• Emsan91

Vi som precis plussat - dela känslor och tankar

Hej! Jag fick mitt plus igår och är så himla lycklig! Är nu enligt mina beräkningar i v.5 :)

Jag och sambon är 25 år och känner oss så himla redo nu. Har inga barn sedan tidigare. För ca ett år sen fick jag missfall och snabbt efter det ett MA. Fick då höra att jag har en hjärtformad livmoder = lite högre risk för missfall. Nu hoppas vi att det kommer få gå vägen denna gång. Det är väl nu, v.6 och 7 som det har dött förut - när hjärtat ska börja slå. Hejjar på grynet i magen! :)

Finns det några andra där ute som precis plussat och vill följas åt? Skulle vara kul att få dela lite tankar och funderingar med er! :)

• Svar på tråden Vi som precis plussat - dela känslor och tankar
  • 1900920802

Hej igen :)

de måste ha varit något med testet jag tog imorse får jag hoppas på. Tog ett nu på eftermiddagen och de vart starkt som alla andra! Dehär fick jag nu :)

Försvann typ en sten från bröstet nu känns de som!

Gått oroad på jobbet hela dagen! Glad att jag tog ett när jag kom hem.

• Syster86
    Myspys85 skrev 2016-06-05 10:22:25 följande:
    Jag håller med FrkMaria, smärtorna kan vara helt normala, alla känner olika! Men det är ju onödigt att du går runt och oroar dig i onödan, så kanske boka tid hos gynekolog för ett tidigt ultraljud? Då kan du prata om dina symptom och kanske få lite lugnande råd. Och barnlösa ska ni ju inte behöva vara, det finns hjälp att få ifall ni verkligen skulle ha problem att bli gravida igen :) Jag håller tummarna för att denna graviditet blir till en liten bebis! Kram på er
    Frkmaria skrev 2016-06-05 01:32:27 följande:
    Från v 3 har jag haft fruktansvärda smärtor i magen. Både förstoppning och även mensliknande smärtor. Var på vul i onsdags och då såg jag en tickande hjärta i v 9 så det stämde precis! Oroa dig inte för mycket. Jag skulle råda dig att få igång magen för är det förstoppning vilket är vanligt blir övriga smärtor värre! Min mage har kommit igång nu och trots att övriga smärtor är kvar är de inte alla lika intensiva som i början (kan ju vara ett nytt skede också...)

Tack för era svar, känns ju hemskt att säga men är glad att nån annan haft ont också (förlåt haha). Ska försöka komma i kontakt med gyn/BM imorgon. Har mailat vårdcentralen (går ej att nå på telefon) samt en privat BM som vi var i kontakt med när hela få-igång-en-fungerande-mens-process började.

Idag gjorde jag ett sånt digitalt test med veckoanvisning, det stod +3v, vilket enl förp. enl läkare brukar räknas som 5+, vilket vi tycker verkar passa bra in i tidsspannet vi trott.

Idag är första dagen utan magsmärtorna, har haft 2 mindre smärtor idag bara. Hoppas det är ett gott tecken. Fortfarande ingen blödning eller så. Vill bara till BM och få nåt svar om att det finns nåt där inne. Hur tidigt kan man få bekräftat att det är en levande krabat som bor där inne??

• Myspys85
    Syster86 skrev 2016-06-05 15:51:25 följande:
    Frkmaria skrev 2016-06-05 01:32:27 följande:
    Från v 3 har jag haft fruktansvärda smärtor i magen. Både förstoppning och även mensliknande smärtor. Var på vul i onsdags och då såg jag en tickande hjärta i v 9 så det stämde precis! Oroa dig inte för mycket. Jag skulle råda dig att få igång magen för är det förstoppning vilket är vanligt blir övriga smärtor värre! Min mage har kommit igång nu och trots att övriga smärtor är kvar är de inte alla lika intensiva som i början (kan ju vara ett nytt skede också...)

