• Emsan91

Vi som precis plussat - dela känslor och tankar

Hej! Jag fick mitt plus igår och är så himla lycklig! Är nu enligt mina beräkningar i v.5 :)

Jag och sambon är 25 år och känner oss så himla redo nu. Har inga barn sedan tidigare. För ca ett år sen fick jag missfall och snabbt efter det ett MA. Fick då höra att jag har en hjärtformad livmoder = lite högre risk för missfall. Nu hoppas vi att det kommer få gå vägen denna gång. Det är väl nu, v.6 och 7 som det har dött förut - när hjärtat ska börja slå. Hejjar på grynet i magen! :)

Finns det några andra där ute som precis plussat och vill följas åt? Skulle vara kul att få dela lite tankar och funderingar med er! :)

• Svar på tråden Vi som precis plussat - dela känslor och tankar
  • Björckan
    Syster86 skrev 2016-06-23 16:49:50 följande:

Vi gjorde ett tidigt vul förrförra söndagen (fick datering 5+6 så för tidigt för att se så mycket men såg iaf ett blinkande sken som hon förklarade är blivande hjärtslag), pga att jag inte hade nån aning om hur långt gången jag var (oregelbunden mens och dessutom åt jag tabletter för att göra den regelbunden som jag hade slarvat med och trodde det var därför mensen inte kom). Nästa ul blir nog i samband med kub tror jag. Hade gärna betalat för ett prival ul nån gång innan fess men verkar svårt att få tag i nån i mina trakter. Lär inte va lättare nu under sommartid. Vi har försökt i 2 år och detta är mizn första graviditet så känner verkligen igen oron. Särskilt iom att jag inte har så mycket symptom annat än svullen mage. Och tröttare än vanligt.

BM pratade om kub i mitten av juli men då trodde vi att jag var längre gången, så blir la slutet på juli kan jag tro.

Nej såhär i semestertider är det ju i regel svårt att få tag på all form av vårdpersonal :/ Det låter ju rimligt att Kub kan bli i slutet av juli om du är i vecka 8 nu. Har du själv någon semester i juli? Det kanske kan få tiden att gå lite fortare för dig? :)
  • Anonym (Sessan)
    Björckan skrev 2016-06-24 08:11:02 följande:
    Grattis till dig, även om du är rädd och förvirrad. Jag säger som ovanstående. Ring BM nu och du kan berätta för henne att du är jätterädd. Det kan vara bra att prata igenom så att du kan bli remitterad till rätt instans (t.ex aurora) eller att du faktiskt kan känna att du blir lite lugnare och kan få svar på en del frågor.
    Går det att ringa någon nu i helgen, eller får jag vänta till nästa vecka?
    Jag har sån enorm ångest, det bara kryper i hela kroppen och jag bara gråter, låg vaken hela natten med panikångest. Känner bara...vill inte, vill inte, vill inte och önskar mig missfall. Jag vet att det är hemskt men det är så det känns. Sambon är glad såklart. Jag funderar på att göra abort i smyg. 
  • Anonym (Sessan)

Kan man göra abort och säga till omgivningen att det var ett missfall?

• Sabina91
    Anonym (Sessan) skrev 2016-06-24 13:08:36 följande:

Jag har sån enorm ångest, det bara kryper i hela kroppen och jag bara gråter, låg vaken hela natten med panikångest. Känner bara...vill inte, vill inte, vill inte och önskar mig missfall. Jag vet att det är hemskt men det är så det känns. Sambon är glad såklart. Jag funderar på att göra abort i smyg. 

Om du inte vill ska du inte tvinga dig, men gör det inte i smyg utan prata med din sambo, inga andra behöver veta något så länge du inte berättat att ni plussat. För Din förlossningsrädsla finns det hjälp att få och det är bra om du tar upp det med barnmorskan så snart som möjligt. Och dem du kan ringa är ju 1177 under helgen eller åka in akut, men tror inte dem kan hjälpa dig med din förlossningsrädsla på en gång mer än kanske ge dig något lugnande så du slipper panikångesten.

Hoppas det ordnar sig??
  • aleakim90
    Anonym (Sessan) skrev 2016-06-24 13:08:36 följande:

Ett tips jag kan ge för en som är så pass förlossningarädd är att tala med sin sambo om det så han vet hur du känner. Sen finns det massa hjälp att få från vårdens håll, men själv kan du ta kontakt med en doula. De är rätt dyra, men nyutbildade är billigare och de har kontakt med riktigt erfarana om det är något.

Lycka till!
  • bebisdags

Hej plussade i torsdags två dagar innan BIM (enligt mig ganska svagt + men ändå +, bild finns på min sida).. Är det bara jag som får känslan "Är det verkligen sant"  ? Tänker att det är något fel på testet då de  känns så overkligt eller är väl  snarare oro eftersom jag vill det så mycket. Känns även som att mensen kommer komma och jag kommer bli riktigt besviken.. Varför känner jag så här? Är ju verkligen super glad men oroar mig hela tiden.. Kanske går bort efter ett andra test.Någon som känt så som jag känner?

• bebisdags
    bebisdags skrev 2016-06-26 00:21:42 följande:

Hej plussade i torsdags två dagar innan BIM (enligt mig ganska svagt + men ändå +, bild finns på min sida).. Är det bara jag som får känslan "Är det verkligen sant"  ? Tänker att det är något fel på testet då de  känns så overkligt eller är väl  snarare oro eftersom jag vill det så mycket. Känns även som att mensen kommer komma och jag kommer bli riktigt besviken.. Varför känner jag så här? Är ju verkligen super glad men oroar mig hela tiden.. Kanske går bort efter ett andra test.Någon som känt så som jag känner?

Bifogar bild här också.. Men vet att många skrivit att det är ett solklart plus men får inte bort tankarna ändå:(

• Novembersmile
    bebisdags skrev 2016-06-26 00:24:30 följande:
    Bifogar bild här också.. Men vet att många skrivit att det är ett solklart plus men får inte bort tankarna ändå:(
    jag är precis likadan. har tagit massor av test de senaste dagarna. testlagrets stickor visar svaga rosa streck, clearblue visar tydliga plus. Och idag tog jag ett digitalt med veckoindikator som visade gravid 1-2. Så nu får jag hejda mig och sluta testa.

Har ett mf i bagaget i v 5+6 sen i september.. så nojar att det kommer gå likadant nu. så jag tror att det är naturligt att man blir orolig.

Solklart plus iallafall! grattis!
    Son född aug-13
  • bebisdags

Skönt att det inte bara är jag men dessvärre tror jag att jag fått ett super tidigt missfall då jag testade imorse med samma test och det visade ett svagare +, knappt så jag får med det på bild och de är 4 dagar efter och BIM +1 så borde blivit starkare:( Har dock inte fått någon blödning eller smärta än så kan inte vara 100% men lutar väl mot super tidigt missfall :(

• bebisdags
    Novembersmile skrev 2016-06-26 07:55:35 följande:

jag är precis likadan. har tagit massor av test de senaste dagarna. testlagrets stickor visar svaga rosa streck, clearblue visar tydliga plus. Och idag tog jag ett digitalt med veckoindikator som visade gravid 1-2. Så nu får jag hejda mig och sluta testa.

Har ett mf i bagaget i v 5+6 sen i september.. så nojar att det kommer gå likadant nu. så jag tror att det är naturligt att man blir orolig.

Solklart plus iallafall! grattis!

Svarade ovanför glömde citera:)

Tillägger Grattis vad roligt!!:)
Svar på tråden Vi som precis plussat - dela känslor och tankar