• Svar på tråden Barn och alkohol - för eller emot.
  • Hannahaha
    Voluptuous Shalimar skrev 2016-06-13 20:33:39 följande:
    Är det någon här som sagt emot? Är det någon som endast en gång sagt att man inte ska se efter hur barnet känner?

Sen tycker jag det har kommit många bra kommentarer som ifrågasätter att barnet ska få styra "allt" genom att agera negativt. Som Virriga Vera skrev: ska man låta bli att åka och handla om ens barn reagerar "negativt" på detta? Ska jag lämna min dotter de gånger hon vägrar sätta sig i bilbarnstolen? Tänk om det blir "traumatiskt" för henne att åka bil om jag framhärdar och sätter henne i bilen fast hon inte vill? Etc. 

Om vi nu fortfarande pratar om bruk och inte missbruk, så tror jag det är synnerligen ovanligt att barn mår dåligt av detta. Och en bra förälder fångar upp och tar hand om ett barn som mår dåligt, oavsett anledning.
    Nej det jag stör mig på är att folk säger att jag skriver och menar saker som jag varken skriver eller menar. Att jämföra att lämna ingen själv hemma med att avstå alkohol säger ju ungefär att ni menar att alkohol är lika viktigt som mat?
  • FDFMGA
    Hannahaha skrev 2016-06-13 20:40:14 följande:
    Du är sverigedemokrat, eller hur? Så otroligt typiskt såna att köra det här. "Du säger att du förstår mina barn bättre än jag" "nej det säger jag inte" "jo det säger du!!" "Nej jag har aldrig sagt det." "Men jo-o jag bestämmer det nu!" ?
    Du är precis lika bra på att avgöra vad jag står politiskt som du är på att bedöma vem/vilka som bäst kan avgöra vad barn ska få uppleva av vuxenumgängeSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Hannahaha
    FDFMGA skrev 2016-06-13 20:49:35 följande:
    Du är precis lika bra på att avgöra vad jag står politiskt som du är på att bedöma vem/vilka som bäst kan avgöra vad barn ska få uppleva av vuxenumgängeSkrattande
    Hur trög kan man vara...
  • Tom Araya
    Hannahaha skrev 2016-06-10 15:54:35 följande:

Jag kommer aldrig dricka runt mina barn, inte förrän möjligen när de är vuxna. Detta för att jag aldrig kommer glömma känslan av att se all min trygghet försvinna! Vuxna som blir högljudda, ändrar personlighet, pratar i mun, vinglar. Mycket av det kommer ju efter bara lite alkohol också. Just det, att se föräldrarna förändras från en trygg punkt till högljudda skrattapor som spiller och inte ser mig, eller ser mig för mycket. Och det går fort till att bli lite för mycket och så blir det något tjafs som låter hemskt i ett barns öron, eller vad som helst. Nej fy.

Exakt sådant beteende borde de flesta barn ha stor vana vid av umgänge med andra barn, inte minst på dagis. Men vi kanske ska börja hålla barnen hemma då.
    Hannahaha skrev 2016-06-10 20:47:58 följande:
    Tack för det här, håller med dig till 100! Har alkoholism i familjen också och därför vet jag hur otroligt mycket alkohol kan förstöra!
    ...och många andra som inte har alkoholism i familjen vet hur bra det kan fungera fast vuxna dricker alkohol i barns närvaro.
    Hannahaha skrev 2016-06-10 20:54:12 följande:
     Barnets trygghet dras bort, inget är som det brukar, inte ens föräldrarna.
    Om man drar paraleller mellan föränderlighet och otrygghet som du gör blir livet väldigt svårt att leva och man stänger in sig i en bubbla där inget annorlunda får förekomma. Snarare är det så att olika upplevelser och erfarenhet av förändring ger förmåga att hantera det på ett bra sätt vilket ger trygghet.
    Sedan finns såklart upplevelser man kan vara utan.
    Hannahaha skrev 2016-06-11 12:28:15 följande:

