• Emsan91

Vi som precis plussat - dela känslor och tankar

Hej! Jag fick mitt plus igår och är så himla lycklig! Är nu enligt mina beräkningar i v.5 :)

Jag och sambon är 25 år och känner oss så himla redo nu. Har inga barn sedan tidigare. För ca ett år sen fick jag missfall och snabbt efter det ett MA. Fick då höra att jag har en hjärtformad livmoder = lite högre risk för missfall. Nu hoppas vi att det kommer få gå vägen denna gång. Det är väl nu, v.6 och 7 som det har dött förut - när hjärtat ska börja slå. Hejjar på grynet i magen! :)

Finns det några andra där ute som precis plussat och vill följas åt? Skulle vara kul att få dela lite tankar och funderingar med er! :)

• Svar på tråden Vi som precis plussat - dela känslor och tankar
  • Oviss01
    Myspys85 skrev 2016-08-11 13:46:23 följande:

Hej tjejer, hur går det för er som är runt vecka 16-20 nu? Vet att vi var några stycken i början. Jag skulle ha varit i v 20 nu men vi fick det jobbiga beskedet på RUL att det lilla fostret inte såg friskt ut, njurarna fungerade inte plus några småsaker till. Chanserna för ett friskt liv var mycket små eller obefintliga, så för att vår bebis skulle slippa lida beslutade vi oss för att avsluta graviditeten :( Gick igenom aborten för bara några dagar sedan och det känns så tungt och orättvist att vårt lilla barn inte fick det liv vi hade hoppats på. Vi fick sitta med honom efteråt men nu känns det så tomt, magen hade ju växt de sista veckorna och jag åt som en karl. Älskar vårt lilla barn och hoppas kunna gå vidare och bli gravida igen i framtiden. Det känns som att vi hade extrem otur och jag hoppas att ni slipper den oturen nu när vi "tog" den. Kramar

Åh, nej. Lider verkligen med er, detta är min mardröm när vi ska på RUL nu på måndag... önskar man bara kunde släppa all oro och BARA se fram emot att få se bebisarna och nyfiken fråga om kön etc..

Lycka till med allt, hoppas ni blir gravida igen snart! Som sagt, det var ju extrem otur, så sannolikheten att det skulle hända igen är ju i princip obefintlig. 

Kramar!
  • Myspys85
    Björckan skrev 2016-08-11 20:03:08 följande:

Åh nej!!! Jag håller tummarna för att ni snart är gravida igen. Massa kramar <3

Tack! Hur går det för dig?
    Oviss01 skrev 2016-08-11 22:17:56 följande:

Åh, nej. Lider verkligen med er, detta är min mardröm när vi ska på RUL nu på måndag... önskar man bara kunde släppa all oro och BARA se fram emot att få se bebisarna och nyfiken fråga om kön etc..

Lycka till med allt, hoppas ni blir gravida igen snart! Som sagt, det var ju extrem otur, så sannolikheten att det skulle hända igen är ju i princip obefintlig. 

Kramar!

Ja det är verkligen det man fruktar mest att få höra, men risken är så liten. Jag håller ändå tummarna för er och tror att det kommer gå bra :) Det är normalt att vara nervös innan! Hur mår du nu? Kram
  • Frkmaria
    Myspys85 skrev 2016-08-11 13:46:23 följande:

Hej tjejer, hur går det för er som är runt vecka 16-20 nu? Vet att vi var några stycken i början. Jag skulle ha varit i v 20 nu men vi fick det jobbiga beskedet på RUL att det lilla fostret inte såg friskt ut, njurarna fungerade inte plus några småsaker till. Chanserna för ett friskt liv var mycket små eller obefintliga, så för att vår bebis skulle slippa lida beslutade vi oss för att avsluta graviditeten :( Gick igenom aborten för bara några dagar sedan och det känns så tungt och orättvist att vårt lilla barn inte fick det liv vi hade hoppats på. Vi fick sitta med honom efteråt men nu känns det så tomt, magen hade ju växt de sista veckorna och jag åt som en karl. Älskar vårt lilla barn och hoppas kunna gå vidare och bli gravida igen i framtiden. Det känns som att vi hade extrem otur och jag hoppas att ni slipper den oturen nu när vi "tog" den. Kramar

