• Svar på tråden Barn och alkohol - för eller emot.
  • Anonym (Fylle)
    Hannahaha skrev 2016-06-11 12:33:23 följande:

Ja, det är ju lite det jag vill komma fram till. Att jag hoppas att alla frågar sina barn eller ser efter hur de känner inför drickandet. Det kan ju vara så att de upplevt obehag vid drickande med nån annan och då känner lika när föräldrarna dricker. Tycker liksom bara det är viktigt att man inte bestämmer att det ska vara okej utan att barnet får frågan.

Jag kommer ändå inte dricka med mina barn, antar att jag har upplevelser i bagaget som gör att jag fattar det beslutet och därmed "antar" åt andra hållet istället-att mina barn INTE är okej med alkoholen. Men sen pratar jag inte direkt om ett glas vin till maten heller utan snarare ett par i några vänners sällskap, för man vet verkligen aldrig hur det kan bli.

Jag må överdriva kanske men ja ... Så är det.

När något har varit så verkligt och jobbigt som dem gånger du berättar om så kan det vara svårt att skilja på sin egna sorg och andras. Du tror att alla barn skulle uppfatta samma situationer som likadant som du gjorde och du tror att det som skulle ha funkat för dig och hjälpt dig, samma hade funkar för andra?!
  • Hannahaha
    Anonym (Fylle) skrev 2016-06-13 12:33:09 följande:
    När något har varit så verkligt och jobbigt som dem gånger du berättar om så kan det vara svårt att skilja på sin egna sorg och andras. Du tror att alla barn skulle uppfatta samma situationer som likadant som du gjorde och du tror att det som skulle ha funkat för dig och hjälpt dig, samma hade funkar för andra?!
    Mja jag känner väl mest bara att det är viktigt att man tänker på att barnen kan fara illa även om man själv inte tror det och kanske fråga osv. Och för min del är det liksom inte värt risken ens. Men naturligtvis finns det barn som inte alls mår dåligt av det. Det viktiga är väl, tycker jag, att man som förälder tar reda på hur det ligger till.
  • Anonym (Fylle)
    Anonym (Parasoll) skrev 2016-06-12 11:47:29 följande:

Jag brukar säga att så länge man uppför sig trevligt och är glad och rolig att umgås med så är man berusad. Det är först när man blir otrevlig, högljudd eller gör bort sig som man är full.

Min styvfar hade alkoholproblem så jag vet mycket väl hur det är att ha ett fyllo i huset. Ostabil hållning, enträget malande, gråtmildhet, slagsmål på stan och sönderrivna kläder, långa "förklaringar" mitt i natten-kanske innan jag hade ett viktigt prov i skolan. Jag hittade ibland flaskor gömda bakom soffor och i garderober för att mamma försökte freda den stackars flaskan sherry vi hade till sås och svampstuvning ibland, och någon kaffelikör. Men allt slank ner om det hittades.

Argast blev jag när jag varit i Frankrike och köpt fina viner på plats på ett vinslott, dessa skulle lagras i åtta år för att serveras på min 30-årsdag. Och dom tog fanskapet. Den gången var det nära att jag sa upp bekantskapen med både honom och min svaga mor, som inte förmådde sätta några krav på den behandling eller terapi som han så väl hade behövt.

Trots detta (eller kanske just därför) har jag inga problem att skilja mellan bruk och missbruk. Jag får ingen ångest av att människor dricker socialt och det finns vanligen inga större beteendeproblem med att mogna mänskor tar en drink och ett glas vin en lördagkväll, eller äter en stor trerättersmiddag med kanske totalt 5 glas av någon spritdryck under ett helt bröllop eller längre fest. Det blir lite segt dagen efter kanske, men det kan man vara även efter en tuff arbetsvecka.

Det finns gott om människor som dricker får black puts men som uttåg fortf uppfattas som helt normala. Själva minns dem ingenting dagen efter! Snea på fylla behöver definitivt inte betyda göra bort sig duktigt genom bråk och att ramla osv .
  • FDFMGA
    Hannahaha skrev 2016-06-13 12:31:24 följande:
    Låter sorgligt att inte ha några synpunkter på hur barn mår.
    Nu skriker du så där gällt igen.

Har du proppat i dig så många av dina egna moralkakor eftersom ingen annan ville ha dem att du är alldeles sprickfull av självgodhet.

