• Svar på tråden Barn och alkohol - för eller emot.
  • Hannahaha
    FDFMGA skrev 2016-06-13 15:14:02 följande:
    Bra. Hoppas att du får ordning på ditt sätt att se på andra.
    Lycka till!
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Haha hoppas du lär dig att lyssna utan att vara en besserwisser.
  • Voluptuous Shalimar
    Hannahaha skrev 2016-06-13 14:53:11 följande:
    Min poäng förstärks ju av det du berättar; att man bör FRÅGA sina barn istället för att bestämma att saker och ting "inte är så farliga" osv. Naturligtvis finns det mycket ett barn kan må dåligt av, är det en anledning till att inte peka på nånting alls? Hela poängen med det jag skriver är empati; förmågan att kunna (och vilja) sätta sig in i nån annans situation och inte bestämma vad andra klarar och inte.

För mig blev det så att vem som än drack en öl gav mig panikkänslor, efter bara en enda jobbig upplevelse. Då spelade det inte längre nån roll om man drack en eller fem öl. Men det vågade ju inte jag säga, och ingen brydde sig om att fråga, ingen såg hur dåligt jag mådde eller hur rädd och otrygg jag kände mig. De bara antog att det var helt ok.
    Du pratar och pratar om DIN poäng, hur vore det om du försöker se någon annans poäng? MIN poäng i detta är att det är dumt att låsa sig vid EN sak som kan vara potentiellt traumatiserande för ett barn, när man istället gör bättre i att alltid vara öppen för hur barnet mår i olika situationer. Eftersom du hela tiden drar slutsatser baserat på hur DU uppfattade öldrickande, kan jag kontra med att ifall vi utgår från hur JAG uppfattade detsamma så är det ingen fara på taket. 

Ser du nu hur dumt det blir när man utgår endast från sig själv och sin upplevelse?
  • Hannahaha
    Voluptuous Shalimar skrev 2016-06-13 16:18:01 följande:
    Du pratar och pratar om DIN poäng, hur vore det om du försöker se någon annans poäng? MIN poäng i detta är att det är dumt att låsa sig vid EN sak som kan vara potentiellt traumatiserande för ett barn, när man istället gör bättre i att alltid vara öppen för hur barnet mår i olika situationer. Eftersom du hela tiden drar slutsatser baserat på hur DU uppfattade öldrickande, kan jag kontra med att ifall vi utgår från hur JAG uppfattade detsamma så är det ingen fara på taket. 

Ser du nu hur dumt det blir när man utgår endast från sig själv och sin upplevelse?
    Fast då har vi ju samma poäng, att man alltid ska se efter hur barnet känner. Vem säger att jag endast låser mig angående alkohol? Det är bara det jag tar upp här eftersom det är vad tråden handlar om, men knappast det enda jag har åsikter om. Naturligtvis är det min poäng jag utgår från, det är ju den jag håller på att förklara. Jag har inte sagt att alla barn lider satan av att föräldrarna dricker ibland, jag har bara sagt att fler borde ta reda på hur det är med just den saken!
  • Virriga Vera
    Voluptuous Shalimar skrev 2016-06-13 13:13:21 följande:
    Har du tänkt på att det kan finnas andra saker som är ännu värre för barnen än att se en förälder lite salongs?

När jag var liten satte min mamma in mig i vardagsrummet och stängde dörren vid några tillfällen. Jag var sannolikt helt omöjlig och hon hade min lillasyster (4 år yngre) att ta hand om och tja, hon visste väl inte hur hon skulle göra helt enkelt. och det var dag, ljust ute, många fönster i rummet, mamma var precis utanför den där stängda dörren - men jag blev fullkomligt LIVRÄDD. Så rädd att bröstet snörde ihop sig. När jag väl fick åt mig luft öppnade jag munnen och skrek rakt ut för allt jag var värd tills hon öppnade dörren, då fick jag några dask i rumpan för att jag skrikit men det gjorde inte ont och jag slapp vara ensam bakom stängd dörr. 

Jag kan inte på något sätt i världen föreställa mig att hon förstod vad jag gick igenom. Det var hundratusen gånger värre än att se en full person. Och eftersom jag inte ens noterade att måttlighetsdrickarna förändrades vid alkoholintag så kan du själv tänka dig vad jag tyckte var "värst": att förälder drack ett par glas vin, eller att bli satt i ett ljust rum och någon stängde dörren(!)

