• Emsan91

Vi som precis plussat - dela känslor och tankar

Hej! Jag fick mitt plus igår och är så himla lycklig! Är nu enligt mina beräkningar i v.5 :)

Jag och sambon är 25 år och känner oss så himla redo nu. Har inga barn sedan tidigare. För ca ett år sen fick jag missfall och snabbt efter det ett MA. Fick då höra att jag har en hjärtformad livmoder = lite högre risk för missfall. Nu hoppas vi att det kommer få gå vägen denna gång. Det är väl nu, v.6 och 7 som det har dött förut - när hjärtat ska börja slå. Hejjar på grynet i magen! :)

Finns det några andra där ute som precis plussat och vill följas åt? Skulle vara kul att få dela lite tankar och funderingar med er! :)

• Svar på tråden Vi som precis plussat - dela känslor och tankar
  • Emsan91
    Myspys85 skrev 2016-05-18 19:48:22 följande:

Hej! Det gick bra på ultraljudet idag, pyret levde och hade ett litet hjärta, så himla skönt att få det bekräftat! Men man slutar ju aldrig noja sig, jag blödde lite några timmar efter undersökningen (andra blödningen hittills under graviditeten) och blev såklart jätteorolig, men vet ju att det är vanligt. Antagligen petade hon runt en del och slemhinnorna är ju sköra där nere. Nu har vi bestämt att göra KUB också om några veckor, så då får vi ett till ultraljud, skönt med några milstolpar på vägen till RUL :)

Förutom omtumlad och illamående mår jag bra. Hur mår ni tjejer? Kramar

Gud vad skönt att det gick bra!

Jag tycker jag mår alldeles för bra :/ men får se när det är dags..
  • Björckan

Hej allihopa.

Här har det hänt massa grejor. Jag var och gjorde nupp-delen av kubtestet i tisdags. Det var en högst levande och vilt sprattlande bebis där inne. Och riskberäkningen för trisomierna var jättelåg! Sköööönt....

Sedan berättade jag för jobbet idag. Vi har en turbulent tid där jag kommer vara ensam arbetsterapeut på jobbet från juni och framåt och det är massa förändringar på g så jag var nervös inför att släppa den här "bomben" till mina kollegor att jag försvinner i november. Men de var jättefina och gav mig glada tillrop. Skönt det med. Vet inte hur mina chefer reagerar dock. Jag skickade ett mail till dem imorse men har inte fått svar... Nåja, de får väl ta det som de vill.. Jag är glad i alla fall. All noja som jag haft sedan jag plussade känns bortblåst nu och det är så skönt. Nu gläds jag bara. Jag vet att det finns 100000000000 saker som kan gå fel, och säkert kommer jag in i perioder igen av oro men just nu är livet fantastiskt :)

• Emsan91
    Björckan skrev 2016-05-19 08:28:35 följande:

Hej allihopa.

Här har det hänt massa grejor. Jag var och gjorde nupp-delen av kubtestet i tisdags. Det var en högst levande och vilt sprattlande bebis där inne. Och riskberäkningen för trisomierna var jättelåg! Sköööönt....

Sedan berättade jag för jobbet idag. Vi har en turbulent tid där jag kommer vara ensam arbetsterapeut på jobbet från juni och framåt och det är massa förändringar på g så jag var nervös inför att släppa den här "bomben" till mina kollegor att jag försvinner i november. Men de var jättefina och gav mig glada tillrop. Skönt det med. Vet inte hur mina chefer reagerar dock. Jag skickade ett mail till dem imorse men har inte fått svar... Nåja, de får väl ta det som de vill.. Jag är glad i alla fall. All noja som jag haft sedan jag plussade känns bortblåst nu och det är så skönt. Nu gläds jag bara. Jag vet att det finns 100000000000 saker som kan gå fel, och säkert kommer jag in i perioder igen av oro men just nu är livet fantastiskt :)

Men åh vad skönt att höra att allt är som det ska!

Jag längtar till mitt ultraljud om två veckor
  • Myspys85
    Björckan skrev 2016-05-19 08:28:35 följande:

Hej allihopa.

Gud vad härligt! Njut av att allt står rätt till där inne och förhoppningsvis har du ett par "lätta" månader framför dig nu :)
  • Emsan91

Alltså. Det är så fruktansvärt jobbigt med denna väntan. Att inte veta om det lever - att allt är som det ska, vet inte ens vilken vecka jag är i.. :-/ önskar dagarna kunde rulla på lite snabbare.

Hur mår ni andra? Går det bra för alla? Har ni mycket symptom?

