• okt_bebban

BF Oktober 2016

Hej på er!
    Det fanns ju inget inlägg för oss som har BF i oktober, så jag startade ett :)
    Idag köpte jag ett digitalt graviditetstest och det visade: Gravid 1-2 veckor, men entligt graviditets appen så är jag 4 veckor (3+4)! Vet någon hur bra dom funkar? 
    Detta är min tredje graviditet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-25 22:16
    BF 1 oktober!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-04 23:09
    För er som är intresserade så finns en privat Facebook-grupp! Ni kan maila sötnöten. Hoppas vi ses där.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-11 20:47
    Nu är maxgränsen uppnådd på Facebook gruppen, så det går inte att maila Sötnöten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-17 21:50
    Nu finns en ny hemlig fb grupp, maila Helena­Saga

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-21 21:31
    Hej! Jag vill meddela er att den andra fb gruppen också nått sin maxgräns. Det kanske finns någon som vill starta en tredje?

• Svar på tråden BF Oktober 2016
  • LisenB
    Mabo90 skrev 2016-07-13 15:05:00 följande:

Lite träning gör susen för fogarna tro mig. Jag har inte alls ont längre och det är för träningen skull. Det finns några lätta övningar man kan göra hemma på mattan just för foglossning och även om det känns under tiden så här det verkligen hjälpt mig. Innan var jag nervös över hur det skulle gå men nu känner jag ingen smärta alls

Hur ofta tränar du? Jag gör några övningar typ två gånger i veckan men man kanske aka göra varje dag? Det är ju ganska lätta övningar för rygg och bäcken typ
  • Mabo90

Det blir oftast inte mer än 1-2 ggr i veckan tyvärr. Hoppas på att hinna mer nu på semestern. Men då kombinerar jag styrketräning med lättare övningar för bäcken. Ex stå på alla fyra och lyft vänster hand och höger ben osv. Och knäböj med lättare skivstång. Dessa två tycker jag har hjälpt mig jätte mycket

• Meriall

Hur känns det att ha foglossning? Var gör det ont och på vilket sätt? Jag har ju fått barn innan men förstod aldrig om någon av smärtorna jag hade då/har nu är just foglossning.

Jag har också ansvarsfullt kontorsjobb, är psykolog så sitter hela dagarna men måste ju vara 100% närvarande och alert. Det går sådär med järnbristen och därav tröttheten jag har men försöker att inte boka in någon patient så sent på dagen utan skriva journal eller något istället då. Jag ska jobba ända fram till två veckor innan födseln är det tänkt så får se hur det går med det... har projekt som är viktigt att avsluta innan semester + föräldraledighet så det måste gå på något sätt. Har inte så ont ännu... ibland så börjar det liksom ila och slita på sidorna under magen och då får jag vila men annars kan jag gå hem från jobbet en halvtimme också :) Dock får jag ibland ont under högra bröstet och det är riktigt jobbigt. Liksom brännande och varar länge. Har ingen aning om vad det kan vara men jag hade likadant med förra barnet (fast då kom det först sista månaden) och så hade jag känselbortfall där i typ ett år efteråt. Konstigt.

• Eili

Jag var i kontakt med specMVC idag för mina blodsockervärden har gått upp. Ska träffa diabetesläkaren där nästa fredag så är väl rätt givet att jag kommer att börja med insulin nu. 
    Vad det verkar så kommer det bli TUL som jag ska göra. Första inom de kommande fem veckorna och andra lite senare. Skönt att veta att jag heller inte kommer att få passera 40+0. 

• Alvsten
    Eili skrev 2016-07-13 21:00:04 följande:

Jag var i kontakt med specMVC idag för mina blodsockervärden har gått upp. Ska träffa diabetesläkaren där nästa fredag så är väl rätt givet att jag kommer att börja med insulin nu. 

Vad det verkar så kommer det bli TUL som jag ska göra. Första inom de kommande fem veckorna och andra lite senare. Skönt att veta att jag heller inte kommer att få passera 40+0. 

Hoppas att det går bra hos läkaren <3
  • Tyret1501

Ett tips till er med foglossning som gör allt surt, det kan finnas tensapparat att hyra hos bm/vc/sjukgymnast! Har inte själv prövat men jag önskar att jag gjorde det förra graviditeten då jag hade jätteproblem med foglossning den sista trimestern

• LisenB
    Decibel84 skrev 2016-07-13 20:30:15 följande:

Nån som tänkt använda sig av jämställdhetsbonusen när ni är lediga?

Vad menar du? Pengarna ska vi väl använda när de kommer. Men vi får inte  ut dem förrän maken har varit föräldraledig några månader, då börjar de betalas ut varje månad tror jag.
  • LisenB
    Mabo90 skrev 2016-07-13 19:18:29 följande:

Det blir oftast inte mer än 1-2 ggr i veckan tyvärr. Hoppas på att hinna mer nu på semestern. Men då kombinerar jag styrketräning med lättare övningar för bäcken. Ex stå på alla fyra och lyft vänster hand och höger ben osv. Och knäböj med lättare skivstång. Dessa två tycker jag har hjälpt mig jätte mycket

Ja det är typ vad jag gör. La ner knäböjen men det kanske går att göra några lättare sådana.. och sen att stå på alla fyra och suga in magen uppåt och hålla i fem sek. finns många bra träningspass på internet tycker jag. Man ska ju dock göra dem också. ;)

• LisenB
    Meriall skrev 2016-07-13 19:52:46 följande:

Hur känns det att ha foglossning? Var gör det ont och på vilket sätt? Jag har ju fått barn innan men förstod aldrig om någon av smärtorna jag hade då/har nu är just foglossning.

Jag har också ansvarsfullt kontorsjobb, är psykolog så sitter hela dagarna men måste ju vara 100% närvarande och alert. Det går sådär med järnbristen och därav tröttheten jag har men försöker att inte boka in någon patient så sent på dagen utan skriva journal eller något istället då. Jag ska jobba ända fram till två veckor innan födseln är det tänkt så får se hur det går med det... har projekt som är viktigt att avsluta innan semester + föräldraledighet så det måste gå på något sätt. Har inte så ont ännu... ibland så börjar det liksom ila och slita på sidorna under magen och då får jag vila men annars kan jag gå hem från jobbet en halvtimme också :) Dock får jag ibland ont under högra bröstet och det är riktigt jobbigt. Liksom brännande och varar länge. Har ingen aning om vad det kan vara men jag hade likadant med förra barnet (fast då kom det först sista månaden) och så hade jag känselbortfall där i typ ett år efteråt. Konstigt.

Ja jag har ingen järnbrist men är trött och slö i huvudet ändå just  nu. Kanske för att semestern närmar sig men jag har egentligen ingen lust att komma tillbaka efter semestern heller. ORKAR inte ha detta chefsansvar som jag har just nu. Som du säger, på och tillgänglig hela tiden. Ska lösa alla problem som kommer upp och vara pedagogisk och klartänkt..
Svar på tråden BF Oktober 2016