• Emsan91

Vi som precis plussat - dela känslor och tankar

Hej! Jag fick mitt plus igår och är så himla lycklig! Är nu enligt mina beräkningar i v.5 :)

Jag och sambon är 25 år och känner oss så himla redo nu. Har inga barn sedan tidigare. För ca ett år sen fick jag missfall och snabbt efter det ett MA. Fick då höra att jag har en hjärtformad livmoder = lite högre risk för missfall. Nu hoppas vi att det kommer få gå vägen denna gång. Det är väl nu, v.6 och 7 som det har dött förut - när hjärtat ska börja slå. Hejjar på grynet i magen! :)

Finns det några andra där ute som precis plussat och vill följas åt? Skulle vara kul att få dela lite tankar och funderingar med er! :)

• Svar på tråden Vi som precis plussat - dela känslor och tankar
  • Björckan
    Myspys85 skrev 2016-05-08 16:40:24 följande:

Helt sjukt, jag som precis kikade in här för att skriva att plötsligt från ingenstans har jag fått skitjobbig (trög) mage, jag mådde så himla dåligt igår men nu har det börjat släppa lite. Hade ingen aning om att detta kunde vara ett gravidbesvär så här tidigt, hu :( Testar nu alla husmorsknep. Jag som sett fram emot gravidillamående har nu istället typ magsjukekänsla och känner inte ens av molvärken längre. Den här värmeböljan gör ju inte att man mår bättre hehe, blä... Men heja oss!!! Björckan: Vad härligt att du snart går in i vecka 13, skönt att lägga vissa besvär bakom sig....

Ja det finns ju många otrevliga gravidsymptom såhär tidigt. Jag har förutom några veckors illamående (typ bakis-känsla) haft trötthet, trög mage, svullen och gasig mage, blödande tandkött, sköra naglar, metallsmak i munnen och fortfarande jätteömma bröst och molvärk till och från.
  • Myspys85
    Björckan skrev 2016-05-08 20:37:16 följande:
    Ja det finns ju många otrevliga gravidsymptom såhär tidigt. Jag har förutom några veckors illamående (typ bakis-känsla) haft trötthet, trög mage, svullen och gasig mage, blödande tandkött, sköra naglar, metallsmak i munnen och fortfarande jätteömma bröst och molvärk till och från.
    Nä fy, inget man vill gå och dras med någon längre tid! Håller tummarna för att du kommer må bättre ett bra tag nu!

Hörrni, jag fick en blödning igår kväll, det var så hemskt, trodde verkligen att det var ett missfall och att det måste varit stressen av min uppblåsta mage i lördags som orsakade det (det var verkligen tvärstopp i systemet i ett helt dygn). Men det blödde inget mer sen, förutom torkade blodrester under natten, och sjukvårdspersonalen jag fick tag på över telefon sa att det är bara att vänta och se.

Jag vet ju att det är vanligt att få små blödningar, men det här var mer blod än jag trodde var ok, och så krampade livmodern i säkert en halvtimme också Rynkar på näsan Vet inte alls hur det lilla livet mår där inne nu, men det har ju inte kommit ut än så länge så vi får vänta och se.

Tänkte boka tidigt UL (privat) om två veckor kanske, är det någon mer som tänkt göra det? Jag klarar inte av att inte veta om det ser ok ut därinne.
  • Emsan91
    Myspys85 skrev 2016-05-09 18:59:36 följande:

Nä fy, inget man vill gå och dras med någon längre tid! Håller tummarna för att du kommer må bättre ett bra tag nu!

Hörrni, jag fick en blödning igår kväll, det var så hemskt, trodde verkligen att det var ett missfall och att det måste varit stressen av min uppblåsta mage i lördags som orsakade det (det var verkligen tvärstopp i systemet i ett helt dygn). Men det blödde inget mer sen, förutom torkade blodrester under natten, och sjukvårdspersonalen jag fick tag på över telefon sa att det är bara att vänta och se.

Jag vet ju att det är vanligt att få små blödningar, men det här var mer blod än jag trodde var ok, och så krampade livmodern i säkert en halvtimme också Vet inte alls hur det lilla livet mår där inne nu, men det har ju inte kommit ut än så länge så vi får vänta och se.

