• Svar på tråden Barn och alkohol - för eller emot.
  • FDFMGA
    Hannahaha skrev 2016-06-15 15:02:30 följande:
    Fast han sa det ju helt själv, att om det inte passar att han dricker kan barnen gå. Så knappast utan grund.
    Var det din pappa som sa så?

Men enligt dig var han ju alkoholmissbrukare.

Här handlar det om bruk av alkohol - en diskussion du går in i till synes helt utifrån dina erfarenheter och utan någon som helst förståelse att andra har andra erfarenheter och därigenom kan ha ett förhållningssätt till alkohol som inte är så traumatiskt betingat.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Anonym (Fylle)
    FDFMGA skrev 2016-06-15 18:07:07 följande:

Här handlar det om bruk av alkohol - en diskussion du går in i till synes helt utifrån dina erfarenheter och utan någon som helst förståelse att andra har andra erfarenheter och därigenom kan ha ett förhållningssätt till alkohol som inte är så traumatiskt betingat.

Men menar hon inte i grund och botten att alla föräldrar borde kommunicera med sina barn, speciellt gällandes alkohol som om inte både i föräldrahemmet utan även utanför kan vara något vettigt att tillsammans med sina barn reflektera över?!

Visst hon kanske tycks prata mycket utifrån sina egna erfarenheter men din respons till henne vittnar mig mer som en person som helt enkelt vägrar tillåta sin självinsikt säga dig något annat än att du har rätt.

Hur dina barn har tolkat ditt sätt att dricka eller bemöta din omgivning är väl tillsammans med hela deras uppväxt och utav att vara barn till just dig som kommer visa sig överlag utmed deras år på denna jord.

Det ligger en nyans av nonchalism över dina argument.

Men vad vet jag. Du kommer troligtvis ha ännu en kvicktänkt replik på mitt inlägg.

Men Grattis till din så enormt välfungerande familj mannen!
  • Hannahaha
    Anonym (Fylle) skrev 2016-06-15 18:52:56 följande:
    Men menar hon inte i grund och botten att alla föräldrar borde kommunicera med sina barn, speciellt gällandes alkohol som om inte både i föräldrahemmet utan även utanför kan vara något vettigt att tillsammans med sina barn reflektera över?!

Visst hon kanske tycks prata mycket utifrån sina egna erfarenheter men din respons till henne vittnar mig mer som en person som helt enkelt vägrar tillåta sin självinsikt säga dig något annat än att du har rätt.

Hur dina barn har tolkat ditt sätt att dricka eller bemöta din omgivning är väl tillsammans med hela deras uppväxt och utav att vara barn till just dig som kommer visa sig överlag utmed deras år på denna jord.

Men vad vet jag. Du kommer troligtvis ha ännu en kvicktänkt replik på mitt inlägg.

Tack! Precis vad jag menar och har sagt flera gånger, men jag är ju bara en moralkärring...
  • Hannahaha
    FDFMGA skrev 2016-06-15 18:07:07 följande:

Nej det var det inte, utan personen som skrev så här i tråden!
  • Hannahaha
    Virriga Vera skrev 2016-06-15 16:59:08 följande:
    Och du har inte reflekterat över åldern på hans barn?
    Så om barnen är 15 och mår dåligt när pappa dricker är det okej att han bara tycker att de kan dra då?
  • FDFMGA
    Anonym (Fylle) skrev 2016-06-15 18:52:56 följande:
    Ja, det är klart att vi föräldrar inte bara har rätt, vi har även rätten att avgöra vad våra barn ska få uppleva av vuxenvärldens umgängesvanor.

Huruvida min familj är välfungerande eller inte har jag inte gått in på här, jag har bara konstaterat att alkohol inte utgör något problem vare sig ur ett vuxen- eller ett barnperspektiv för vår familj.

