• Emsan91

Vi som precis plussat - dela känslor och tankar

Hej! Jag fick mitt plus igår och är så himla lycklig! Är nu enligt mina beräkningar i v.5 :)

Jag och sambon är 25 år och känner oss så himla redo nu. Har inga barn sedan tidigare. För ca ett år sen fick jag missfall och snabbt efter det ett MA. Fick då höra att jag har en hjärtformad livmoder = lite högre risk för missfall. Nu hoppas vi att det kommer få gå vägen denna gång. Det är väl nu, v.6 och 7 som det har dött förut - när hjärtat ska börja slå. Hejjar på grynet i magen! :)

Finns det några andra där ute som precis plussat och vill följas åt? Skulle vara kul att få dela lite tankar och funderingar med er! :)

• Svar på tråden Vi som precis plussat - dela känslor och tankar
  • Frkmaria
    Otit skrev 2016-06-04 11:07:43 följande:

Hej hörni!

Plussade imorse efter nio månaders försök. Så himla sjukt. Det känns så himla overkligt och konstigt. Kan inte tro det!!

Är dock orolig såklart. Sambon fyllde 25 förra helgen, så drack lite vin och nu har jag varit på jobbresa och druckit en del alkohol samt ätit väldigt rosa kött, ost, gravad lax med mera. Är orolig för att det inte kommer gå vägen och att det var mitt fel. En annan fråga. Hur gör man med hårfärgning? Jag är trots min unga ålder gråhårig på vissa ställen. Kan inte gå åtta månader utan att färga då jag kommer se ut som en gråtuss då. Hur tänker/gör ni?

Självklart finns risken att alkohol kan påverka, men tror inte det är så farligt så tidigt och dessutom är det ju värre om det händer kontinuerligt, inte om det hänt nån gång i början. Tror inte du behöver oroa dig för mycket, börja med rätt kost nu så kommer det med stor säkerhet gå väl!

Och grattis till plusset!
  • Myspys85
    Otit skrev 2016-06-04 11:07:43 följande:

Hej hörni!

Plussade imorse efter nio månaders försök. Så himla sjukt. Det känns så himla overkligt och konstigt. Kan inte tro det!!

Är dock orolig såklart. Sambon fyllde 25 förra helgen, så drack lite vin och nu har jag varit på jobbresa och druckit en del alkohol samt ätit väldigt rosa kött, ost, gravad lax med mera. Är orolig för att det inte kommer gå vägen och att det var mitt fel. En annan fråga. Hur gör man med hårfärgning? Jag är trots min unga ålder gråhårig på vissa ställen. Kan inte gå åtta månader utan att färga då jag kommer se ut som en gråtuss då. Hur tänker/gör ni?

Nej oroa dig inte, så tidigt i graviditeten är det nog ok att äta ostar osv, och många dricker alkohol innan de vet att de är gravida. Grattis och ta det bara lugnt :)
  • Sabina91
    Emsan91 skrev 2016-06-03 21:02:09 följande:

Jag tror dina tummar gjorde susen! Jag är i v9 (8+5) och vi fick se hjärtat slå så fint! Kunde tillochmed se konturerna av en bebis, inte bara ett litet gryn. Det var nog bland det häftigaste jag varit med om. Och nu känner jag att jag kanske vågar tro att det här kan gå hela vägen

Grattis Emsan91 vad roligt :D Hoppas hoppas allting håller sig nu hela vägen till mål, håller tummarna????

[quote=76684642][quote-nick]Myspys85 skrev 2016-06-04 09:11:37 följande:[/quote-nick]Så roligt att ni berättat nu! Ja jag kände samma sak, vi har också bestämt att vi vill ha ett till UL i typ vecka 13, man vågar liksom inte tro på det annars. Kommer göra KUB mest för ultraljudets skull men även för att jag är lite nojig för kromosomfel, men samtidigt vet jag inte om jag vill veta! Lite läskigt blir det... Men hoppas på det bästa, känns lika bra att kolla när de ändå erbjuder.[/