Och än en gång förstår du inte. Barnen! Barnen ska bestämma det. Inte föräldrarna som säger att de kan hantera alkohol. Poängen är att det bara krävs en enda incident, en enda lite för högljudd eller fnittrig person (förälder) en gång. Min pappa tex, han blev aldrig våldsam eller ramlade eller vinglade eller bråkade när jag var liten. Däremot pratade han, och hans vänner, högt och skrattade mycket och var vaken mycket längre och reglerna för min del slappades av litegrann och bara det kunde göra mig obekväm, särskilt om vi kanske sov hos nån annan eller var ute och reste osv. Vid jul och midsommar kände jag bara usch när alkoholen kom fram, även om så bara för ett par glas vin. Jag kopplade ju ihop vinflaskan med förändring och därmed otrygghet. Och ÄVEN om ett par glas vin bara resulterade i några extra timmars prat och lite slappare regler så blev det obekvämt och otryggt för MIG.

Så det räcker liksom med att det blir lite fel en enda gång och sen blir det, för barnet, kanske jobbigt varje gång. Barn fungerar ofta så. Visst kan skit hända även när man är totalt nykter, men det är bullshit att man inte ens skulle förändras det allra minsta lilla efter två-tre glas vin.

Varför ska man fråga barnen och varför ska de bestämma? Vi har en åttaåring hemma som inte ens kan bestämma sig från ena gången till den andra om hon gillar köttfärssås, kyckling, soppa mm eller får för sig att det är bordets fel när hon går emot det så att ett glas välter eller att mamma är dummast i världen när hon säger ifrån med skarp röst...

Men visst, vi bryr oss såklart och man försöker vara lyhörd för vad barnen visar av känslor, men bestämmer gör vi vuxna utefter vår bedömning.

Läs och fundera över följande fall:
    1. Person A dricker tre lättöl i åsynen av ett barn, sedan beter sig illa så att barnet får en negativ upplevelse.

2. Person B hälsar på familjen (beteendet kan vara bra eller dåligt, det kvittar i fallet). Han kan ha druckit alkohol, snortat kola, rökt en holk eller vad som helst hemma hos sig innan han kom utan att familjens barn vet om det.

3. Person C dricker tre glas vin, men barnen har inga obehagliga upplevelser av person C's beteende.

4. Person D dricker innehållet ur en kvarting vodka, men innehållet är utbytt mot vatten.

5. Person E är uppenbart otrevlig och obehaglig, men barnen har inte sett personen dricka alkohol.

6. Person F har druckit 7 starköl och är påtagligt berusad, men inte otrevlig.

7. 5 vuxna personer + 2 barn äter middag tillsammans, de vuxna dricker ett varsitt glas vin till maten, det ser barnen, men de upplever det inte som annorlunda eller obehagligt, det brukar mamma och pappa göra på lördagar. Efter maten är det två av de vuxna som dricker mer, någon whisky och någon grogg, detta ser inte barnen. Senare på kvällen vaknar barnen av bråk mellan två av de vuxna, det är en av de som druckit mer och en av de som bara tog ett glas vin till maten.

8. Barnen kommer in i tonåringens rum. Tonåringen har vänner hemma. De spelar tv-spel, pratar, tjoar och skrattar, är allmänt ganska högljudda som tonåringar i grupp kan vara. På bordet står en massa glas, vissa med innehåll och vissa urdruckna. På bordet står även tre stora petflaskor med Coca cola-etikett och en av flaskorna är fortfarande full med en svart-brun vätska.

Hur kommer närvarande barn uppleva detta och koppla ihop upplevelsen med alkohol?

• Tom Araya
    Hannahaha skrev 2016-06-11 12:28:15 följande:

Visst kan skit hända även när man är totalt nykter, men det är bullshit att man inte ens skulle förändras det allra minsta lilla efter två-tre glas vin.

