• Svar på tråden Bim Juli 2016
  • Mammaresan
    Anonym (Andrabarnet17) skrev 2016-07-06 21:49:31 följande:
    Någon här som tempar/ känner på tappen? Undrar hur tappen ska va på bim om man nu e gravid? För ja skulle haft mens idag, brukar vakna med massa blod men inget idag inte ens i flytningarna. Plus att tappen är stängd och tempen förhöjd med 0,3 grader. Vill inte hoppas och köpa test och bli besviken men har aldrig missat mens förutom vid graviditet! Vad tror ni?
    Tappen är lite klurig att kolla när det gäller att se om man är gravid, det är inte särskilt tillförlitligt. Det är för att tappen inte har ett bestämt mönster hur (och framförallt när) den intar en position den brukar ha genom graviditeten senare. Känner på tappen gör jag men jag tempar inte. Jag blev ganska lurad i förra cykeln då tappen var verkligen igensluten och ingen tillstymmelse till blod på morgonen (dag 31 i cykeln) men 4-5 timmar senare började det bli lite rosaktigt och tappen hade öppnat sig. För mig går det i vilket fall fort! Om jag går utifrån förra cykeln då. Men tappen beter ju sig inte likadant hos olika kvinnor och därför så brukar man ju säga att man ska kolla tappen ihop med sekretet för att få en indikation vart i cykeln man befinner sig. Och så ska man följa hur tappen brukar bete sig i sina egna cykler, det ger ju bäst tillförlitlighet egentligen. Då är det lättare att registrera avvikelser. Glad Men i allmänhet en hård, tillsluten tapp och när mensen snart kommer börja den öppna upp sig. Det kan ske dagar innan eller timmar innan. Inte så mycket att gå på kanske. Tungan ute
    www.mammaresan.se - Om mammalivet och vägen till en 3:a
  • Anonym (EL)
    Deni81 skrev 2016-07-06 21:43:52 följande:

Då är vi lite i samma sits. Vet inte alls var jag är egentligen i cykeln. Tror också ÄL+11. Negativt test. Jag som inte skulle testa :-/ känner inte heller något tecken på vare sig det ena eller det andra. Humöret är i bott vilket är likt mig och min pms. Ledsen, gråter för minsta lilla, tänker katastroftankar. Så jag tror snarare på mens. Har ont i nacken också som jag brukar ha innan mens, sådär infernaliskt ont. Hoppas du, jag (och alla andra) plussar ändå så vi får lite solskenshistorier här!!

Åh, visst är det jobbigt?! Ska testa mig på fredag igen om inte mensen kommit. Jag känner varken eller, men tog ut min kopparspiral som gav ganska mycket mensvärk och pms för två månader sedan och förra månaden (första försöket( hade jag såklart tusen symptom
  • mixXi
    Mammaresan skrev 2016-07-06 21:59:44 följande:

Kan du beskriva flytningarna? Hur ser de ut just nu? ÄL brukar inte ske dagarna med det trådaktiga sekretet utan därefter. När de trådaktiga flytningarna är över och det blir riktigt vattninga flytningar plötsligt brukar det indikera på ägglossningsdag. Man är som mest fertil dagarna med det trådaktiga sekretet dock, så det är bäst att ha sex 1-2 dagar innan ägglossning (egentligen). Det man ska hålla koll på är att inte de trådaktiga sekretet kommer tillbaks igen (glasklart sekret som är otroligt utdragbart, många centimeter!), det betyder att ägglossningen ändå inte skett än. Varannan dag låter väl annars som en god plan, då spelar det ingen större roll när ägglossningen sker egentligen! I alla fall inte om ni börjar när mensen är avslutad till slutet mot cykeln.

Lite varning för äckel.

Men imorse fick jag ut som en liten klump ca 5mm. Genomskinlig. Seg. Gick lätt att dra ut till långa (>5cm) trådar.
  • lindgrenmaria91

Dag 30 snart över här, ingen mens. Molvärk till och från, ömma bröst stundtals och lite lätt illamående. Vill helst hålla mig tills på fredag med att testa, så bara morgondagen att ta sig igenom. Och dessutom hoppas på att mensen inte dyker upp.

• Anonym (Alexandra)
    Rosenblad skrev 2016-07-06 20:40:05 följande:

Några dagar sen jag skrev nu, hoppades då på en graviditet eftersom min mens var sen och fick spökstreck på testet. Dock kom mensen sen och värken kom på dag tre, fattade inget.. Nu har jag dock kommit till den grad att jag gett upp. Har gråtit varje dag sen mensen kom och klarar inte av att se ett barn eller någon gravid. Vänder bort blicken direkt. Så nu ska jag och mannen försöka oss på en utredning, för jag tror något är fel. Och när folk säger att t.om tankarna och stressen kan påverka, ja då är det ju kört för oss för det går inte en dag utan att jag tänker på det. Räknar ner dagarna tills vi kan försöka igen och sen när vi väl är där känner mannen prestationsångest så vi kan aldrig få till det tillräckligt endå så det känns omöjligt. Och det gör inte saken bättre att jag gråter varje dag och han får trösta mig och sen får han pressen på sig att försöka göra så jag inte gråter månaden därpå. Nä usch.. Vill köra på en utredning direkt! Hade vi haft pengar hade jag gått raka vägen till en ivf mottagning men förhoppningsvis får vi hjälp. Någon mer som snart ger upp eller redan gjort de? :(

