 1-2 veckor, men entligt graviditets appen så är jag 4 veckor (3+4)! Vet någon hur bra dom funkar? 
    Detta är min tredje graviditet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-25 22:16
    BF 1 oktober!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-04 23:09
    För er som är intresserade så finns en privat Facebook-grupp! Ni kan maila sötnöten. Hoppas vi ses där.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-11 20:47
    Nu är maxgränsen uppnådd på Facebook gruppen, så det går inte att maila Sötnöten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-17 21:50
    Nu finns en ny hemlig fb grupp, maila Helena­Saga

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-21 21:31
    Hej! Jag vill meddela er att den andra fb gruppen också nått sin maxgräns. Det kanske finns någon som vill starta en tredje?

• Svar på tråden BF Oktober 2016
  • SvChris

Har du testar olija, jag använder mig av en två gånger om dagen, än så länge har jag inte ett märke, men sen vet jag inte om det är tack vare oljan eller ifall det är kroppen, men tror iallafall att det inte blir värre av oljan iallafall ..

LisenB skrev 2016-07-11 19:44:53 följande:

Jag läcker ingen mjölk men har fått början till bristningar på magen. De är inte röda än men känns på huden :(

Jag hade såklart hoppats jag skulle slippa.. Jag fick jättemycket i tonåren och hade ganska stora komplex för dem, på låren och höfterna då mest. Nu tycker jag se är ok men inte direkt snyggare än att inte ha massa ärr. Hoppas ni har mer tur än jag!

• LisenB
    SvChris skrev 2016-07-12 15:53:14 följande:

Har du testar olija, jag använder mig av en två gånger om dagen, än så länge har jag inte ett märke, men sen vet jag inte om det är tack vare oljan eller ifall det är kroppen, men tror iallafall att det inte blir värre av oljan iallafall ..

Ja jag har mandelolja, har smörjt typ varannan dag då det passat.. Får va mer noga om det kan lindra. Det sägs ju bero på hormoner (det är därför man får dem i tonåren) men kanske går det att göra lite mindre eller något. Har du någon bra rutin?
  • Lilla Luna
    LisenB skrev 2016-07-11 19:44:53 följande:

Jag läcker ingen mjölk men har fått början till bristningar på magen. De är inte röda än men känns på huden :(

Jag hade såklart hoppats jag skulle slippa.. Jag fick jättemycket i tonåren och hade ganska stora komplex för dem, på låren och höfterna då mest. Nu tycker jag se är ok men inte direkt snyggare än att inte ha massa ärr. Hoppas ni har mer tur än jag!

Jag smörjer med apotelets olja för gravida. Gör huden mjuk och smidig. Inte fått några bristningar än. Smörjer mage,bröst och lår. Har bristningar på låren sen innan och vill inte ha mer. En kompis har testat någon olja eller salva som minskar synligheten på bristningar då hon har efter viktökning. Ska kolla upp vad den heter.
  • Meriall

Man kan få bristningar av både hormonella skäl (gravid, tonåren) men även av att huden sträcks ut fort (tonåren när man växer, övervikt, gravid) så det är absolut en poäng att smörja. Man kan inte undvika alla bristningar så men man kan undvika de som kommer av att huden sträcks ut :)

Jag har smörjt mage och bröst morgon och kväll samt extra om det kliar (det kan det göra om huden sträcks) och klarat mig hittills iaf. Använder body butter. I min förra graviditet så smörjde jag magen fast inte brösten och då fick jag bristningar bara på brösten :P

• SvChris

Okej, hoppas det inte blir så mycket bristningar, får väl se om jag klarar mig igenom hela graviditeten.

Jag är väldigt noga med varje kväll precis innan läggning i samband med tänderna. Jag vaknar ofta vid fem tiden för att gå på toa, då passar jag på att smörja mig så hinner jag torka sista timmen när jag somnar om innan klockan ringer. Har jag inte gått upp vid fem, kör jag en stund innan kläderna åker på, men en luktfri olja då. Lite meck men jag hoppas det hjälper till.