Tänkte boka tidigt UL (privat) om två veckor kanske, är det någon mer som tänkt göra det? Jag klarar inte av att inte veta om det ser ok ut därinne.

Fy vad jobbigt! Och det värsta som finns är när dom säger "vänta och se"... :( vilken vecka är du i? Jag fick precis nyss så ont i nedre magen att jag började svettas och visste inte vart jag skulle göra av mig själv. Nu är jag jättenervös för att det ska komma blod. :(

Jag har bokat tidigt ultraljud på fredag. Då är jag i vecka 6+3 och då borde man se hjärtat om allt är som det ska. :) hoppas!
  • Frkmaria

Plussade förra lördagen (30/4) men misstänkte det hela veckan då jag hade sjukt ont i magen och fruktansvärt ömmande bröst. Försökte i 15 månader och skulle precis få hjälp. Är i vecka 6 (5+3). Mitt problem nu är att jag har mensliknande värk hela tiden. Och det har gått från en ganska lätt värk till riktigt smärtsam. Ibland undrar jag om jag bara inbillar mig graviditeten och så fort kramperna blir nästintill olidliga tänker jag att jag kommer börja blöda och få MF. Nästa måndag ska jag till barnmorskan och hoppas på att hon kan lugna mig lite i min oro! Man vill ju bara veta att allt är "normalt" och att det faktiskt är något där inne! Längtar trots allt sjukt mycket över en växande mage (brösten har på dessa få veckor redan blivit 2 kupor större, och de var redan gigantiska så det hade inte behövts, så de kan få lov att stanna vid denna storlek!), att få känna sparkar och om att 8 månader få snuffa och bebisgosa! ??

• Emsan91
    Frkmaria skrev 2016-05-09 19:16:46 följande:

Plussade förra lördagen (30/4) men misstänkte det hela veckan då jag hade sjukt ont i magen och fruktansvärt ömmande bröst. Försökte i 15 månader och skulle precis få hjälp. Är i vecka 6 (5+3). Mitt problem nu är att jag har mensliknande värk hela tiden. Och det har gått från en ganska lätt värk till riktigt smärtsam. Ibland undrar jag om jag bara inbillar mig graviditeten och så fort kramperna blir nästintill olidliga tänker jag att jag kommer börja blöda och få MF. Nästa måndag ska jag till barnmorskan och hoppas på att hon kan lugna mig lite i min oro! Man vill ju bara veta att allt är "normalt" och att det faktiskt är något där inne! Längtar trots allt sjukt mycket över en växande mage (brösten har på dessa få veckor redan blivit 2 kupor större, och de var redan gigantiska så det hade inte behövts, så de kan få lov att stanna vid denna storlek!), att få känna sparkar och om att 8 månader få snuffa och bebisgosa! ??

Grattis till plusset! Mina boobies har också växt nå sjukt. Fortsätter de i den här takten kommer de bli större än huvudet haha! Jag längtar också efter mage! Men först vill jag komma förbi dessa kritiska 12 veckor. Håller alla tummar :) för alla oss!
  • Myspys85
    Emsan91 skrev 2016-05-09 19:05:18 följande:
    Fy vad jobbigt! Och det värsta som finns är när dom säger "vänta och se"... :( vilken vecka är du i? Jag fick precis nyss så ont i nedre magen att jag började svettas och visste inte vart jag skulle göra av mig själv. Nu är jag jättenervös för att det ska komma blod. :(

Jag har bokat tidigt ultraljud på fredag. Då är jag i vecka 6+3 och då borde man se hjärtat om allt är som det ska. :) hoppas!
    Ja så himla typiskt när de säger "vänta och se", det var det jag fruktade att få höra... Men de har ju rätt, och så länge graviditetssymptomen hänger kvar så får jag ta det som ett gott tecken. Jag är i vecka 6+6 idag, så går snart in i vecka 7.

Gud vad skönt att du har ultraljud redan på fredag! Jag håller tummarna! Ska försöka boka snart också, men det är nog några veckors väntetid.
    Frkmaria skrev 2016-05-09 19:16:46 följande:

GRATTIS till plusset efter er långa väntan Glad Tycker den värken du beskriver låter helt normal, du ska inte oroa dig för den tror jag! Jag fick själv extremt ont (a la mensvärkskramp) två dagar innan jag plussade, och smällde såklart i mig maxdos av ipren... Jag tror inte du har något att oroa dig för, men skönt att du snart ska träffa en bm och få prata av dig lite!