[quote=76684780][quote-nick]Frkmaria skrev 2016-06-04 10:01:47 följande:[/quote-nick]Vi ska också köra kub. Däremot är vi lite oense om hur vi går vidare vid ett "dåligt" resultat. Jag tycker inte vi ska gå vidare då risk för missfall finns medan min man absolut tycker vi ska gå vidare. Jag vill diskutera så vi har bestämt hur vi ska göra innan proverna, han tycker det är bättre att diskutera när det väl kan bli aktuellt! Vi berättade supertidigt för min familj. Mycket för jag mådde så dåligt så det inte skulle kunna gå att vara där en hel helg utan att man märkte att något var fel. Mannens familj vet inte än och vet inte nästa gång vi träffar dem. Dock har vi en mycket närmare relation till min familj än till hans.[/

Kul och läsa om hur ni andra tänkt angående KUB testet, vi var hos barnmorskan i torsdags på första besöket och är beräknade till 26 januari och är nu i vecka 7 (6+1) och jag och sambon har diskuterat fram och tillbaka hur vi skulle göra med det där testet och hur vi skulle ställa oss till ett dåligt realitet. Och eftersom vi (speciellt jag) redan nu är ganska nojiga över missfall och fick höra att det finns en missfalls risk med att gå vidare och Göra ett fostervattensprov så kommer vi inte göra något KUB test. Våran barnmorska sa också att dem kan se ev. stora avvikelser på ultraljuden och att KUB testerna oftast bara skapar extra oro. Vi kommer ändå få göra ultraljud i vecka 13 och 19, känns som en hel evighet tills dess.

[quote=76684908][quote-nick]Otit skrev 2016-06-04 11:07:43 följande:[/quote-nick]Hej hörni!

Är dock orolig såklart. Sambon fyllde 25 förra helgen, så drack lite vin och nu har jag varit på jobbresa och druckit en del alkohol samt ätit väldigt rosa kött, ost, gravad lax med mera. Är orolig för att det inte kommer gå vägen och att det var mitt fel. En annan fråga. Hur gör man med hårfärgning? Jag är trots min unga ålder gråhårig på vissa ställen. Kan inte gå åtta månader utan att färga då jag kommer se ut som en gråtuss då. Hur tänker/gör ni?[/

Grattis till plusset, försök slappna av, du gjorde allt det där innan du visste om att du var gravid, kansle inte det bästa men finns nog inget att oroa sig för. Det viktigaste är att du från och med nu inte äter och dricker utav dem tabulagda sakerna så kommer set nog gå vägen :)
  • Syster86

Jag är skitskraj! Är nyfyllda 30 och barnlös och har nojat länge över min bångstyriga kropp. Men gjorde test imorse som visade 2 streck. Vi blev asglada men efter att ha läst lite får jag för mig att mina magsmärtor jag haft i 2-3v kan vara tecken på missfall, det vore liksom lite typiskt min kropp... har läst att smärtor är vanligt då livmodern (?) börjar växa ganska direkt, men det verkar inte vara så intensiva smärtor, vilket mina smärtor är. Har dock inte fått nån blödning vilket verkar vara det vanligaste tecknet på missfall?? Vågar inte vara glad förrän jag vet att nåt lever och mår bra där inne...

• Syster86
    Syster86 skrev 2016-06-04 21:51:23 följande:

Jag är skitskraj! Är nyfyllda 30 och barnlös och har nojat länge över min bångstyriga kropp. Men gjorde test imorse som visade 2 streck. Vi blev asglada men efter att ha läst lite får jag för mig att mina magsmärtor jag haft i 2-3v kan vara tecken på missfall, det vore liksom lite typiskt min kropp... har läst att smärtor är vanligt då livmodern (?) börjar växa ganska direkt, men det verkar inte vara så intensiva smärtor, vilket mina smärtor är. Har dock inte fått nån blödning vilket verkar vara det vanligaste tecknet på missfall?? Vågar inte vara glad förrän jag vet att nåt lever och mår bra där inne...

