• Svar på tråden Bim Juli 2016
  • Loncelot
    mosterJenny skrev 2016-07-06 21:03:11 följande:
    Hej!

Jag är ny här på FL och har följt både juni- och julitråden. Jättespännande att läsa allas berättelser och få vara med i både sorg och lycka.

Jag och min kille har äntligen bestämt oss för att försöka bli gravida med vår första. Slutade med p-piller 23 maj, fick den konstgjorda mensen 26 maj och tror jag hade ÄL runt den 13-14 juni då jag hade trådaktiga flytningar. Min mens kom igång nu 1 juli, så utan att veta hur lång cykel jag har (ätit p-piller i ca 12 år) beräknar jag ha BIM 30 juli. Tänkte att jag gärna följs åt här och kanske kommer med lite funderingar under vägen.

Tänkte inte köra med ÄL-tester utan hoppas på att få tydliga tecken och "köra på varannan dag". 

Men min första fråga då: sker ÄL samma dygn som de trådaktiga flytningarna kommer eller precis efteråt?! Har inte riktigt förstått det där...

Grattis till alla plus, riktigt häftigt!
    Välkommen, mina flytningar dom månaderna ja får det så varierar det med 1-4dgr innan ungefär, men alla har olika så svårt att jämföra med varandra hoppas det tar sig snabbt för er
  • DevilsDaughter

Copycat: jag testade ikväll med ett vanligt test från gravidkollen och det gav inte ens antydan till streck. Då är vi på samma dag efter ÄL.. jag kommer testa imorgon med morgonurin med samma test (de mäter samma som billiga-tester..

Rosenblad: jag tror det kommer släppa för er så fort ni får hjälp! Det kan ju vara något litet som behövs bara som hjälp på traven! Och er stress gör INTE att du inte bli gravid!!

• Deni81
    DevilsDaughter skrev 2016-07-06 19:17:03 följande:

Fyraa: Jag är idag på ÄL+10. I förrgår (ÄL+8) hade jag en hel del mensvärk hit och dit, på kvällen var livmodern öm men igår kände jag inte så mycket alls. Idag när jag eg skulle fått mens så var jag på tåligt humör och kände att jag inte hade tålamod med barnen, som alltid dagen för mens. Brösten har varit lite lätt ömma och lite svällda.

Deni: Nu kommer jag inte ihåg om jag frågat dig innan eller om du skrivit om det innan, men om din sambo nu är så motsträvig till att söka hjälp/kolla upp sig så kanske de kan börja med att göra utredning på dig bara?

Vi är färdiga med utredning så allt ser bra ut. Han är mer motsträvig till att verkligen försöka på riktigt med ÄL-tester och pricka in och ens prata om det. Vi prata lite om det idag, då sa han bara att det kanske dröjer 1 år till, det är som det är, typ. Ingen stöttning, inget positivt fick jag ut av det samtalet...
  • mixXi

Rosenblad: Har han så bra koll på när du har äl? Kan ni (han) inte bara skippa allt funderande en månad och se om det då även släpper för honom? Min sambo har också svårt att prestera men jag berättar inte alltid för honom när äl är utan försöker bara förföra honom lämpliga dagar =p Funkar hittills iaf. Men blir ju inte sex varje dag kring äl utan max varannan dag.

Jag är dock superförvirrad nu. Har haft riktigt tydliga fertila flytningar i över en vecka nu. Stegring på äl-test fre, lör och sön. Minskning igen på äl-test mån och nästan helt blankt test tis. Men trots detta fortsatta fertila flytningar?

Vad tror ni - kan man lita på äl-testen? Varför har jag isf fortsatta fertila flytningar? Kan man ha det???