Varför är alla moralpredikanter så stryktäckt insinuanta, förresten?  Den ingrediensen gör att moralkakorna blir extra motbjudande för den som de ska krängas till, enligt min uppfattning.
  • FDFMGA
    Hannahaha skrev 2016-06-15 19:06:30 följande:
    Nej det var det inte, utan personen som skrev så här i tråden!
    Risken finns att du förstått personens argument lika illa som när du fick för dig att jag är sverigedemokrat.

Vilket inläggsnummer syftar du på?
  • Hannahaha
    FDFMGA skrev 2016-06-15 19:11:14 följande:
    Ja, det är klart att vi föräldrar inte bara har rätt, vi har även rätten att avgöra vad våra barn ska få uppleva av vuxenvärldens umgängesvanor.

Huruvida min familj är välfungerande eller inte har jag inte gått in på här, jag har bara konstaterat att alkohol inte utgör något problem vare sig ur ett vuxen- eller ett barnperspektiv för vår familj.

Varför är alla moralpredikanter så stryktäckt insinuanta, förresten?  Den ingrediensen gör att moralkakorna blir extra motbjudande för den som de ska krängas till, enligt min uppfattning.
    Du menar väl inte på riktigt att "ni föräldrar" har rätt? Som i jämt? Bara för att ni är föräldrar, eller vadå?

Tycker om folk med moral jag, och som visar att de har nån + empati. Än en gång; det enda jag sagt är att man bör reflektera över vad ens barn kan fara illa av mer än många gör. Många bara bestämmer att "detta ska va okej". Med det säger jag inte att jag varken vet bättre om dina barn eller att dina barn mår skit när du dricker, utan enbart just det; att man bör ta reda på hur det ligger till. Om det är en moralkaka så är det en jävligt välbakad sån som alla borde käka av.
  • Anonym (chill)
    Hannahaha skrev 2016-06-10 15:54:35 följande:

Jag kommer aldrig dricka runt mina barn, inte förrän möjligen när de är vuxna. Detta för att jag aldrig kommer glömma känslan av att se all min trygghet försvinna! Vuxna som blir högljudda, ändrar personlighet, pratar i mun, vinglar. Mycket av det kommer ju efter bara lite alkohol också. Just det, att se föräldrarna förändras från en trygg punkt till högljudda skrattapor som spiller och inte ser mig, eller ser mig för mycket. Och det går fort till att bli lite för mycket och så blir det något tjafs som låter hemskt i ett barns öron, eller vad som helst. Nej fy.

Det du beskriver är jag och mina vänner SOM NYKTRA.... när vi umgås blir vi fnissiga, flamsiga och pratar högt och avbryter varandra hejvilt.... Detta UTAN alkohol... Jag blir dessutom lätt vinglig även utan alkohol då jag ofta har ont i fötter osv så inte kan gå ordentligt...

Däremot när vi tar något glas är skillnaden inte så stor. Därför har vi valt att tilllåta att man dricker även om barnen är med. 

• FDFMGA
    Hannahaha skrev 2016-06-15 19:16:11 följande:
    Du menar väl inte på riktigt att "ni föräldrar" har rätt? Som i jämt? Bara för att ni är föräldrar, eller vadå? Tycker om folk med moral jag, och som visar att de har nån + empati. Än en gång; det enda jag sagt är att man bör reflektera över vad ens barn kan fara illa av mer än många gör. Många bara bestämmer att "detta ska va okej". Med det säger jag inte att jag varken vet bättre om dina barn eller att dina barn mår skit när du dricker, utan enbart just det; att man bör ta reda på hur det ligger till. Om det är en moralkaka så är det en jävligt välbakad sån som alla borde käka av.
    Ja, du tycker att du har en mission - men ditt sätt att missionera får motsatt effekt  i den mån det överhuvudtaget ger effekt.

Vilket inläggsnummer till den person som enligt dig påstår att barnen kan gå om de inte accepterar personens drickande.

Jag tror att du har förstått inlägget lika illa som när du påstod att jag är sverigedemokrat.
Svar på tråden Barn och alkohol - för eller emot.