Hannahaha skrev 2016-06-13 15:11:40 följande:
Känns som att dunka skallen i betongväggen detta, så jag går vidare med livet nu, så att säga. Går inte diskutera med döva människor som bara skriker. Adjö.
Hannahaha skrev 2016-06-13 16:15:55 följande:
Haha hoppas du lär dig att lyssna utan att vara en besserwisser.
Jag är hyfsat bra på att lyssna av andra - faktiskt så bra att jag tänkte att ditt avsked skulle bli mycket kortvarigt.
Angående betydelsen av besserwissser har du missförstått. Förädrawisser är mer passande. Men det är ju på gott och på ont eftersom vi som vuxna kan konstatera att våra föräldrar inte alltid förstod vad som var bäst för oss när vi var barn.
Inte desto mindre blir alla andra utgångspunkter än att det är föräldrarna som avgör vad deras barn ska få se av vuxenvärldens umgängesvanor absurd - men om ett barn far illa finns möjligheten till orosanmälan till socialtjänsten som i så fall får utreda om familjen/barnen behöver stöd.
I den mån någon är besserwisser i den här tråden är det du - i och med att du förklarar att du känner barnens behov bättre än vad föräldrarna gör när det handlar om alkoholbruk.
Det finns en god mänsklig förmåga som kallas reflektion - till exempel att man kan se tillbaka på sin egen uppväxt, hur ens föräldrar var och inte nödvändigtvis upprepa deras misstag.
I mitt sätt att vara förälder har jag försökt att inte rekapitulera det som inte var bra med mina föräldrars uppfostran och jag hoppas att mina barn kommer att göra detsamma när de blir föräldrar.
Men alkohol är ingen issue för mig och kommer så heller inte att bli för mina barn, åtminstone inte sett till deras erfarenheter hemifrån.