Tack för era svar, känns ju hemskt att säga men är glad att nån annan haft ont också (förlåt haha). Ska försöka komma i kontakt med gyn/BM imorgon. Har mailat vårdcentralen (går ej att nå på telefon) samt en privat BM som vi var i kontakt med när hela få-igång-en-fungerande-mens-process började.

Idag gjorde jag ett sånt digitalt test med veckoanvisning, det stod +3v, vilket enl förp. enl läkare brukar räknas som 5+, vilket vi tycker verkar passa bra in i tidsspannet vi trott.

Idag är första dagen utan magsmärtorna, har haft 2 mindre smärtor idag bara. Hoppas det är ett gott tecken. Fortfarande ingen blödning eller så. Vill bara till BM och få nåt svar om att det finns nåt där inne. Hur tidigt kan man få bekräftat att det är en levande krabat som bor där inne??

Det är väl lite olika hur mycket man ser på tidigt ultraljud, men man borde kunna se ganska väl att det är ett friskt litet embryo redan i v5-6, sedan kanske man måste vänta några veckor till för att tydligt kunna se hjärtat. Om du ringer och bokar tid nu kanske det ändå är några veckors väntetid så det löser sig nog :) Skönt att smärtorna har minskat! Jag hade också extrem "mensvärk" typ i vecka 4-5 precis innan jag plussade, sedan gick det över i mer normal molvärk.
  • Oviss01

Imorgon skulle jag varit på ultraljud, men min sambo hade inte möjlighet att komma ifrån jobbet så vi blev tvungna att flytta ultraljudet till nästa vecka. Som jag har räknat ner sekunderna till imorgon, så blir det en hel vecka senare ja, ni känner säkert igen er med att tiden går så fruktansvärt långsamt. Och att man är orolig över att det inte finns något där inne, trots positiva graviditetstester..

Idag är jag i vecka 9+3, så en bra sak med ultraljud en vecka senare är ju att man kanske kan se mer på ultraljudet också. Man får försöka se det positiva

Känner egentligen INGENTING av graviditeten, så jag vill få bekräftat att det faktiskt är nåt..

• Frkmaria
    Oviss01 skrev 2016-06-06 13:58:24 följande:

Imorgon skulle jag varit på ultraljud, men min sambo hade inte möjlighet att komma ifrån jobbet så vi blev tvungna att flytta ultraljudet till nästa vecka. Som jag har räknat ner sekunderna till imorgon, så blir det en hel vecka senare ja, ni känner säkert igen er med att tiden går så fruktansvärt långsamt. Och att man är orolig över att det inte finns något där inne, trots positiva graviditetstester..

Idag är jag i vecka 9+3, så en bra sak med ultraljud en vecka senare är ju att man kanske kan se mer på ultraljudet också. Man får försöka se det positiva

Känner egentligen INGENTING av graviditeten, så jag vill få bekräftat att det faktiskt är nåt..

Förstår dig precis! Kan tänka mig det är lite frustrerande men en vecka är egentligen ingenting i det långa loppet! (Försöka tänka så går ju). Har haft overklighetskänslor, trots att jag känner sjukt mycket gravidsymptom, och det var verkligen en lättnad när jag gjorde ett vul i förra veckan så vet precis vad du menar. Om en vecka ska vi till bm på inskrivning och sen blir det väl kub närmast i v 13. Det är så spännande alltihop! :)
  • Syster86
    Frkmaria skrev 2016-06-06 14:50:52 följande:

Förstår dig precis! Kan tänka mig det är lite frustrerande men en vecka är egentligen ingenting i det långa loppet! (Försöka tänka så går ju). Har haft overklighetskänslor, trots att jag känner sjukt mycket gravidsymptom, och det var verkligen en lättnad när jag gjorde ett vul i förra veckan så vet precis vad du menar. Om en vecka ska vi till bm på inskrivning och sen blir det väl kub närmast i v 13. Det är så spännande alltihop! :)