• Deni81
    Anonym (EL) skrev 2016-07-06 19:44:46 följande:

Negativt idag på ÄL+10/11/12. Oklart vad jag egentligen är på för dag för jag fick glad gubbe på CB ÄL test två dagar i rad (aldrig hänt innan). Har BIM imorgon. Inga tecken på mens och inget tecken på graviditet. Vet att jag testade negativt tidigt med dottern trots att jag va gravid men jag vet inte. Ska testa på fredag igen om mensen inge kommit. Är så sjukt orkeslös bara. Orkar noll och inget. Orkar nästan inte ens bry mig över att testet va negativt. Väldigt olikt mig.

Då är vi lite i samma sits. Vet inte alls var jag är egentligen i cykeln. Tror också ÄL+11. Negativt test. Jag som inte skulle testa :-/ känner inte heller något tecken på vare sig det ena eller det andra. Humöret är i bott vilket är likt mig och min pms. Ledsen, gråter för minsta lilla, tänker katastroftankar. Så jag tror snarare på mens. Har ont i nacken också som jag brukar ha innan mens, sådär infernaliskt ont. Hoppas du, jag (och alla andra) plussar ändå så vi får lite solskenshistorier här!!
  • Deni81
    Loncelot skrev 2016-07-06 20:30:13 följande:

Varje gång min man ska gå ut o ta en cigg så tänker ja hur lång tid sen sist han tog en...han förstår inte att detta är frustrerande med alla punkter runt om...själv vill ja även gå ner i vikt, ser väl normal ut men vissa punkter på kroppen gör mig deppig som magen tex, visst man har fött 3 barn men känner inte för att "banta/träna" innan jag blir gravid för så många kilon är det inte...men allt känns mer eller mindre hopplöst med bebisverkstaden då dom 2sista graviditeterna kommit på första o andra försöket o här står ja på försök 7...pffff

Nä, varför kan de inte engagera sig mer och försöka lägga lite energi och vilja i det hela? Så tänker jag ofta. Det FINNS ju såna män! Som verkligen vill. Jag tror min verkligen vill och skulle bli överlycklig om det blev ett plus, han kanske till och med skulle gråta en skvätt. Men vägen dit är för honom helt obekymrad...
  • Guffy78
    Rosenblad skrev 2016-07-06 20:40:05 följande:

Några dagar sen jag skrev nu, hoppades då på en graviditet eftersom min mens var sen och fick spökstreck på testet. Dock kom mensen sen och värken kom på dag tre, fattade inget.. Nu har jag dock kommit till den grad att jag gett upp. Har gråtit varje dag sen mensen kom och klarar inte av att se ett barn eller någon gravid. Vänder bort blicken direkt. Så nu ska jag och mannen försöka oss på en utredning, för jag tror något är fel. Och när folk säger att t.om tankarna och stressen kan påverka, ja då är det ju kört för oss för det går inte en dag utan att jag tänker på det. Räknar ner dagarna tills vi kan försöka igen och sen när vi väl är där känner mannen prestationsångest så vi kan aldrig få till det tillräckligt endå så det känns omöjligt. Och det gör inte saken bättre att jag gråter varje dag och han får trösta mig och sen får han pressen på sig att försöka göra så jag inte gråter månaden därpå. Nä usch.. Vill köra på en utredning direkt! Hade vi haft pengar hade jag gått raka vägen till en ivf mottagning men förhoppningsvis får vi hjälp. Någon mer som snart ger upp eller redan gjort de? :(

Du är inte ensam om detta med man som har prestationsångest och blir stressad och kan inte komma in i mig bara på de dagar kring ÄL . Måste vara jävligt snabb att hoppa på honom när han ligger ner för att hinna få in någon sperma överhuvudtaget. Ursäkta för detaljer men det är rätt tufft efter 10 år tillsammans. Vi hade inte detta problem innan vi började försöka för 2 år sedan.
  • Anonym (Andrabarnet17)

Någon här som tempar/ känner på tappen? Undrar hur tappen ska va på bim om man nu e gravid? För ja skulle haft mens idag, brukar vakna med massa blod men inget idag inte ens i flytningarna. Plus att tappen är stängd och tempen förhöjd med 0,3 grader. Vill inte hoppas och köpa test och bli besviken men har aldrig missat mens förutom vid graviditet! Vad tror ni?