LisenB skrev 2016-07-12 17:00:54 följande:

Ja jag har mandelolja, har smörjt typ varannan dag då det passat.. Får va mer noga om det kan lindra. Det sägs ju bero på hormoner (det är därför man får dem i tonåren) men kanske går det att göra lite mindre eller något. Har du någon bra rutin?

• Alvsten

Vi verkar vara många som upplever att omgivningen beter sig märkligt. Tur, då är det inte bara jag och en miljon hormoner :)

Jag smörjer in magen och brösten med en massagekaka från Lush som luktar citron. Ljuvlig! Blir väl lite då och då, har ingen rutin för det.

Är det någon mer här som har Instagram? Vore kul att följa varandra med magbilder och inköp :)

• TredjeBullen

Detta lär bli ett klagoinlägg tyvärr... Men fyyyy... Jag kan inte njuta av graviditeten längre... Foglossning från helvetet känns det som. Jag sover knappt nåt längre, så fort jag rör mig i sängen så gör det ont...sitter jag för länge så gör det ont...rör jag mig för länge så gör det ont...vilar jag för länge så gör det ont... Så i princip så gör det ont hela tiden. Foglossningsbältet gör varken från eller till. Det enda som mildrar smärtan litegrann är en varm vetekudde.

Nån grav penning fick jag inte pga mitt jobb inte anses vara tillräckligt tungt. Som tur e; jag går på 5v semester nu. Jag kan ta dagarna i den takt jag mäktar med.

I mitten på augusti blir det läkarbesök o förhoppningsvis sjukskrivning resten av graviditeten.

• Lilla Luna
    Alvsten skrev 2016-07-13 01:40:08 följande:

Vi verkar vara många som upplever att omgivningen beter sig märkligt. Tur, då är det inte bara jag och en miljon hormoner :)

Jag smörjer in magen och brösten med en massagekaka från Lush som luktar citron. Ljuvlig! Blir väl lite då och då, har ingen rutin för det.

Är det någon mer här som har Instagram? Vore kul att följa varandra med magbilder och inköp :)

Tyvärr så är min instagram mest fylld med bilder på mina djur då de flesta följare jag har där följer mina hundar. ;) magen är inte så stor än så den tar ingen plats på insta men det kommer nog. Nu då vi gått ut med graviditeten kan jag lägga ut inköp och sånt framöver. Men jag följer gärna andra gravida. :)
  • LisenB
    TredjeBullen skrev 2016-07-13 08:27:00 följande:

Detta lär bli ett klagoinlägg tyvärr... Men fyyyy... Jag kan inte njuta av graviditeten längre... Foglossning från helvetet känns det som. Jag sover knappt nåt längre, så fort jag rör mig i sängen så gör det ont...sitter jag för länge så gör det ont...rör jag mig för länge så gör det ont...vilar jag för länge så gör det ont... Så i princip så gör det ont hela tiden. Foglossningsbältet gör varken från eller till. Det enda som mildrar smärtan litegrann är en varm vetekudde.

Nån grav penning fick jag inte pga mitt jobb inte anses vara tillräckligt tungt. Som tur e; jag går på 5v semester nu. Jag kan ta dagarna i den takt jag mäktar med.

I mitten på augusti blir det läkarbesök o förhoppningsvis sjukskrivning resten av graviditeten.

Vad har du för jobb? Jag går på semester nu och kommer tillbaka i mitten av augusti, då 6 veckor kvar som jag planerar med att jobba. Jag funderar dock på att på något sätt inte jobba så mycket då. jag är såå trög i huvet just nu och trött och ont i ryggen. Jag har ett ansvarsfullt kontorsjobb och sitter, står och går (men inte "tungt" på det sättet alltså). Jag får säkert inte semester då det är mycket att göra i aug/sept.. Kan man sjukskriva sig själv en vecka 50%? eller är det bara för hel sjukskrivning? Jag känner helt enkelt inte att jag klarar av jobbet just nu..
  • Mabo90

Lite träning gör susen för fogarna tro mig. Jag har inte alls ont längre och det är för träningen skull. Det finns några lätta övningar man kan göra hemma på mattan just för foglossning och även om det känns under tiden så här det verkligen hjälpt mig. Innan var jag nervös över hur det skulle gå men nu känner jag ingen smärta alls

Svar på tråden BF Oktober 2016