• Svar på tråden Barn och alkohol - för eller emot.
  • FDFMGA
    Hannahaha skrev 2016-06-16 12:24:50 följande:
    Men vänta nu, nu har du nog snurrat in dig i den egen lilla bubbla. Lämnar dig där så får vi se om du nånsin tar dig ut.
    Inte alls.

Så kan det te sig för dig men det beror på att du bara ser ett barn i den här diskussionen - dig själv.

Det är därför det blir så tokigt.

Vi föräldrar kan inte hjälpa dig du måste förlika dig med din egen barndom och gå vidare, nu projicerar du dig själv och dina upplevelser om och om igen på andras barn.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Voluptuous Shalimar
    Hannahaha skrev 2016-06-16 11:41:59 följande:
    Så man får inte jämföra alkohol och gräs, men alkohol och surströmming? Eller får man jämföra vad som helst så länge man håller med dig?

Alkohol är lika skadligt som röka, i det långa loppet. Att röka en joint två gånger per år är inte skadligare än att dricka alkohol två gånget per år. Så de är klart jämförbara.
    Jag märker att du hånar min surströmmingsjämförelse så jag ska förklara bättre. 

Om någons (halvvuxna eller åtminstone relativt relativt stora) barn har negativa synpunkter på att föräldern dricker alkohol, på ett måttfullt och kontrollerat sätt, utan att bli odräglig, elak eller full, så kan man faktiskt tycka att barnet får acceptera läget. Barnet ska inte få diktera familjens regler. Barnet kan även ha synpunkter på andre ofarliga, oskadliga saker som föräldrar gör, tex att yoga på gräsmattan, pussa barnet offentligt, dansa pinsamt (ja, sånt går att göra helt nykter...) på en fest eller - äta surströmming. Men detta är saker barnet inte ska bestämma över, lika lite som jag bestämmer om barnet får göra sånt som dansa "fult" på en fest eller äta något jag tycker luktar illa (om det handlar om något ätbart alltså )

Detta skrevs inte för att "driva" som du uttryckte det. Det skrevs för att understryka att barn inte ska bestämma om föräldrarna ska få njuta av helt ofarliga saker, även om barnet anser att det är "obehagligt" (och obehagligt för att föräldern är "salongs" eller för att föräldern är "pinsam" eller "luktar surströmming" behöver inte ha någon gradskillnad). Jag kan nästan garantera att de flesta barn tycker att det är långt obehagligare med en irriterad skrikande sur stressad (och nykter) förälder, än med en förälder som är salongs och lite fnissig. Nu menar jag såklart inte att två onda ting slår ut varann, jag menar bara att när man ska se över de saker som påverkar barnen negativt, ska man väl ta med sånt som förekommer dagligen och utan att någon reagerar.

Och angående lukt, den värsta munlukten jag visste som barn var när skolfröken druckit kaffe.
  • Anonym (Fylle)
    Hannahaha skrev 2016-06-16 11:22:07 följande:

Nu är det ju du som är totalt humorlös, jag insåg åtminstone att Fylle troligen var ironisk med sitt snack om röka.

Tack! Och precis.
  • Aniiee
    Anonym (Fylle) skrev 2016-06-16 10:16:51 följande:
    Tycker jag inte.. Du däremot har ju med tiden visat sidor man bara blir så avtänd på men du är ju du och jag är som tur är inte du. Istället för stt stå för dig själv ska du försöka få mig må dåligt.
    Vilken tur för mig då att jag inte försöker få dig eller någon annan kåt på mig =P
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Hannahaha
    Voluptuous Shalimar skrev 2016-06-16 13:02:45 följande:
    Jag märker att du hånar min surströmmingsjämförelse så jag ska förklara bättre. 

Om någons (halvvuxna eller åtminstone relativt relativt stora) barn har negativa synpunkter på att föräldern dricker alkohol, på ett måttfullt och kontrollerat sätt, utan att bli odräglig, elak eller full, så kan man faktiskt tycka att barnet får acceptera läget. Barnet ska inte få diktera familjens regler. Barnet kan även ha synpunkter på andre ofarliga, oskadliga saker som föräldrar gör, tex att yoga på gräsmattan, pussa barnet offentligt, dansa pinsamt (ja, sånt går att göra helt nykter...) på en fest eller - äta surströmming. Men detta är saker barnet inte ska bestämma över, lika lite som jag bestämmer om barnet får göra sånt som dansa "fult" på en fest eller äta något jag tycker luktar illa (om det handlar om något ätbart alltså )

Detta skrevs inte för att "driva" som du uttryckte det. Det skrevs för att understryka att barn inte ska bestämma om föräldrarna ska få njuta av helt ofarliga saker, även om barnet anser att det är "obehagligt" (och obehagligt för att föräldern är "salongs" eller för att föräldern är "pinsam" eller "luktar surströmming" behöver inte ha någon gradskillnad). Jag kan nästan garantera att de flesta barn tycker att det är långt obehagligare med en irriterad skrikande sur stressad (och nykter) förälder, än med en förälder som är salongs och lite fnissig. Nu menar jag såklart inte att två onda ting slår ut varann, jag menar bara att när man ska se över de saker som påverkar barnen negativt, ska man väl ta med sånt som förekommer dagligen och utan att någon reagerar.