Men nej vad jobbigt! Jag plussade helt oväntat i lördags, efter att vi föraökt i 2 år och jag går redan på väggarna här hemma. Testet visade plus 3v vilket enl test beräknas som typ 5 av läkare vilket vi tycker låter rimligt. Minst. Men har haft asont i magen i 3 v och vill också veta att det faktislt finns en liten maja eller arvid där inne. Lycka till på ultraljudet! Måtte jag få kontakt med nån bm snart också. Vill veta vad som händer nu liksom :)
  • Myspys85

Tjejer, jag var på provtagning hos barnmorskan igår (är i början av v12 nu) och hade ställt in mig på att vi skulle ta prover för Kub också, så säger hon att hon kollat fel och pga semestertider kan jag inte göra Kub i vår kommun! Normalt erbjuds alla att göra det här, men endast över 35 år på sommaren. Det är ju egentligen lugnt, men hon sa vid senare tillfället att jag FÅR göra Kub så nu var jag ju inställd på det :( Blev sjukt besviken och nojig. Kan få åka till ett annat landsting och göra det, men är det värt det?! Både sambon, mamma och ena bästisen försöker lugna och säga att vi klarar oss med RUL i v19, är ju inte långt dit. Men jag trodde jag skulle få se vår lilla bebis snart igen och liksom känna mig lugnare. Känner mig skittöntig som nojar mig i onödan, risken för fel är ju liten och man får bara en uppskattning ändå. Fler som skippar Kub och kan peppa mig lite? Kramar

• Oviss01
    Myspys85 skrev 2016-06-10 07:48:52 följande:

Tjejer, jag var på provtagning hos barnmorskan igår (är i början av v12 nu) och hade ställt in mig på att vi skulle ta prover för Kub också, så säger hon att hon kollat fel och pga semestertider kan jag inte göra Kub i vår kommun! Normalt erbjuds alla att göra det här, men endast över 35 år på sommaren. Det är ju egentligen lugnt, men hon sa vid senare tillfället att jag FÅR göra Kub så nu var jag ju inställd på det :( Blev sjukt besviken och nojig. Kan få åka till ett annat landsting och göra det, men är det värt det?! Både sambon, mamma och ena bästisen försöker lugna och säga att vi klarar oss med RUL i v19, är ju inte långt dit. Men jag trodde jag skulle få se vår lilla bebis snart igen och liksom känna mig lugnare. Känner mig skittöntig som nojar mig i onödan, risken för fel är ju liten och man får bara en uppskattning ändå. Fler som skippar Kub och kan peppa mig lite? Kramar

Vi kommer skippa KUB. Risken är så liten att det skulle vara något, och det finns ju en anledning till varför det i flera kommuner/landsting är så att bara de över 35 FÅR göra KUB över huvudtaget. Dessutom är jag osäker på hur jag skulle hantera resultatet om det är "mellanbra", för mig skulle det antagligen orsaka mer rädsla än trygghet.
  • Myspys85
    Oviss01 skrev 2016-06-10 10:23:47 följande:

Vi kommer skippa KUB. Risken är så liten att det skulle vara något, och det finns ju en anledning till varför det i flera kommuner/landsting är så att bara de över 35 FÅR göra KUB över huvudtaget. Dessutom är jag osäker på hur jag skulle hantera resultatet om det är "mellanbra", för mig skulle det antagligen orsaka mer rädsla än trygghet.

Åh tack för de orden! Jag håller med, risken är liten och hur gör man om man får ett "mellanbra" resultat. Oroa sig kommer man nog göra ändå så det räcker! Jag försöker se det positivt, vi behöver ju egentligen inte Kub :)
  • Sabina91
    Myspys85 skrev 2016-06-10 07:48:52 följande:

Jag förstår dig, när man är inställd på något och så blir det inget, inte så kul. Men vi kommer också skippa KUB, chansen är så liten ändå och min barnmorska sa till mig att man ser så bra ändå på rutinultraljudet och KUB skapar bara onödig rädsla :)

Det ordnar sig ska du se :)
Svar på tråden Vi som precis plussat - dela känslor och tankar