• Emsan91

Vi som precis plussat - dela känslor och tankar

Hej! Jag fick mitt plus igår och är så himla lycklig! Är nu enligt mina beräkningar i v.5 :)

Jag och sambon är 25 år och känner oss så himla redo nu. Har inga barn sedan tidigare. För ca ett år sen fick jag missfall och snabbt efter det ett MA. Fick då höra att jag har en hjärtformad livmoder = lite högre risk för missfall. Nu hoppas vi att det kommer få gå vägen denna gång. Det är väl nu, v.6 och 7 som det har dött förut - när hjärtat ska börja slå. Hejjar på grynet i magen! :)

Finns det några andra där ute som precis plussat och vill följas åt? Skulle vara kul att få dela lite tankar och funderingar med er! :)

• Svar på tråden Vi som precis plussat - dela känslor och tankar
  • Emsan91
    Myspys85 skrev 2016-05-13 12:48:04 följande:

Hur har det gått? Har ni varit där än?

Kom hem nu. Känner mig lite kluven och väldigt fundersam.. allt såg bra ut men jag är INTE i v.7. Det hon kunde mäta sig fram till var att jag är i typ v.5 och när hon visade sitt "diagramhjul" och jag räknar i min kalender så kan det absolut vara så. Men vet inte riktigt nu vad jag ska tänka eller känna riktigt. Men hon sa också att hon ser en fin graviditet med gulesäck, allt ser ut som det ska. Och hon sa att graviditeten sitter jättefint mitt i livmodern. Så ska tillbaka om tre veckor och se :) fanns ju ingen hjärtljud idag eftersom jag tydligen är så tidigt i graviditeten. Min enda fundering är att då måste gravtesterna jag tog när jag plussade varit otroligt känsliga. Eller så fick jag högt hgc (hcg???) redan tidigt. Men ja. Som alltid. Hon trodde inte det var några fel alls och eftersom allt såg så bra ut så får jag gå på det sålänge. :) jobbigt med denna väntan bara. Haha
  • Frkmaria
    Emsan91 skrev 2016-05-13 15:04:11 följande:

Kom hem nu. Känner mig lite kluven och väldigt fundersam.. allt såg bra ut men jag är INTE i v.7. Det hon kunde mäta sig fram till var att jag är i typ v.5 och när hon visade sitt "diagramhjul" och jag räknar i min kalender så kan det absolut vara så. Men vet inte riktigt nu vad jag ska tänka eller känna riktigt. Men hon sa också att hon ser en fin graviditet med gulesäck, allt ser ut som det ska. Och hon sa att graviditeten sitter jättefint mitt i livmodern. Så ska tillbaka om tre veckor och se :) fanns ju ingen hjärtljud idag eftersom jag tydligen är så tidigt i graviditeten. Min enda fundering är att då måste gravtesterna jag tog när jag plussade varit otroligt känsliga. Eller så fick jag högt hgc (hcg???) redan tidigt. Men ja. Som alltid. Hon trodde inte det var några fel alls och eftersom allt såg så bra ut så får jag gå på det sålänge. :) jobbigt med denna väntan bara. Haha

Nu har jag ju inte upplevt detta själv, men jag tror det är rätt vanligt att de ändrar och skjuter upp BF längre fram än vad man själv har räknat ut. Det är iaf vad jag har hört! Skönt att allt gick bra! :)
  • Emsan91
    Frkmaria skrev 2016-05-13 16:53:16 följande:

Nu har jag ju inte upplevt detta själv, men jag tror det är rätt vanligt att de ändrar och skjuter upp BF längre fram än vad man själv har räknat ut. Det är iaf vad jag har hört! Skönt att allt gick bra! :)

Ja jo.. men två veckor. Känns lite sådär.. men som sagt, hon kunde inte se att något var fel eller att det fanns början på missfall eller något så hoppet lever :)
  • Björckan

Men oj? Jag är nog också oroat mig :/ betyder det att du plussade i vecka 3 då? Det var ju tidigt, men det är klart att det inte är omöjligt... skönt att det ändå såg bra ut det som fanns! Håller tummarna att det fortlöper fint och att det finns ett hjärta där om tre veckor!!

Jag var hos BM idag och tog blodprov och så. Alla värden bra som de kunde se. Jag haaaaatar dock blodprov. Så sjukt rädd (helt irrationellt, jag vet) men nu är ett avklarat, då är det ju bara typ 4.000.000 stick kvar innan bebisen är här och de kan låta mig vara. Hahaha.
  • Oviss01

Hej!