Om du lättar på trycket och funderar på vad det är du påstår här så kan du kanske förstå vilken fördärvlig kost moralkakor kan vara om man missbrukar dem.

Visst har jag synpunkter på hur barn mår. De mår bäst av att deras föräldrar avgör vad som är bäst för dem. Vissa föräldrar klarar inte detta då kan samhället ge stöd till familjen på ett eller annat sätt.

Men utgångspunkten är att föräldrarna är vårdnadshavare - inte moralkakefrossarnas riksförbund.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Voluptuous Shalimar
    Hannahaha skrev 2016-06-13 12:41:46 följande:
    Mja jag känner väl mest bara att det är viktigt att man tänker på att barnen kan fara illa även om man själv inte tror det och kanske fråga osv. Och för min del är det liksom inte värt risken ens. Men naturligtvis finns det barn som inte alls mår dåligt av det. Det viktiga är väl, tycker jag, att man som förälder tar reda på hur det ligger till.
    Har du tänkt på att det kan finnas andra saker som är ännu värre för barnen än att se en förälder lite salongs?

När jag var liten satte min mamma in mig i vardagsrummet och stängde dörren vid några tillfällen. Jag var sannolikt helt omöjlig och hon hade min lillasyster (4 år yngre) att ta hand om och tja, hon visste väl inte hur hon skulle göra helt enkelt. och det var dag, ljust ute, många fönster i rummet, mamma var precis utanför den där stängda dörren - men jag blev fullkomligt LIVRÄDD. Så rädd att bröstet snörde ihop sig. När jag väl fick åt mig luft öppnade jag munnen och skrek rakt ut för allt jag var värd tills hon öppnade dörren, då fick jag några dask i rumpan för att jag skrikit men det gjorde inte ont och jag slapp vara ensam bakom stängd dörr. 

Jag kan inte på något sätt i världen föreställa mig att hon förstod vad jag gick igenom. Det var hundratusen gånger värre än att se en full person. Och eftersom jag inte ens noterade att måttlighetsdrickarna förändrades vid alkoholintag så kan du själv tänka dig vad jag tyckte var "värst": att förälder drack ett par glas vin, eller att bli satt i ett ljust rum och någon stängde dörren(!)

HUR skulle min mamma ha kunnat förstå detta? Jag kom aldrig på tanken att säga något om det till henne. Och HUR ska du någonsin kunna förstå varje aspekt av ditt barns perception av omvärlden? Om du snöar in dig på att just ett måttligt alkoholintag (du säger själv att du pratar om bruk, inte missbruk) är traumatiskt för barnet så tror jag att du riskerar att missa andra saker som barnet kan uppleva som långt mycket värre. Just sayin'. 
  • Hannahaha
    FDFMGA skrev 2016-06-13 12:50:52 följande:
    Nu skriker du så där gällt igen.

Har du proppat i dig så många av dina egna moralkakor eftersom ingen annan ville ha dem att du är alldeles sprickfull av självgodhet.

Om du lättar på trycket och funderar på vad det är du påstår här så kan du kanske förstå vilken fördärvlig kost moralkakor kan vara om man missbrukar dem.

Visst har jag synpunkter på hur barn mår. De mår bäst av att deras föräldrar avgör vad som är bäst för dem. Vissa föräldrar klarar inte detta då kan samhället ge stöd till familjen på ett eller annat sätt.

Men utgångspunkten är att föräldrarna är vårdnadshavare - inte moralkakefrossarnas riksförbund.
    Det är du som kallar det faktum att jag tycker man ska tänka på att barnen kan fara illa för moralkaka. Jag kallar det en helt sund åsikt.
  • Hannahaha
    Voluptuous Shalimar skrev 2016-06-13 13:13:21 följande:
    Har du tänkt på att det kan finnas andra saker som är ännu värre för barnen än att se en förälder lite salongs?

När jag var liten satte min mamma in mig i vardagsrummet och stängde dörren vid några tillfällen. Jag var sannolikt helt omöjlig och hon hade min lillasyster (4 år yngre) att ta hand om och tja, hon visste väl inte hur hon skulle göra helt enkelt. och det var dag, ljust ute, många fönster i rummet, mamma var precis utanför den där stängda dörren - men jag blev fullkomligt LIVRÄDD. Så rädd att bröstet snörde ihop sig. När jag väl fick åt mig luft öppnade jag munnen och skrek rakt ut för allt jag var värd tills hon öppnade dörren, då fick jag några dask i rumpan för att jag skrikit men det gjorde inte ont och jag slapp vara ensam bakom stängd dörr. 