Man förändras mer av humör, sjukdom, stress mm.
  • Voluptuous Shalimar
    Hannahaha skrev 2016-06-13 20:43:57 följande:
    Nej det jag stör mig på är att folk säger att jag skriver och menar saker som jag varken skriver eller menar. Att jämföra att lämna ingen själv hemma med att avstå alkohol säger ju ungefär att ni menar att alkohol är lika viktigt som mat?
    Men nej, det säger det ju inte? Det säger däremot att barn kan få för sig att bli jätteledsna för både det ena och det andra och att det inte är rimligt att hela tiden låta barnets ansiktsuttryck styra vad man får göra. Som jag tidigare skrev: en bra förälder kan läsa sitt barn, det är inte fråga om att sitta och dricka sig helt lullig och strunta i hur barnet mår.  

Dessutom tycker jag att det är DU som hela tiden säger att andra menar och tycker saker. Om du läser dina egna inlägg så är där fullt med insinuationer och felaktiga implikationer. Jag har då inte sett någon annan tillskriva dig åsikter i närheten av det du gjort mot andra i denna tråd. Sist var det fråga om partitillhörighet: jag vill minnas att den medlem du menar är SDare faktiskt brukar vara väldigt SD-kritisk i andra trådar... (rätta mig om jag har fel FDFMGA)
  • Tom Araya

Dina förnekade moralpredikningar:

Hannahaha skrev 2016-06-13 10:25:06 följande:
    Bra föräldrar som väljer alkoholen före barnen. Perfekt.
    Hannahaha skrev 2016-06-13 10:58:38 följande:
    Tror din besserwisser-attityd är ett större problem än ditt alkoholbruk efter den här cirkeldiskussionen.
    Hannahaha skrev 2016-06-13 12:31:24 följande:
    Låter sorgligt att inte ha några synpunkter på hur barn mår.

• Tom Araya
    Tom Araya skrev 2016-06-13 21:36:41 följande:

Dina förnekade moralpredikningar:

Hannahaha skrev 2016-06-13 10:58:38 följande:
    Tror din besserwisser-attityd är ett större problem än ditt alkoholbruk efter den här cirkeldiskussionen.

...en till...
    Hannahaha skrev 2016-06-13 21:19:14 följande:
    Sverigedemokrater i ett nötskal.
    Vad har man för partitillhörighet om man tycker som du?

• Virriga Vera
    Hannahaha skrev 2016-06-13 20:43:57 följande:
    Eller så gör vi en jämförelse på hur barn kan vara otrygga utan att alkohol är inblandade och att deras otrygghet inte ger dem men för livet?
  • FDFMGA
    Voluptuous Shalimar skrev 2016-06-13 21:32:21 följande:
    Men nej, det säger det ju inte? Det säger däremot att barn kan få för sig att bli jätteledsna för både det ena och det andra och att det inte är rimligt att hela tiden låta barnets ansiktsuttryck styra vad man får göra. Som jag tidigare skrev: en bra förälder kan läsa sitt barn, det är inte fråga om att sitta och dricka sig helt lullig och strunta i hur barnet mår.  

Dessutom tycker jag att det är DU som hela tiden säger att andra menar och tycker saker. Om du läser dina egna inlägg så är där fullt med insinuationer och felaktiga implikationer. Jag har då inte sett någon annan tillskriva dig åsikter i närheten av det du gjort mot andra i denna tråd. Sist var det fråga om partitillhörighet: jag vill minnas att den medlem du menar är SDare faktiskt brukar vara väldigt SD-kritisk i andra trådar... (rätta mig om jag har fel FDFMGA)
    Nej, du har inte fel.

Det är tråkigt att det finns folk som uppfattar svenska flaggan som en SD-symbol.

Jag tror att Hannahaha har tappat greppet om sina påståenden här i tråden.

Det är inte svårt att söka på FDFMGA och konstatera att det är sällan jag debatterar annat än politik och att jag förmodligen tillhör de som anses vara mest anti-SD på det här forumet.

Det senare hindrar inte att jag kan ha åsikter om till exempel bruk av alkohol.

Det är inte så värst länge sedan ett av mina barn fick en skoluppgift där hon skulle beskriva sin favoritplats på jorden, det egna hemmet undantaget. Hon hamnade på landet hos några nära släktingar med mer generösa vinvanor än vi har. 
Svar på tråden Barn och alkohol - för eller emot.