Usch. Lider med er. Högg till ordentligt i hjärtat när jag läste! Alla tankar till er! Vi ska på rul på måndag och jag oroar mig lite för att något ska vara fel. Tycker dock jag känner rörelser så jag hoppas verkligen allt är som det ska! Kram!
  • Myspys85
    Frkmaria skrev 2016-08-12 14:19:26 följande:

Usch. Lider med er. Högg till ordentligt i hjärtat när jag läste! Alla tankar till er! Vi ska på rul på måndag och jag oroar mig lite för att något ska vara fel. Tycker dock jag känner rörelser så jag hoppas verkligen allt är som det ska! Kram!

Tack för dina ord! Jag är övertygad om att vi hade otur och oddsen ser mycket bättre ut för er, men berätta gärna hur det gick. Jag glädjer mig åt alla som får veta att deras barn är friska :) Dock har jag svårt att se barnvagnar ute på stan, men det går väl över. Tror att vi har ganska lätt att bli gravida (ta i trä!) men vill ge det lite tid efter den här graviditeten, låta oss själva sörja och hedra vår lille son först. Men under hösten så hoppas vi köra på igen!
  • Frkmaria
    Myspys85 skrev 2016-08-12 16:05:56 följande:

Tack för dina ord! Jag är övertygad om att vi hade otur och oddsen ser mycket bättre ut för er, men berätta gärna hur det gick. Jag glädjer mig åt alla som får veta att deras barn är friska :) Dock har jag svårt att se barnvagnar ute på stan, men det går väl över. Tror att vi har ganska lätt att bli gravida (ta i trä!) men vill ge det lite tid efter den här graviditeten, låta oss själva sörja och hedra vår lille son först. Men under hösten så hoppas vi köra på igen!

Skönt att du ändå känner så och tror det kan vara klokt att inte "ersätta" direkt sådär. Oddsen vet man aldrig om. Jag tycker att oddsen 1/200 på ett kubtest är mycket mindre riskigt än oddsen 1/100 på ett fostervattenprov. Ja. Det är ju mindre riskigt men i förhållande till varandra alltså. Och är något inte helt utvecklat så kan det bli en kort och relativt jobbig tillvaro som ändå inte hade lett till något. Skönt att nig fick tiden att sägs hejdå i alla fall! Hoppas också att det inte tar månader när ni väl försöker igen så ni får en liten till sommarn! Kram igen!
  • Björckan
    Myspys85 skrev 2016-08-12 12:01:42 följande:

Tack! Hur går det för dig?

För mig går det bra. Jag har fått kejsarsnitt beviljat p.g.a de skador jag fick vid förra förlossningen så det känns väldigt skönt!
  • Myspys85
    Oviss01 skrev 2016-08-11 22:17:56 följande:

Kramar!

Hallå, hur gick det för er på RUL? Hoppas bra! Behöver lite glada nyheter nu när allt känns så deppigt.
  • Myspys85
    Björckan skrev 2016-08-13 12:44:12 följande:

För mig går det bra. Jag har fått kejsarsnitt beviljat p.g.a de skador jag fick vid förra förlossningen så det känns väldigt skönt!

Åh vad skönt, då slipper du oroa dig för den biten. Härligt att det går bra för dig :)
  • Björckan

Myspys85 skrev 2016-08-18 07:45:35 följande:

Hallå, hur gick det för er på RUL? Hoppas bra! Behöver lite glada nyheter nu när allt känns så deppigt.

Ja jag har också undrat hur det gick!!

Myspys85 skrev 2016-08-18 07:46:57 följande:
    Åh vad skönt, då slipper du oroa dig för den biten. Härligt att det går bra för dig :)

Ja det var verkligen en sten som släppte från bröstet! Det finns ju ändå 1000 saker att oroa sig för men nu behöver jag i alla fall inte bekymra mig för kaosförlossning igen...

• Frkmaria

En (inte så liten utan ganska stor) pojke visade sig vara där inne. Omberäknat från först 9 till 5 och nu 2 januari så han växer så det knakar!