Jag har varit med om en konstig sak precis. I förrgår åt jag fruktsallad, inga problem, det var supergott. Men så igår åt jag honungsmelon och päron. Då helt plötsligt får jag en allergisk reaktion, det känns som att det svullnar i hals/gom. 

Helskumt! Kan graviditeten gör sådana knäppa saker? Skapa allergier??

• Björckan
    Oviss01 skrev 2016-05-13 17:28:06 följande:

Hej!

Jag har varit med om en konstig sak precis. I förrgår åt jag fruktsallad, inga problem, det var supergott. Men så igår åt jag honungsmelon och päron. Då helt plötsligt får jag en allergisk reaktion, det känns som att det svullnar i hals/gom. 

Helskumt! Kan graviditeten gör sådana knäppa saker? Skapa allergier??

Inte såvitt jag vet? Jag skulle nog ringt sjukvårdsupplysningen :/
  • Frkmaria
    Emsan91 skrev 2016-05-13 16:57:07 följande:

Ja jo.. men två veckor. Känns lite sådär.. men som sagt, hon kunde inte se att något var fel eller att det fanns början på missfall eller något så hoppet lever :)

Nej. Det är klart. Hoppas på att det inte är något knas!

Jag ska på inskrivningssamtal på måndag och har förstått att det är mycket frågor osv och mätningar men kommer det ett bekräftande att man är gravid, blir man erbjuden vul eller dyl, eller måste man boka det själv på egen hand? Jag fattar ju att jag är gravid men vill veta så allt verkligen står rätt till. Känns segt att vänta till ev. v 20 för den bekräftelsen. Eller förmodligen tidigare men står ju mellan v 13-20 i olika landsting. framförallt behöver jag få bort tankarna att det är tvillingar. ????
  • Myspys85
    Åh men det är ju egentligen skönt att få en förklaring till varför du inte känt så mycket symptom än! Glad Men såklart snopet att få veta att man är två veckor senare än man trodde. Jag tycker i alla fall att det är toppen att det såg fint ut! Och skönt att ni fått en ny tid bokad om tre veckor igen.
    Frkmaria skrev 2016-05-13 18:24:37 följande:

Jag ska på inskrivningssamtal på måndag och har förstått att det är mycket frågor osv och mätningar men kommer det ett bekräftande att man är gravid, blir man erbjuden vul eller dyl, eller måste man boka det själv på egen hand? Jag fattar ju att jag är gravid men vill veta så allt verkligen står rätt till. Känns segt att vänta till ev. v 20 för den bekräftelsen. Eller förmodligen tidigare men står ju mellan v 13-20 i olika landsting. framförallt behöver jag få bort tankarna att det är tvillingar. ????
    Ja tyvärr måste man nog boka vul på egen hand, men du kan ju se vad de säger på samtalet på måndag. Jag har lyckats boka ett vul på morgonen samma dag som jag har inskrivningssamtal på eftermiddagen, känns lite läskigt! Håller tummarna för att inskrivningssamtalet fortfarande är aktuellt efter vul:et (nojig som man är). Jag känner som du, att man inte vill vänta till typ v 18 för att få se vad som finns där inne.

• Björckan
    Frkmaria skrev 2016-05-13 18:24:37 följande:

Nej inga vul erbjuds per automatik. Däremot om det finns medicinska skäl... jag har inte blivit mätt på något sätt heller på en inskrivning. Däremot kollas vikt, blodtryck, urin, och så tar de några rör blod för diverse test :)
  • Frkmaria
    Björckan skrev 2016-05-13 19:23:50 följande:

Nej inga vul erbjuds per automatik. Däremot om det finns medicinska skäl... jag har inte blivit mätt på något sätt heller på en inskrivning. Däremot kollas vikt, blodtryck, urin, och så tar de några rör blod för diverse test :)

Har insett efter googling att det inte ens är inskrivning utan hälsosamtal då inskrivningen inte görs förrän i v9. V17 är ul i mitt län men alla blir erbjudna kub i v 11 så det känns ju iaf lite bättre! Typ samtidigt som skolavslutningen (jobbar som musiklärare så fullt upp då!) men det ska nog gå ändå. :)
Svar på tråden Vi som precis plussat - dela känslor och tankar