Och angående lukt, den värsta munlukten jag visste som barn var när skolfröken druckit kaffe.
    Jag förstod precis vad du menade, jag bara påpekade jämförelsen när nån menade att man inte skulle jämföra alkohol och gräs.
  • Anonym (Äppelpäron)
    Hannahaha skrev 2016-06-16 16:14:32 följande:
    Jag förstod precis vad du menade, jag bara påpekade jämförelsen när nån menade att man inte skulle jämföra alkohol och gräs.
    Gräs är sådant som kor äter medans människor nyttjar alkohol.
    Stor skillnad!
    Visserligen finns det en polsk vodkasort med ett grässtrå i men det är ingen som dricker upp grässtrået.
  • Hannahaha
    Anonym (Äppelpäron) skrev 2016-06-16 17:06:49 följande:
    Gräs är sådant som kor äter medans människor nyttjar alkohol.
    Stor skillnad!
    Visserligen finns det en polsk vodkasort med ett grässtrå i men det är ingen som dricker upp grässtrået.
    Oj vad du tillförde mycket i diskussionen
  • Voluptuous Shalimar

Nåja, du tog upp surströmming i inlägget och ifrågasatte varför man inte skulle få ta in marijuana i jämförelsen om man nu fick jämföra med surströmming. Men du kanske var otydlig?

I övrigt håller jag med dig om att två jointar per år knappast gör vare sig från eller till.

Hannahaha skrev 2016-06-16 11:41:59 följande:

Så man får inte jämföra alkohol och gräs, men alkohol och surströmming? Eller får man jämföra vad som helst så länge man håller med dig?

Alkohol är lika skadligt som röka, i det långa loppet. Att röka en joint två gånger per år är inte skadligare än att dricka alkohol två gånget per år. Så de är klart jämförbara.

Hannahaha skrev 2016-06-16 16:14:32 följande:

• FDFMGA
    Voluptuous Shalimar skrev 2016-06-17 08:40:54 följande:
    Nåja, du tog upp surströmming i inlägget och ifrågasatte varför man inte skulle få ta in marijuana i jämförelsen om man nu fick jämföra med surströmming. Men du kanske var otydlig?

I övrigt håller jag med dig om att två jointar per år knappast gör vare sig från eller till.
    Åh fan.

Själv har jag en gammal ovana att feströka, men där är jag konsekvent såtillvida att jag aldrig gör det när mina barn är med. Och då syftar jag på cigaretter inte på cannabis. 

Så här är det jag som är moralisten. Jag anser inte att cannabisrökande är en socialt accepterad umgängesform, åtminstone inte bland mitt umgänge. Jag är faktiskt övertygad om att de flesta jag känner skulle bli upprörda om de fick reda på att barnen tvingas delta i föräldrarnas cannabissammankomster.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Voluptuous Shalimar
    FDFMGA skrev 2016-06-17 09:06:47 följande:
    Åh fan.

Själv har jag en gammal ovana att feströka, men där är jag konsekvent såtillvida att jag aldrig gör det när mina barn är med. Och då syftar jag på cigaretter inte på cannabis. 

Så här är det jag som är moralisten. Jag anser inte att cannabisrökande är en socialt accepterad umgängesform, åtminstone inte bland mitt umgänge. Jag är faktiskt övertygad om att de flesta jag känner skulle bli upprörda om de fick reda på att barnen tvingas delta i föräldrarnas cannabissammankomster.
    Haha, jag menar absolut inte att barnen skulle vara med när det röks på! Där var nog JAG otydlig! Däremot tror jag inte att en joint eller två per år är farligare än motsvarande antal tillfällen av salongsberusning. Vare sig för den som "berusar sig" eller för ett barn som umgås med denne.  
  • Anonym (Fundersam)
    Jag funderar lite över detta också... Jag ska på ett midsommarfirande där mina kompisars barn kommer att vara. Alla är under 10 år. Ska man ha en torr midsommar? Hur kommer ni att göra?
Svar på tråden Barn och alkohol - för eller emot.