• okt_bebban

BF Oktober 2016

Hej på er!
    Det fanns ju inget inlägg för oss som har BF i oktober, så jag startade ett :)
    Idag köpte jag ett digitalt graviditetstest och det visade: Gravid 1-2 veckor, men entligt graviditets appen så är jag 4 veckor (3+4)! Vet någon hur bra dom funkar? 
    Detta är min tredje graviditet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-25 22:16
    BF 1 oktober!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-04 23:09
    För er som är intresserade så finns en privat Facebook-grupp! Ni kan maila sötnöten. Hoppas vi ses där.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-11 20:47
    Nu är maxgränsen uppnådd på Facebook gruppen, så det går inte att maila Sötnöten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-17 21:50
    Nu finns en ny hemlig fb grupp, maila Helena­Saga

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-21 21:31
    Hej! Jag vill meddela er att den andra fb gruppen också nått sin maxgräns. Det kanske finns någon som vill starta en tredje?

• Svar på tråden BF Oktober 2016
  • LisenB
    Decibel84 skrev 2016-07-14 18:09:58 följande:
    det jag menade är om någon tänkt dela upp föräldraledigheten så att man får bonusen.
    De flesta jag pratar med ska ta ledigheten mestadels själva , och mannen ska vara hemma en kortare tid.
    Jaha :)
    Vi delar så jag har inte tänkt på det mer än så.
  • LisenB
    orzia1 skrev 2016-07-14 21:58:21 följande:
    Tänk på att efter barnet är 1 år så måste man antingen ta ut fullt antal dagar i veckan (5 dagar) eller om man tar ut färre antal dagar så måste man jobba resten av dagarna

Står mer om det på försäkringskassan.
    Oj, ja vi ska ju vara hemma mer än ett år. Jag 10 mån och maken 10 mån efter det. Vi tänkte ta ut 4 dagar per vecka. Måste vi börja ta ut mer dagar när den fyllt ett?
  • orzia1
    LisenB skrev 2016-07-15 12:18:49 följande:

Oj, ja vi ska ju vara hemma mer än ett år. Jag 10 mån och maken 10 mån efter det. Vi tänkte ta ut 4 dagar per vecka. Måste vi börja ta ut mer dagar när den fyllt ett?

Nej men ni måste jobba om ni inte tar ut fullt antal dagar.

Annars kan sgi räknas om. Lättast att läsa på deras hemsida
  • Decibel84
    LisenB skrev 2016-07-15 12:16:34 följande:
    Jaha :)
    Vi delar så jag har inte tänkt på det mer än så.
    jag hoppas att dom inte beslutar att ta bort bonusen 1a jan:S
  • orzia1
    Decibel84 skrev 2016-07-15 14:41:11 följande:

jag hoppas att dom inte beslutar att ta bort bonusen 1a jan:S

Tror inte de gör de,, den har funnits mer eller mindre i minst 8-10 år den brukar dock bli ngt förändrad i omfattning om det blir ny regering
  • trex2013
    orzia1 skrev 2016-07-15 16:04:25 följande:
    Tror inte de gör de,, den har funnits mer eller mindre i minst 8-10 år den brukar dock bli ngt förändrad i omfattning om det blir ny regering
    ursäkta detta har jag missat det ni pratar om, viken bonus? =)
  • orzia1
    trex2013 skrev 2016-07-15 16:22:35 följande:

ursäkta detta har jag missat det ni pratar om, viken bonus? =)

Finns ngn sk jämnställdbonus man kan få om man delar dagarna lika typ. Men jag är inte jätteinsatt i den då den inte är aktuell för vår del
  • Decibel84
    orzia1 skrev 2016-07-15 16:04:25 följande:
    Det är många som tror att dom tar bort den för den fått mycket kritik, men vi får väl se.
    Jag kan ju tycka att om man börjat ta ut föräldradagarna och dom tar bort det så borde vi få bonusen iaf. Men vi får se:)
    Ska läsa på lite extra vad som gäller sen:)
  • orzia1
    Decibel84 skrev 2016-07-16 12:04:20 följande:

Det är många som tror att dom tar bort den för den fått mycket kritik, men vi får väl se.

Jag kan ju tycka att om man börjat ta ut föräldradagarna och dom tar bort det så borde vi få bonusen iaf. Men vi får se:)

Ska läsa på lite extra vad som gäller sen:)

Vissa saker brukar de ha kvar och i så fall skriva typ är ditt barn fött innan år så gäller detta. Är barnet fött efter detta år så gäller detta
  • Alvsten

Hur har ni tänkt att göra med sparande? Kommer ni öppna ett konto i barnets namn, ert namn, ett gemensamt familjekonto eller inget alls? Om ni sparar i barnets namn kommer ni då att ge en klumpsumma när de uppnår en viss ålder?

Svar på tråden BF Oktober 2016