• Myspys85

Ooops, det här med att räkna veckorna alltså, jag menar nog att jag snart går in i vecka 8 va?! Lite snurrigt det här.

• Frkmaria
    Emsan91 skrev 2016-05-09 22:09:41 följande:

Grattis till plusset! Mina boobies har också växt nå sjukt. Fortsätter de i den här takten kommer de bli större än huvudet haha! Jag längtar också efter mage! Men först vill jag komma förbi dessa kritiska 12 veckor. Håller alla tummar :) för alla oss!

Tack! Funderar på om brösten bara blivit otroligt mycket fastare och därför inte får plats i de gamla bh-arna liksom. Men sjukt ömma är de iaf och tunga som sten! Så klart jag försöker ta en vecka, tom en dag i taget! Livrädd att något ska hända men försöker trösta mig med att jag förmodligen fått MF tidigt när vi försökt så länge, och att det kanske är så att min kropp stöter ut tidigt ifall något händer, och att det därför är stor chans att det ska klara sig nu, om du förstår hur jag tänker? Ah. Vill bara komma till UL-veckan så jag ser att allt är bra och sant. Mannen har inte tagit in det på riktigt än och jag fattar att jag är gravid, men rädd att något är fel liksom.

Tack Myspys85! Ja. Det är kanske normalt men det är hela tiden vilket både är jobbigt och såklart oroar lite eftersom det påminner så mycket om mensvärk. Eftersom det kommer korta stötar hela tiden så är värktabletter inget att välja. I början trodde jag dock det var förstoppning vilket ledde till 1,5 dagar med flytande föda och massa blåbärssoppa + att jag låg och "bankade" på min mage för att sätta igång tarmarna och slå bort ev. "Gasluckor" som bildats pga den inbillade förstoppningen. ????????
  • Oviss01

Är på precis samma dag som du Frkmar­ia 
    Men jag känner inga symptom alls... ingenting. Så det känns inte särskilt verkligt ännu. Ska på inskrivning den 24 maj, känns så himla långt borta just nu, vill ju veta om det verkligen är någon där inne. Är det någon som vet om man brukar få höra hjärtat vid inskrivningen? Behöver liksom någon form av bekräftelse..

Igår beställde jag tom nya graviditetstester, så jag kan testa igen. haha inte nog med att man testade tusen gånger under tiden man försökte bli gravid, nu fortsätter jag även efter. Hur ska detta sluta...

• Frkmaria
    Oviss01 skrev 2016-05-10 07:59:43 följande:

Är på precis samma dag som du Frkmar­ia 

Men jag känner inga symptom alls... ingenting. Så det känns inte särskilt verkligt ännu. Ska på inskrivning den 24 maj, känns så himla långt borta just nu, vill ju veta om det verkligen är någon där inne. Är det någon som vet om man brukar få höra hjärtat vid inskrivningen? Behöver liksom någon form av bekräftelse..

Igår beställde jag tom nya graviditetstester, så jag kan testa igen. haha inte nog med att man testade tusen gånger under tiden man försökte bli gravid, nu fortsätter jag även efter. Hur ska detta sluta...

Haha. Vad kul! :) någonstans läste jag att det är större chans/risk för tvillingar om man känner symptom tidigt. Men jag får ju för mig att det är något som inte stämmer trots att jag känner saker hela tiden! :P vi har ett clearblue kvar och frågar mannen om han tycker jag borde ta det ifall att. Han svarar typ "räcker det inte med tre svar och att du uppenbart har symptom". Vi ska skriva in oss på måndag så längtar sjukt mycket. Dock läste jag att det inte alla var säkert med hjärtljud eftersom det kan vara svårt att hitta så tidigt och det kan göra en mer orolig ifall det inte hittas! Däremot tas väl gravtest på inskrivningen eftersom det tas urinprov tänker jag! Hur man ska klara av att vänta i 8 månader till är dock ett mysterium. Men om 2,5 månad finns ju en chans att man iaf kan börja känna sparkar, tänker att det underlättar lite! :)
Svar på tråden Vi som precis plussat - dela känslor och tankar