PS vi har försökt i 2 år och jag hade ganska precis börjat försöka förlika mig med tanken att vi kanske får leva utan barn.
  • Frkmaria

Från v 3 har jag haft fruktansvärda smärtor i magen. Både förstoppning och även mensliknande smärtor. Var på vul i onsdags och då såg jag en tickande hjärta i v 9 så det stämde precis! Oroa dig inte för mycket. Jag skulle råda dig att få igång magen för är det förstoppning vilket är vanligt blir övriga smärtor värre! Min mage har kommit igång nu och trots att övriga smärtor är kvar är de inte alla lika intensiva som i början (kan ju vara ett nytt skede också...)
  • 1900920802

Hej, jätte tacksam om ni kan svara , plussade svagt den 1 juni och sen dess har mina tester ökat, rädd för missfall så tar test som jag har kvar fortfarande så ja ser att allt verkar Ok för att lugna mig. Vart med om missfall förut.

Imorse tog jag ett test , och de visar en aning lite svagare än igår? Jag är i v 5+2. Lägger upp bilder nedan, första bilden är testet igår och andra bilden är testet idag. Behöver jag oroa mig? Vet att man inte ska testa hit å dit osv. Har inte märkt av att symptom har försvunnit iallafall. Har tid för tidigt vul 20de men länge dit tkr jag!

• Myspys85
    1900920802 skrev 2016-06-05 09:08:37 följande:

Hej, jätte tacksam om ni kan svara , plussade svagt den 1 juni och sen dess har mina tester ökat, rädd för missfall så tar test som jag har kvar fortfarande så ja ser att allt verkar Ok för att lugna mig. Vart med om missfall förut.

Imorse tog jag ett test , och de visar en aning lite svagare än igår? Jag är i v 5+2. Lägger upp bilder nedan, första bilden är testet igår och andra bilden är testet idag. Behöver jag oroa mig? Vet att man inte ska testa hit å dit osv. Har inte märkt av att symptom har försvunnit iallafall. Har tid för tidigt vul 20de men länge dit tkr jag!

Hej, oroa dig inte! Om du inte börjar blöda behöver du ju inte tänka på missfall, och jag tror tyvärr inte att du kan använda grav-testerna för att se om du fortfarande är gravid, hormonerna stannar nämligen i kroppen i flera veckor även om du skulle få missfall. Vilken vecka fick du missfall senast? Försök ta det lugnt, och så länge du har symptom får du anta att allt är ok :) Förstår att du längtar till ultraljudet! Det kommer gå bra! Kram
  • Myspys85

Jag håller med FrkMaria, smärtorna kan vara helt normala, alla känner olika! Men det är ju onödigt att du går runt och oroar dig i onödan, så kanske boka tid hos gynekolog för ett tidigt ultraljud? Då kan du prata om dina symptom och kanske få lite lugnande råd. Och barnlösa ska ni ju inte behöva vara, det finns hjälp att få ifall ni verkligen skulle ha problem att bli gravida igen :) Jag håller tummarna för att denna graviditet blir till en liten bebis! Kram på er
  • 1900920802
    Myspys85 skrev 2016-06-05 10:18:50 följande:

Hej, oroa dig inte! Om du inte börjar blöda behöver du ju inte tänka på missfall, och jag tror tyvärr inte att du kan använda grav-testerna för att se om du fortfarande är gravid, hormonerna stannar nämligen i kroppen i flera veckor även om du skulle få missfall. Vilken vecka fick du missfall senast? Försök ta det lugnt, och så länge du har symptom får du anta att allt är ok :) Förstår att du längtar till ultraljudet! Det kommer gå bra! Kram

Nä haft inte blödigt något alls, inte haft magsmärtor heller, bara trött, ömma bröst å inte speciellt matsugen! Senast fick jag missfall i v 4 i februari. Fick inte ens en blödning av de, testerna blev enbart svagare å sen inget mer, därför jag är så orolig. Men såhär starka jag har nu har jag aldrig fått förut iallafall men de oroar en att de inte är lika starkt som igår. Ska se om de är nån skillnad ikväll.

Ja de är långt kvar till 20de :( usch jag fruktar bara de värsta nu. Kommer gå under jorden till den 20de.

Jätte tack för du svarade.. Du hjälpte mig få lite hopp nu! Men svagare tester brukar väl va missfall :(

Ska ringa sjukhuset imon å begära blodprov på hcg. Men kan hcg gå ner lite sådär utan att de är nån fara?
Svar på tråden Vi som precis plussat - dela känslor och tankar