Tyvärr lite vatten i njurarna, ingen fara i sig men ska på nytt UL v 30. Börjar bli lite orolig för förlossningen så ska verkligen tjata på bm nästa gång. Tydligen så vill man inte att barn mer vatten i njurarna ska gå över utan sätter igång dem på BF (vill inte bli igångsatt) och detsamma gäller stora barn, då kan även kejsarsnitt komma på tal. Dock vill jag inte ha ett kejsarsnitt 2v innan BF eftersom jag vill att pojken ska komma i januari (för hans egen skull under skolåren). Så vi får se. Ytterligare några parametrar med keloider osv som måste diskuteras! Helst vill jag inget av det, undra om det går? ;)
  • Oviss01

Det gick väl så bra det kan gå! 

Två små fina FLICKOR rumlade runt där inne. Helt fantastiskt, kan fortfarande inte riktigt förstå att det faktiskt är två människor i magen. Jag känner ju ingenting tycker jag, men jag såg ju hur de rörde sig och hade sig där inne på RUL. Allt var bra med dem, vad de kan se. Häftigt också att de kan zooma in så pass och titta på alla kammare i hjärtat osv.

Vi blev chockade över att det var två tjejer, vi var heeeelt inställda på två tjejer. Så nu är vi helt förvirrade över vad de ska heta...

Något bra med tvillingar är ju också att jag får göra en massa extra ultraljud, dags om två månader igen nästa gång.

Sedan var jag hos BM igår också och fick höra tjejernas hjärtan för första gången. Hon försökte lyssna på båda samtidigt, men då blev det bara rundgång  
  • Oviss01

Just det, glömde säga också att BF blev flyttat ett par dagar. Så nu är det 3 januari som gäller. Så vi är nära varandra Frkmaria!

Men i och med att de är två, så lär det bli decemberbarn..

• Frkmaria

Åh vad härligt! Misstänker att du menade att ni trodde det var pojkar? Ska vi byta namnlista med varandra...vi känner precis samma sak med namn med en pojke! Hahaha. Jag har läst på lite både om att det är en stor en förmodligen och vatten i njurarna. Kan säkert få kejsarsnitt (vilket jag egentligen vill ha) men vill ju ha en januaribebis (eftersom man då ligger "före" i utvecklingen om ni förstår hur jag tänker) och kejsarsnitt brukar planeras 1-2 v innan BF. Åh. Är så fundersam kring detta!

• Oviss01
    Frkmaria skrev 2016-08-19 15:07:45 följande:

Åh vad härligt! Misstänker att du menade att ni trodde det var pojkar? Ska vi byta namnlista med varandra...vi känner precis samma sak med namn med en pojke! Hahaha. Jag har läst på lite både om att det är en stor en förmodligen och vatten i njurarna. Kan säkert få kejsarsnitt (vilket jag egentligen vill ha) men vill ju ha en januaribebis (eftersom man då ligger "före" i utvecklingen om ni förstår hur jag tänker) och kejsarsnitt brukar planeras 1-2 v innan BF. Åh. Är så fundersam kring detta!

Haha, ja självklart. Vi räknade med två pojkar, egentligen ingen annan anledning än att min sambo har en son sedan tidigare. Sedan ville jag liksom förbereda mig på det, eftersom jag så gärna ville ha en tjej... Så blev det två flickor

Från början sa vi att tjejnamn är ju så himla mycket lättare än killnamn. Men nu när vi vet, så blev det helt plötsligt omöjligt!

Känner igen det där med att vilja ha en januaribebis.. det vill vi också, men det är inte så troligt att det blir så.. jag vill helst INTE att det blir kejsarsnitt, men det är ju möjligt det med, när det är två. 

Allt blir inte alltid som man tänkt sig
  • Myspys85
    Frkmaria skrev 2016-08-19 15:07:45 följande:

Oviss01 skrev 2016-08-19 18:28:52 följande:

Haha, ja självklart. Vi räknade med två pojkar, egentligen ingen annan anledning än att min sambo har en son sedan tidigare. Sedan ville jag liksom förbereda mig på det, eftersom jag så gärna ville ha en tjej... Så blev det två flickor

Från början sa vi att tjejnamn är ju så himla mycket lättare än killnamn. Men nu när vi vet, så blev det helt plötsligt omöjligt!