Känner igen mig! Klarar inte av att se gravida eller nyfödda bebisar. För tre veckor sen fick min sambos bror barn igen, och det gjorde så fruktansvärt ont att besöka dem... Kunde knappt titta på bebisen, var rädd att börja storgråta. För tårarna brände... Min sambo får lätt prestationsångest om han vet att jag har ägglossning, och att han MÅSTE komma... Det låser sig för honom. Så han har ingen aning om när jag har ägglossning. Lättare så! Vi har försökt så pass länge att vi kan göra utredning, men sambon är inte så pigg på det. Han tycker att det får ta den tid det tar. Lätt för honom att säga, som är yngre än jag, och dessutom inte har samma begränsning som jag som kvinna har...
  • Mammaresan

Här känns det ganska konstaterat att ägglossningen i slutändan föll igår då! Med tanke på de extrema ägglossningskänningarna jag hade (brukar inte ha det), sekretets beteende och att tappen inte slutit sig igår. Idag är den sluten så det borde om inte annat sätta punkt för saker och ting. Haha. Flört Nu är jag på ÄL+1 med andra ord. Inte alls långt kvar eller så. Drömmer Jag har en första nedräkning till den 16 juli, vilket är dag 26 i menscykeln och ÄL+11. Det är då jag har, sen förra cykeln, bestämt att jag som tidigast "får" testa. Det känns bra med något datum att räkna ner till som inte är riktigt lika långt bort som BIM. Solig BIM är den 20 juli, räknat på en menscykel på 29 dagar. Vilket borde bli ganska rätt med tanke på när ägglossningen förmodligen infallit (som senast).

Happ, vad ska vi göra för att få tiden att fördriva tills dess då här i tråden? Antar att de är fler som har BIM om ca 2 veckor? Tungan ute Imorgon är vi lediga tillsammans hela familjen vilket är skönt och efterlängtat! Fredag jobbar partnern, lördag jobbar jag själv hela dagen och så är vi lediga tillsammans igen på söndag. Tror att de kommande dagarna kommer gå ganska fort i och med det. Sedan är det ju dem där 6 dagarna nästa vecka innan jag kan testa för första gången då. Det jag håller tummarna för är att jag inte mår allt för dåligt nästa vecka bara, speciellt inte om det är mensen som kommer komma! Mådde nått förfärligt innan mensen kom förra cykeln nämligen. Skrikandes Jag är bortskämd med att inte känna av så mycket... mer hormonell bara.. men det kan jag ju leva med.

• Anonym (Alexandra)
    Deni81 skrev 2016-07-06 21:45:40 följande:

Nä, varför kan de inte engagera sig mer och försöka lägga lite energi och vilja i det hela? Så tänker jag ofta. Det FINNS ju såna män! Som verkligen vill. Jag tror min verkligen vill och skulle bli överlycklig om det blev ett plus, han kanske till och med skulle gråta en skvätt. Men vägen dit är för honom helt obekymrad...

Ja, min sambo vill verkligen! Han grät av glädje när jag plussade första gången. Och när det blev missfall strax därefter blev han hur ledsen som helst. Men lik förbannat så vill han inte söka hjälp ännu...
  • Mammaresan
    mixXi skrev 2016-07-06 22:08:55 följande:
    Lite varning för äckel.
    Men imorse fick jag ut som en liten klump ca 5mm. Genomskinlig. Seg. Gick lätt att dra ut till långa (>5cm) trådar.
    Det låter ju utan tvekan som fertilt sekret. Det är ju genomskinligt också säger du. Prova att göra vattentestet och lägg sekretet i ett glas vatten, löser det upp sig är det inte fertilt sekret men behåller det sin form (blir klumpigt) så är det fertilt (som det också låter att vara). Har du nyligen haft sex? För det kan också se ut som fertilt sekret.
  • mixXi
    Mammaresan skrev 2016-07-06 22:24:56 följande:

Det låter ju utan tvekan som fertilt sekret. Det är ju genomskinligt också säger du. Prova att göra vattentestet och lägg sekretet i ett glas vatten, löser det upp sig är det inte fertilt sekret men behåller det sin form (blir klumpigt) så är det fertilt (som det också låter att vara). Har du nyligen haft sex? För det kan också se ut som fertilt sekret.

Bra tips. Det ska jag testa.

Hade sex i förrgår. Ej igår.
  • mixXi
    Mammaresan skrev 2016-07-06 22:24:56 följande:

Det blev klumpigt...

Skumt. Kan det betyda att dey inte blev någon ägglossning denna månad?

Aja är väl bara att fortsätta ha sex. Men nu har jag ju ingen aning om när BIM är =p
Svar på tråden Bim Juli 2016