• Myspys85
    Emsan91 skrev 2016-05-21 09:12:38 följande:

Alltså. Det är så fruktansvärt jobbigt med denna väntan. Att inte veta om det lever - att allt är som det ska, vet inte ens vilken vecka jag är i.. :-/ önskar dagarna kunde rulla på lite snabbare.

Hur mår ni andra? Går det bra för alla? Har ni mycket symptom?

Jag håller med, väntan är jobbig... Men en liten tröst är ju att du inte har någon anledning att tro att det INTE står rätt till där inne, allt har ju gått bra hittills :) Jag tycker det har varit väldigt jobbigt med blödningar, man kan inte rusa in för ultraljud varje gång liksom utan får "anta" att det är ok sålänge det inte blöder massor. Det gör ju även att jag är ultraförsiktig med tex träning och sex, vill inte orsaka mer blödningar och oro så jag drar ner på sånt just nu. Längtar efter en ordentlig springtur!!

Mår verkligen skit på kvällarna, det är en pina att hålla sig vaken, brukar krypa i säng strax efter 21 för att slippa må så illa. Lergigan comp hjälpte väl sådär, ska ge det ett till försök ikväll, annars ska jag testa sea-band, någon som har provat det?

Berättade för mina föräldrar förra helgen, kunde inte låta bli även om jag gärna hade velat se UL först. De blev såklart superglada :)
  • Emsan91
    Myspys85 skrev 2016-05-21 09:51:39 följande:

Jag håller med, väntan är jobbig... Men en liten tröst är ju att du inte har någon anledning att tro att det INTE står rätt till där inne, allt har ju gått bra hittills :) Jag tycker det har varit väldigt jobbigt med blödningar, man kan inte rusa in för ultraljud varje gång liksom utan får "anta" att det är ok sålänge det inte blöder massor. Det gör ju även att jag är ultraförsiktig med tex träning och sex, vill inte orsaka mer blödningar och oro så jag drar ner på sånt just nu. Längtar efter en ordentlig springtur!!

Mår verkligen skit på kvällarna, det är en pina att hålla sig vaken, brukar krypa i säng strax efter 21 för att slippa må så illa. Lergigan comp hjälpte väl sådär, ska ge det ett till försök ikväll, annars ska jag testa sea-band, någon som har provat det?

Berättade för mina föräldrar förra helgen, kunde inte låta bli även om jag gärna hade velat se UL först. De blev såklart superglada :)

Nä.. tycker det känns bra men det blev ju lite chock att få veta att jag är två veckor back. Kan ju inte låta bli att fundera på om allt är som det ska. Jag mår också riktigt risigt på kvällarna.

Längtar verkligen tills vi får se livet därinne. Vill berätta för våra familjer men sambon vill gärna vänta till efter ul så då respekterar jag det. :) Men tiden går så fruktansvärt långsamt...
  • Björckan

Ja väntan innan man vet vad som händer där inne är skitjobbig!! Min BM sa att så länge man känner sig gravid så är allt normalt. Jag har försökt tänka så när jag haft en dag med mycket illamående eller ont - "bra, allt är normalt." Håller ju humöret upoe lite också.

Vi gjorde inget KUB med första barnet. Däremot kändes det viktigare nu eftersom vi ju har ett barn som också skulle påverkas mycket om syskonet var sjukt eller dog och eftersom jag dessutom är över 30 nu...

• Myspys85
    Emsan91 skrev 2016-05-21 12:59:38 följande:

Nä.. tycker det känns bra men det blev ju lite chock att få veta att jag är två veckor back. Kan ju inte låta bli att fundera på om allt är som det ska. Jag mår också riktigt risigt på kvällarna.

Längtar verkligen tills vi får se livet därinne. Vill berätta för våra familjer men sambon vill gärna vänta till efter ul så då respekterar jag det. :) Men tiden går så fruktansvärt långsamt...

Jag förstår absolut, det är skitjobbigt att gå och vänta men det kommer kännas skönt att kunna berätta sedan när ni väl gjort UL. Tiden går fort! "Skönt" ändå att du fått mer symptom nu hehe, man får ångra att man önskat fler symptom...
    Oviss01 skrev 2016-05-21 17:11:18 följande:

Hur tänker ni kring kub-testet. Gör "alla" det? 

Vi hade inte tänkt göra KUB men när vi väl blev gravida ändrade jag mig, vi har kämpat rätt länge och jag vill att barnet mår bra och att vi inte får jobbiga överraskningar senare i graviditeten. Tycker även att det är skönt med ett extra ultraljud. Dock kommer det krävas att vi får väldigt dåliga riskodds för att jag ska göra något moderkaksprov, känns onödigt med ett ingrepp om inte oddsen är väldigt höga förstås. Hur känner du/ni?
Svar på tråden Vi som precis plussat - dela känslor och tankar