Känner igen det där med att vilja ha en januaribebis.. det vill vi också, men det är inte så troligt att det blir så.. jag vill helst INTE att det blir kejsarsnitt, men det är ju möjligt det med, när det är två. 

Åh vad skönt att det såg bra ut! Men förstår att man direkt får nya frågor/funderingar beroende på vad ultraljudet visar. Tycker dock att ni inte ska oroa er så himla mycket för december/januari, herregud det är inte hela världen. Vårt barn skulle ha kommit precis innan nyår och jag kände bara "låt det komma i december så att jag slipper gå över tiden" :) Nu blir det kanske sommarbarn istället om vi har tur. Man har verkligen inget att säga till om där!
  • Frkmaria
    Myspys85 skrev 2016-08-19 21:37:58 följande:

Åh vad skönt att det såg bra ut! Men förstår att man direkt får nya frågor/funderingar beroende på vad ultraljudet visar. Tycker dock att ni inte ska oroa er så himla mycket för december/januari, herregud det är inte hela världen. Vårt barn skulle ha kommit precis innan nyår och jag kände bara "låt det komma i december så att jag slipper gå över tiden" :) Nu blir det kanske sommarbarn istället om vi har tur. Man har verkligen inget att säga till om där!

Det är absolut en värdslig sak i det stora hela. Och ju mer jag funderar ju mer vill jag ha kejsarsnitt. Inte många jag känner som inte fått komplikationer och förlossningsdkador vid vanlig förlossning. De kejsarsnitt som blir komplikationer med är ju de akuta och inte de planerade.

Sommarbarn är ju så mysigt!
    Oviss01 skrev 2016-08-19 18:28:52 följande:

Förstår dig precis. Är väl lite önsketänkande fast jag tänkte tvärtom. Ville också gärna ha en flicka. Inte så att jag är ledsen att det blir en pojke. Men tror det är för man själv är tjej man vill ha en flicka, att man kan bonda mer. Och för alla fina klänningar man kan köpa. Haha. Sen vill jag egentligen ha en av varje. Trodde ett tag vi skulle få tvillingar (innan UL och så. Mest gör jag kände sv graviditeten så tidigt och hade så ont) men det var det ju inte. Hur känns det att få två samtidigt? Det blir ju ändå en lite tuffare start även om jag tror det blir mysigt i längden att de två har varandra.
  • Syster86

Sommarbarn är ju så mysigt!Förstår dig precis. Är väl lite önsketänkande fast jag tänkte tvärtom. Ville också gärna ha en flicka. Inte så att jag är ledsen att det blir en pojke. Men tror det är för man själv är tjej man vill ha en flicka, att man kan bonda mer. Och för alla fina klänningar man kan köpa. Haha. Sen vill jag egentligen ha en av varje. Trodde ett tag vi skulle få tvillingar (innan UL och så. Mest gör jag kände sv graviditeten så tidigt och hade så ont) men det var det ju inte. Hur känns det att få två samtidigt? Det blir ju ändå en lite tuffare start även om jag tror det blir mysigt i längden att de två har varandra.

[/quote]

Hehe jag är tvärtom - hoppas på en kille men sambon är övertygad om att det blir en tjej. Vi får se på rul nästa tisdag förhoppningsvis :) Jag känner att jag hellre skulle vilja ha en son för jag är inte sådär tjejig och tycker det ör jobbigt med tjejer som bara ska vara prinsessor och rosa och gulliga. Sen har min bror 2 grabbar aå vore ju roligare för min kiddo antagligen att hänga med grabbar :) Killar har det ju generellt lättare i livet känner jag också - med jobb, löner osv. Men blir givetvis överlycklig oavsett. Vill bara ha en frisk liten en nu när det väl tagit sig efter två års försök och snart har halva graviditeten gått.

Svar på tråden Vi som precis plussat - dela känslor och tankar