HUR skulle min mamma ha kunnat förstå detta? Jag kom aldrig på tanken att säga något om det till henne. Och HUR ska du någonsin kunna förstå varje aspekt av ditt barns perception av omvärlden? Om du snöar in dig på att just ett måttligt alkoholintag (du säger själv att du pratar om bruk, inte missbruk) är traumatiskt för barnet så tror jag att du riskerar att missa andra saker som barnet kan uppleva som långt mycket värre. Just sayin'. 
    Min dotter blev hysterisk när hon skulle följa med mig och handla, hon blev ännu mer hysterisk om jag lämnade henne hemma. Vad skulle jag som förälder göra? Låta barnet svälta ihjäl för att hon var otrygg när vi skulle handla? Detta pågick från 2 års ålder och i några år. Idag har hon inget minne av sina hysteriska utbrott och när jag frågar om hon mådde dåligt de gånger hon såg oss föräldrar lite onyktra svarar hon att hon tyckte att det var skitkul med fester.
  • FDFMGA
    Hannahaha skrev 2016-06-13 15:11:40 följande:
    Känns som att dunka skallen i betongväggen detta, så jag går vidare med livet nu, så att säga. Går inte diskutera med döva människor som bara skriker. Adjö.
    Hannahaha skrev 2016-06-13 16:15:55 följande:
    Haha hoppas du lär dig att lyssna utan att vara en besserwisser.

Jag är hyfsat bra på att lyssna av andra - faktiskt så bra att jag tänkte att ditt avsked skulle bli mycket kortvarigt.

Angående betydelsen av besserwissser har du missförstått. Förädrawisser är mer passande. Men det är ju på gott och på ont eftersom vi som vuxna kan konstatera att våra föräldrar inte alltid förstod vad som var bäst för oss när vi var barn.

Inte desto mindre blir alla andra utgångspunkter än att det är föräldrarna som avgör vad deras barn ska få se av vuxenvärldens umgängesvanor absurd - men om ett barn far illa finns möjligheten till orosanmälan till socialtjänsten som i så fall får utreda om familjen/barnen behöver stöd.

I den mån någon är besserwisser i den här tråden är det du - i och med att du förklarar att du känner barnens behov bättre än vad föräldrarna gör när det handlar om alkoholbruk.

Det finns en god mänsklig förmåga som kallas reflektion - till exempel att man kan se tillbaka på sin egen uppväxt, hur ens föräldrar var och inte nödvändigtvis upprepa deras misstag.

I mitt sätt att vara förälder har jag försökt att inte rekapitulera det som inte var bra med mina föräldrars uppfostran och jag hoppas att mina barn kommer att göra detsamma när de blir föräldrar.

Men alkohol är ingen issue för mig och kommer så heller inte att bli för mina barn, åtminstone inte sett till deras erfarenheter hemifrån.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Påven Johanna

Ja, jag får i alla fall.

• Tom Araya
    Hannahaha skrev 2016-06-13 10:25:06 följande:
    Bra föräldrar som väljer alkoholen före barnen. Perfekt.
    Rätt korkat av dig att förutsätta att jag behöver göra det valet.
  • Voluptuous Shalimar
    Hannahaha skrev 2016-06-13 16:26:31 följande:
    Fast då har vi ju samma poäng, att man alltid ska se efter hur barnet känner. Vem säger att jag endast låser mig angående alkohol? Det är bara det jag tar upp här eftersom det är vad tråden handlar om, men knappast det enda jag har åsikter om. Naturligtvis är det min poäng jag utgår från, det är ju den jag håller på att förklara. Jag har inte sagt att alla barn lider satan av att föräldrarna dricker ibland, jag har bara sagt att fler borde ta reda på hur det är med just den saken!
    Är det någon här som sagt emot? Är det någon som endast en gång sagt att man inte ska se efter hur barnet känner?

Sen tycker jag det har kommit många bra kommentarer som ifrågasätter att barnet ska få styra "allt" genom att agera negativt. Som Virriga Vera skrev: ska man låta bli att åka och handla om ens barn reagerar "negativt" på detta? Ska jag lämna min dotter de gånger hon vägrar sätta sig i bilbarnstolen? Tänk om det blir "traumatiskt" för henne att åka bil om jag framhärdar och sätter henne i bilen fast hon inte vill? Etc. 

Om vi nu fortfarande pratar om bruk och inte missbruk, så tror jag det är synnerligen ovanligt att barn mår dåligt av detta. Och en bra förälder fångar upp och tar hand om ett barn som mår dåligt, oavsett anledning.
  • Hannahaha

Du är sverigedemokrat, eller hur? Så otroligt typiskt såna att köra det här. "Du säger att du förstår mina barn bättre än jag" "nej det säger jag inte" "jo det säger du!!" "Nej jag har aldrig sagt det." "Men jo-o jag bestämmer det nu!"

?

• Hannahaha

Förestående var riktat till FD... Vad han nu hette mer ...

Svar på tråden Barn och alkohol - för eller emot.