• copycat
    DevilsDaughter skrev 2016-07-06 21:19:26 följande:

Copycat: jag testade ikväll med ett vanligt test från gravidkollen och det gav inte ens antydan till streck. Då är vi på samma dag efter ÄL.. jag kommer testa imorgon med morgonurin med samma test (de mäter samma som billiga-tester..

Rosenblad: jag tror det kommer släppa för er så fort ni får hjälp! Det kan ju vara något litet som behövs bara som hjälp på traven! Och er stress gör INTE att du inte bli gravid!!

Hm. Men du hade ju två tydliga streck på tidiga tester så du ÄR ju gravid. Två olika test från olika märken kan ju inte ha fel. Måste helt enkelt vara att det är för tidigt för de vanliga testen att mäta hcghalten? Spännande för oss imorgon som sagt :)
  • Mammaresan
    mixXi skrev 2016-07-06 21:43:11 följande:
    Rosenblad: Har han så bra koll på när du har äl? Kan ni (han) inte bara skippa allt funderande en månad och se om det då även släpper för honom? Min sambo har också svårt att prestera men jag berättar inte alltid för honom när äl är utan försöker bara förföra honom lämpliga dagar =p Funkar hittills iaf. Men blir ju inte sex varje dag kring äl utan max varannan dag.

Jag är dock superförvirrad nu. Har haft riktigt tydliga fertila flytningar i över en vecka nu. Stegring på äl-test fre, lör och sön. Minskning igen på äl-test mån och nästan helt blankt test tis. Men trots detta fortsatta fertila flytningar?
    Vad tror ni - kan man lita på äl-testen? Varför har jag isf fortsatta fertila flytningar? Kan man ha det???
    Kan du beskriva flytningarna? Hur ser de ut just nu? Glad
    mosterJenny skrev 2016-07-06 21:03:11 följande:
    Hej!

Jag är ny här på FL och har följt både juni- och julitråden. Jättespännande att läsa allas berättelser och få vara med i både sorg och lycka.

Jag och min kille har äntligen bestämt oss för att försöka bli gravida med vår första. Slutade med p-piller 23 maj, fick den konstgjorda mensen 26 maj och tror jag hade ÄL runt den 13-14 juni då jag hade trådaktiga flytningar. Min mens kom igång nu 1 juli, så utan att veta hur lång cykel jag har (ätit p-piller i ca 12 år) beräknar jag ha BIM 30 juli. Tänkte att jag gärna följs åt här och kanske kommer med lite funderingar under vägen.

Tänkte inte köra med ÄL-tester utan hoppas på att få tydliga tecken och "köra på varannan dag". 

Men min första fråga då: sker ÄL samma dygn som de trådaktiga flytningarna kommer eller precis efteråt?! Har inte riktigt förstått det där...

Grattis till alla plus, riktigt häftigt!
    ÄL brukar inte ske dagarna med det trådaktiga sekretet utan därefter. När de trådaktiga flytningarna är över och det blir riktigt vattninga flytningar plötsligt brukar det indikera på ägglossningsdag. Man är som mest fertil dagarna med det trådaktiga sekretet dock, så det är bäst att ha sex 1-2 dagar innan ägglossning (egentligen). Det man ska hålla koll på är att inte de trådaktiga sekretet kommer tillbaks igen (glasklart sekret som är otroligt utdragbart, många centimeter!), det betyder att ägglossningen ändå inte skett än. Glad Varannan dag låter väl annars som en god plan, då spelar det ingen större roll när ägglossningen sker egentligen! I alla fall inte om ni börjar när mensen är avslutad till slutet mot cykeln. Flört

www.mammaresan.se - Om mammalivet och vägen till en 3:a
Svar på tråden Bim Juli 2016