Jag kan inte på något sätt i världen föreställa mig att hon förstod vad jag gick igenom. Det var hundratusen gånger värre än att se en full person. Och eftersom jag inte ens noterade att måttlighetsdrickarna förändrades vid alkoholintag så kan du själv tänka dig vad jag tyckte var "värst": att förälder drack ett par glas vin, eller att bli satt i ett ljust rum och någon stängde dörren(!)

HUR skulle min mamma ha kunnat förstå detta? Jag kom aldrig på tanken att säga något om det till henne. Och HUR ska du någonsin kunna förstå varje aspekt av ditt barns perception av omvärlden? Om du snöar in dig på att just ett måttligt alkoholintag (du säger själv att du pratar om bruk, inte missbruk) är traumatiskt för barnet så tror jag att du riskerar att missa andra saker som barnet kan uppleva som långt mycket värre. Just sayin'. 
    Min poäng förstärks ju av det du berättar; att man bör FRÅGA sina barn istället för att bestämma att saker och ting "inte är så farliga" osv. Naturligtvis finns det mycket ett barn kan må dåligt av, är det en anledning till att inte peka på nånting alls? Hela poängen med det jag skriver är empati; förmågan att kunna (och vilja) sätta sig in i nån annans situation och inte bestämma vad andra klarar och inte.

För mig blev det så att vem som än drack en öl gav mig panikkänslor, efter bara en enda jobbig upplevelse. Då spelade det inte längre nån roll om man drack en eller fem öl. Men det vågade ju inte jag säga, och ingen brydde sig om att fråga, ingen såg hur dåligt jag mådde eller hur rädd och otrygg jag kände mig. De bara antog att det var helt ok.
  • FDFMGA
    Hannahaha skrev 2016-06-10 20:54:12 följande:
    . Dricker man två-tre-fyra glas vin blir man berusad, och därmed förändrad. Barnets trygghet dras bort, inget är som det brukar, inte ens föräldrarna. Tycker det är galet att det är så viktigt för vissa att dricka att de bara måste göra det inför barnen och försöker försvara det med att barnet inte mår dåligt av det, ofta utan att ens ha frågat! Eftersom både jag och min syster har erfarenhet och idag minns precis hur dåligt vi mådde kanske det är tecken nog på att era barn visst kan fara illa av det!
    Du har vuxit upp i en alkoholistfamilj och det präglar din syn på dem som brukar alkohol.

Det handlar inte om andras barn det du skriver utan om dig själv - men du kan inte förändra det förflutna genom att projicera din uppväxt på andra.

Du skriver: Dricker man två-tre-fyra glas vin blir man berusad och därmed förändrad. Barnets trygghet tas bort"

Det är din trygghet du skriver om.

"Sund" är dessutom ett tveeggat ord - moralkakor brukar bakas av personer som försöker pracka på andra sunda värderingar.
  • Hannahaha
    FDFMGA skrev 2016-06-13 15:00:53 följande:
    Du har vuxit upp i en alkoholistfamilj och det präglar din syn på dem som brukar alkohol.

Det handlar inte om andras barn det du skriver utan om dig själv - men du kan inte förändra det förflutna genom att projicera din uppväxt på andra.

Du skriver: Dricker man två-tre-fyra glas vin blir man berusad och därmed förändrad. Barnets trygghet tas bort"

Det är din trygghet du skriver om.

"Sund" är dessutom ett tveeggat ord - moralkakor brukar bakas av personer som försöker pracka på andra sunda värderingar.
    Känns som att dunka skallen i betongväggen detta, så jag går vidare med livet nu, så att säga. Går inte diskutera med döva människor som bara skriker. Adjö.
  • FDFMGA
    Hannahaha skrev 2016-06-13 15:11:40 följande:
    Känns som att dunka skallen i betongväggen detta, så jag går vidare med livet nu, så att säga. Går inte diskutera med döva människor som bara skriker. Adjö.
    Bra. Hoppas att du får ordning på ditt sätt att se på andra.
    Lycka till!
Svar på tråden Barn och alkohol - för eller emot.